V 1. díle podcastu s Kristýnou Titěrovou se zájemci mohli dozvědět o fungování obecně prospěšné společnosti META zaměřené na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem a jejich rodin, a to především s ohledem na úspěšné zapojení dětí do školní docházky. Část podcastu se také věnovala problematice učení se češtině jako druhému jazyku a úskalím, s nimiž se musí žáci s OMJ v českém vzdělávacím systému vypořádat. V dnešním 2. dílu se více zaměříme na podpůrné pozice pro žáky s OMJ, konkrétně na fungování dvojjazyčného asistenta na školách, na učitele češtiny jako druhého jazyka a také koordinátory žáků s OMJ.
Již od roku 2012 probíhá díky společnosti META vzdělávání dvojjazyčných asistentů pedagoga. Do těchto vzdělávacích kurzů se většinou hlásily ženy, často s migrační zkušeností. V mnoha případech šlo o ženy s vysokoškolským vzděláním v zemi původu či ženy, které ve své domovské zemi pracovaly ve školství. Prvotní snahou bylo zaměstnat tyto ženy na pozici, která by odpovídala jejich zkušenostem a vzdělání. Právě proto vznikl kurz pro dvojjazyčné asistenty pedagoga v rozsahu 70 hodin vzdělávacího programu a 30 hodin praxe na škole.
Cílem bylo vyškolit tolik potřebné asistenty pedagoga, kteří ovládají mateřský jazyk dětí s OMJ, a zároveň zvládnou pedagogickou náplň práce i náročnou „akademickou“ češtinu ve výuce, k jejímuž osvojení rozhodně nestačí obecný kurz češtiny jako cizího jazyka.
Přítomnost dvojjazyčného asistenta pedagoga ve třídě se po všech stránkách vyplatí. V první řadě se tím zásadně usnadní práce učitele, který se může věnovat jiným činnostem a nemusí většinu hodiny trávit snahou dorozumět se s žákem s OMJ, navíc přítomnost asistentů výraznou měrou ovlivňuje i celkové klima ve škole. Stejně jako u českých asistentů pedagoga je velice důležité určit správnou hranici podpory tak, aby dvojjazyčný asistent pedagoga nedělal práci za žáka a jeho podpora směřovala k postupnému osamostatňování daného žáka. Vždy je klíčové nastavit pravidla fungování tak, aby učitel neměl pocit, že asistent při hodinách působí rušivým dojmem apod.
Prospěšnost kurzu potvrzuje ostatně i moderátorka podcastu a metodička projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi Národního pedagogického institutu ČR, Rumyana Georgieva, která byla jednou z prvních úspěšných absolventek 1. ročníku tohoto kurzu. Od roku 2012 proběhlo již 6 ročníků těchto přípravných kurzů, jež jsou z organizačních důvodů pořádány pouze v Praze. Každý z kurzů navštěvovalo v průměru 14–15 frekventantů. Nejvíce se hlásí rusky či ukrajinsky mluvící zájemci – dlouhodobě se nedostává vietnamsky mluvících asistentů. Že je o tyto služby ze strany škol značný zájem, potvrzují čísla: v prvním programovém období (výzvy operačního programu OP PPR – konkrétně výzvy Začleňování a podpora žáků s OMJ I a II - č. 49, 54) žádalo o dvojjazyčného asistenta pedagoga 163 škol, ve druhém již 228. Podle odhadů působí v současnosti v Praze více než 200 dvojjazyčných asistentů.
U této podpůrné pozice se zatím nevyžaduje žádná jasně definovaná odborná příprava. V ideálním případě je žádoucí pedagogické vzdělání jazykového směru. Aprobace český jazyk není vždy nutně přínosem – při učení se češtině jako druhému jazyku musí mít učitel jiné cíle než u žáků, u nichž je čeština jazykem mateřským, taktéž je potřeba využívat jiných metod: gramatika by vždy měla být ve službách komunikaci, nikoliv opačně. Podporu, pomoc a inspiraci lze hledat u Asociace učitelů češtiny jako cizímu jazyku, nejrůznějších neziskových organizací, META o.p.s. nabízí nejrůznější semináře a webináře určené učitelům češtiny jako 2. jazyka, metodické kurzy pro učitele češtiny taktéž nabízí Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy.
Tip!
U začleňování žáků s OMJ je na prvním místě jejich well-being, tedy spokojenost a celkové klima ve škole. Klíčová je v tomto případě role třídního učitele. Již od prvního okamžiku nástupu žáka na školu je klíčová podpora výuky češtiny, a to nejen během výuky češtiny jako druhého jazyka, ale také v rámci ostatních předmětů. Zároveň by se ale nemělo zapomínat na další rozvíjení jazykových kompetencí žáka v jeho mateřském jazyce.
