„Mohou směřovat k dosažení digitální kompetence společně všichni žáci? Pokud škola bude žákům soustavně pomáhat s orientací v digitálním prostředí a povede je k bezpečnému, kritickému a tvořivému využívání technologií, možné to je. Někteří žáci ale budou na této cestě potřebovat individuální podporu.
Vždy bude třeba pečlivě zvažovat, co žák pro úspěšný rozvoj digitálních kompetencí potřebuje. Podpora může spočívat ve využívání odlišných pedagogických postupů učitelem při zavádění digitálních technologií do výuky, v poskytnutí více času pro osvojení si nových dovedností nebo naopak ve snaze odvést žáka od nadužívání digitálních technologií. Doporučujeme zohlednit i to, že s některými digitálními technologiemi se žák z odlišných kulturních nebo životních podmínek ve škole může setkávat vůbec poprvé a bude se teprve seznamovat s uživatelskými funkcemi.“
Renata Votavová, Národní pedagogický institut ČR
Přínosným zdrojem informací pro vás může být Nová informatika u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními.
Podívejte se také na další zdroje, články a videa k tématu, poslechněte si podcasty a nechte se obohatit a inspirovat!
Články:
Inovativní přístupy ve výuce informatiky: podpora žáků s lehkým mentálním postižením
Tento text nabízí přehled o evoluci výuky informatiky na základních školách s důrazem na nezbytnost rozvoje digitálních kompetencí učitelů a potřebu jejich adaptace a spolupráce v rámci dynamicky se rozvíjejícího oboru. Zmiňuje různé výukové nástroje a metody, včetně robotických hraček a aktivit mimo počítač, které jsou vhodné pro všechny žáky, včetně těch s mentálním postižením, a zdůrazňuje význam individualizovaného přístupu v jejich vzdělávání.
Úspěšná práce s heterogenní třídou 8: Jak používat při výuce kotvící aktivity?
Kotvící aktivity pomáhají učiteli udržet v činnosti žáky, kteří dokončí svou práci v předstihu. Jaké konkrétní aktivity si pod tímto termínem představit? Kdy a jak je zařadit do vyučování? V souvislosti s tématem digitalizace se podívejte především na bod 3 QR kódy.
Podcasty Zapojme všechny:
Hry a hraní, rodina a škola: klíč k harmonii v digitálním věku
V tomto podcastu se zaměřujeme na hry a digitální prostředí, ve kterém se pohybují děti. Zkoumáme, jaké přínosy hraní her dětem přináší, a zabýváme se otázkou, kolik času by děti měly věnovat počítačovým hrám. Diskutujeme o významu účasti rodičů na dětských hrách a jaké výhody může společně strávený čas přinést rodinnému životu. V závěrečné části se dotkneme tématu integrace her a digitálních technologií do školního prostředí a nabídneme vyučujícím tipy, jak hry mohou pomoci zefektivnit výuku.
Digitální nástroje ve školách: Nová éra personalizovaného vzdělávání
Poslechněte si podcast s Karlem Klatovským, manažerem vzdělávacích programů pro Microsoft Česká republika a Slovensko, kde mají posluchači příležitost se dozvědět o přístupu k personalizovanému vzdělávání a o způsobech, jak lze umělou inteligenci využít ve vzdělávacím procesu ve školách.
Kdy mobil dětem prospívá a kdy škodí? Jak zvládat digitální svět bez konfliktů
Děti přirozeně napodobují dospělé, kteří tráví čas prací na počítačích a mobilních zařízeních, a chtějí je samy vyzkoušet. Psycholožka Radka Kůřilová v podcastu vysvětluje, jak mohou rodiče i vyučující s dětmi vhodně komunikovat o využívání digitálních technologií, aby se předešlo jejich nadužívání, a co dělat, pokud si všimnou, že technologie používají příliš často nebo nezdravým způsobem.
Videa:
Návody na použití nástrojů s AI ve výuce včetně ukázek
Využití digitálních technologií, které snadno personalizují a zinteraktivňují učení, včetně využití aplikací založených na umělé inteligenci (AI), otevírá nové možnosti v pedagogickém procesu. Podívejte se na video s Karlem Klatovským, manažerem vzdělávacích projektů pro Microsoft Česká republika a Slovensko, který představuje způsoby, jakými lze ve výuce využívat nástroje umělé inteligence, včetně konkrétních příkladů jejich aplikace.
Václav Maněna - Technologické pomůcky a tipy pro doučování online
Ve videu naleznete mnoho praktický tipů, jak oživit a zjednodušit doučování probíhající online.
Tématem měsíce listopadu 2024 je práce se žáky a žákyněmi s odlišným mateřským jazykem a nové kurikulum češtiny jako druhého jazyka. Přinášíme souhrn materiálů, které Vás mohou inspirovat a pomoci Vám při výuce.
Tématem měsíce září je spolupráce rodiny a školy. Základním principem, na kterém můžete vystavět pravidla vzájemné komunikace, je společný zájem na nejlepším fungování a maximálních možných výsledcích dítěte. Přinášíme vám souhrn materiálů a tipů, jak nastavit komunikaci s rodiči, třídní schůzky a další.
Tématem měsíce června 2024 je wellbeing ve škole. Stále více se totiž ukazuje jeho důležitost a dopad na psychiku a motivaci jak dětí, tak vyučujících. Přinášíme vám souhrn materiálů, které vám pomohou vytvářet prostředí podporující duševní zdraví, pohodu a celkovou spokojenost všech zúčastněných.