Při efektivním začleňování žáků s OMJ se osvědčila spolupráce se speciálně vyčleněným pracovníkem, který funguje jako prostředník mezi všemi zúčastněnými stranami, tj. mezi žákem, rodiči, učiteli a případně i poradenským zařízením školy. Koordinátor pomůže nejen dítěti s OMJ, ale uleví i ostatním učitelům, kteří budou vědět, na koho se při vzdělávání žáků s OMJ mohou ve škole obrátit a s kým koordinovat jejich podporu ve výuce. Nejlepší je, pokud je to někdo se zkušenostmi z oblasti poradenství, tedy speciální pedagog, výchovný poradce apod.
Koordinátoři výuky nejsou speciálně školeni, na tyto pracovníky nejsou prozatím systémově určené prostředky ve školách. Základní informace lze nalézt například na stránkách www.inkluzivniskola.cz. Zájemci o zřízení pozice koordinátora také mohou absolvovat kurz První kroky při začleňování žáků s OMJ na ZŠ, či hledat na stránkách NPI vhodnou metodiku: k dispozici je ke stažení například příručka Adaptační koordinátor na základní škole, která obsahuje informace dobře prakticky využitelné právě i pro koordinátory výuky žáků s OMJ.
V rámci činnosti projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi Národního pedagogického institutu ČR dáváme k dispozici zájemcům seznam škol z vybraných krajů, které se s problematikou žáků s OMJ každodenně zabývají a které mají rozpracovaný systém podpory žáků s OMJ:
Kraj | Adresa školy | Web školy | Kontaktní osoba - podpora žáků s OMJ |
Vysočina | ZŠ Křížová 1367/33, Jihlava | Mgr. Lenka Picková zástupkyně ředitelky e-mail: lenka.pickova@zskrizova.cz tel.: 565 598 201 | |
Karlovarský kraj | ZŠ J. A. Komenského, Kollárova 19, Karlovy Vary | https://www.zskomenskeho-kv.cz/ | Mgr. et Mgr. Zdeňka Vašíčková ředitelka školy e-mail: vasickova@zskomenskeho-kv.cz tel.: 353 300 333, 777 337 052 |
Karlovarský kraj | ZŠ a ZUŠ Žlutice, příspěvková organizace | https://zszlutice.edupage.org/ | Mgr. Monika Volemanová zástupkyně ředitele pro ZŠ e-mail: zastupce@zszlutice.cz tel.: 353 393 243 |
Hlavní město Praha | Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského, Truhlářská 1120/22, Praha 1 | Mgr. Radka Holečková výchovná poradkyně e-mail: radka.holeckova@truhla.cz tel.: 606 098 443 | |
Hlavní město Praha | ZŠ a MŠ, Kořenského 10/760, Praha 5 - Smíchov | Mgr. Olena Keronyak koordinátorka péče o žáky s odlišným mateřským jazykem e-mail: keronyak@zskorenskeho.cz tel.: 273 132 833 | |
Středočeský kraj | ZŠ T. G. Masaryka Školská 112 289 23 Milovice | Mgr. Lada Flachsová ředitelka školy e-mail: lada.flachsova@zsmilovice.cz tel.: 603 485 377 | |
Zlínský kraj | ZŠ UNESCO, Komenského náměstí 350, Uherské Hradiště | Mgr. Dagmar Janásová zástupkyně ředitele pro I. stupeň e-mail: janasova@zsunesco.cz tel.: 572 432 822 | |
Liberecký kraj | ZŠ Šluknovská 2904, Česká Lípa | Mgr. Dominika Holubová výchovná poradkyně e-mail: Holubova.Dominika@zslada.cz tel.: 487 714 666, 731 653 268 | |
Moravskoslezský kraj | ZŠ a MŠ, V. Košaře 6, Ostrava-Dubina | Mgr. Hana Konopásková zástupkyně ředitelky e-mail: zastupkyne@kosare.cz tel.: 601 340 311, 595 700 048 | |
Moravskoslezský kraj | ZŠ, Nádražní 1217/117, Ostrava | Mgr. Linda Vašínková odborná konzultantka kurzů češtiny pro cizince e-mail: Linda.Vasinkova@zsnadrazni.eu tel.: 596 116 289 | |
Ústecký kraj | ZŠ s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, Plynárenská 2953/6, Teplice | Mgr. Marcela Prokůpková ředitelka školy e-mail: reditelna@zsprosetice.cz tel.: 417 538 672, 603 198 107 | |
Pardubický kraj | ZŠ, Štefánikova 448, Pardubice I-Zelené Předměstí | http://zsstefanikova-pce.cz/uvod | Mgr. Renata Janecká ředitelka školy e-mail: renata.janecka@zsstefanikova-pce.cz tel.: 742 040 336 |
Jihomoravský kraj | ZŠ a MŠ, Jihomoravské náměstí 2, Brno | https://www.zsjihomoravske.cz/ | Mgr. Gabriela Ducháčková, PhD., zástupkyně ředitele e-mail: duchackova@zsjihomoravske.cz tel.: 545 321 600 |
Jihomoravský kraj | ZŠ a MŠ, Staňkova 14, Brno | Mgr. Jana Hlaváčková ředitelka školy e-mail: zsstankova@volny.cz tel.: 541 219 992, 541 422 022 | |
Plzeňský kraj | 4. ZŠ Plzeň, Kralovická 12, Plzeň | Mgr. et Bc. Miroslava Valíčková zástupkyně ředitele pro I. stupeň e-mail: tel.: 378 028 354 |
PhDr. Kristýna Titěrová
Programová ředitelka a vedoucí služeb pro pedagogy v rámci obecně prospěšné společnosti META, která nabízí podporu pedagogům a školám, jež se potýkají se specifickými potřebami dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Absolventka Filozofické fakulty UK Praha, obor kulturologie. Podílela se na vzniku portálu www.inkluzivniskola.cz a vývoji vzdělávacích aktivit pro pedagogy v oblasti inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem. Vzdělávacím aktivitám, poradenství pedagogům a tvorbě a vývoji metodických materiálů se věnuje i nadále jako metodička a vedoucí služeb pro pedagogy. Dlouhodobě prosazuje inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání dětí a žáků s OMJ. Od listopadu 2017 má na starosti i programové směřování organizace, networkové a advokační aktivity.
Kontakt:
Kristýna Titěrová (programová ředitelka) META, o.p.s. Tel. 00 420 771 153 155, titerova@meta-ops.cz.
META o.p.s.
Pomáháme rodinám s migrační zkušeností zorientovat se v českém školství a začleněním do společnosti. Nabízíme kurzy češtiny jako druhého jazyka pro děti a dospělé. Školám poskytujeme poradenství ve vzdělávání dětí, které mají nulovou nebo jen malou znalost češtiny. Dále pořádáme semináře, poskytujeme metodickou podporu a materiály do výuky. Dlouhodobě navrhujeme a prosazujeme systémové změny, které odrážejí aktuální potřeby škol a dětí s odlišným mateřským jazykem a které rozvíjejí jejich potenciál. Pomocí aktivit pro veřejnost napomáháme porozumění mezi cizinci a většinovou společností.
Více na:
Společnost pro příležitosti mladých migrantů | META, o.p.s. (meta-ops.eu)
Operační program Praha – Pól růstu
V rámci operačního programu Praha – Pól růstu již byly realizovány mnohé projekty zaměřené na podporu začleňování dětí s OMJ do českého vzdělávacího systému, přípravu dvojjazyčných asistentů pedagoga, rozvoj výuky češtiny jako druhého jazyka apod.
Užitečné zdroje:
Služby pro pedagogy
Uvodni stranka | Inkluzivní škola (inkluzivniskola.cz)
Inkluzivní škola - Otázky a odpovědi (inkluzivniskola.cz)
Portál nabízející inspiraci a podporu pro pedagogy při práci s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem. Je určen pedagogům, ředitelům škol, asistentům pedagoga, sociálním pracovníkům, psychologům a dalším, kteří se podílejí na začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do českých škol. V jednotlivých sekcích rozlišených mj. podle vzdělávacích institucí (MŠ, ZŠ, SŠ) lze nalézt inspiraci a konkrétní rady, metodiky, informace pro pedagogicko-psychologické poradny, publikace a produkty, taktéž aktuální informace o seminářích pro pedagogy a workshopy pro žáky.
Kurzy pro učitele:
Semináře pro pedagogy | Inkluzivní škola (inkluzivniskola.cz)
Metodické kurzy pro učitele | ÚJOP UK (cuni.cz)
Rekvalifikační kurz lektorských dovedností (cicops.cz)
Metodická podpora:
Kontakty - rozcestník | Inkluzivní škola (inkluzivniskola.cz)
Odborníci v krajích v PPP – oblast péče o děti/žáky s OMJ (npi.cz)
Adaptační koordinátoři (npi.cz)
Tlumočnické a překladatelské služby (npi.cz)
Brožury – Poradna pro integraci (p-p-i.cz)
Služby pro cizince (poradenství, doučování, kurzy češtiny):
Cizinci, rodiče a děti | META, o.p.s. (meta-ops.eu)
Další kontakty:
Portál podpory pedagogických pracovníků vzdělávajících děti/žáky cizince
Centrum pro integraci cizinců, o.p.s.
Sdružení pro integraci a migraci (migrace.com)
Projekty | Nová škola, o.p.s (novaskolaops.cz)
Podívejte se, co obsahuje kompletní soubor materiálů k publikaci Alice Kourkzi: KRABIČKA PRVNÍ ZÁCHRANY PRO UČITELE, který má připravit pedagogické pracovníky na první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě.