Používání digitálních nástrojů ve vzdělávání, které podporují personalizaci a interaktivitu v učení, včetně aplikací založených na umělé inteligenci, přináší novou perspektivu ve vzdělávání. Tyto pokročilé nástroje umožňují přizpůsobit vzdělávací proces specifickým potřebám a rychlosti učení každého studujícího. Umožňuje to vyučujícím připravovat učební obsah a strategie, které nejlépe vyhovují individuálním schopnostem a preferencím jejich žáků a žákyň. „Učitelé v budoucnu nebudou nahrazeni umělými učiteli, ale nejspíše těmi učiteli, kteří AI využívají,“ vysvětluje Karel Klatovský.
Podcast zahrnuje reakce na dotazy, které se objevily na základě výzkumné studie provedené Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci se vzdělávací divizí Microsoftu Česká republika v roce 2023. Hlavním zaměřením výzkumu bylo zjistit, jak české školství přistupuje k nástupu umělé inteligence, jaké postoje k tomu mají učitelé a jaký vliv by podle nich umělá inteligence mohla mít na úroveň vzdělání českých dětí. Studie také zkoumala, jaké nástroje umělé inteligence byly českými pedagogy již vyzkoušeny a zda je využívají během výuky.
Struktura podcastu:
00:20 Představení Karla Klatovského, manažera vzdělávacích programů pro Microsoft Česká republika a Slovensko, jako hosta podcastu.
00:43 Úvod do témat podcastu, která se zakládají na výsledcích studie realizované Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci a vzdělávacím oddělením Microsoftu pro Českou republiku, provedené v roce 2023.
01:04 Obavy učitelů: Bude AI nástrojem pro podvádění studentů?
03:27 Studenti a AI: Zdroje, citace, odkazy a prověřování dat.
07:27 Jaké nástroje spadají do kategorie umělé inteligence?
09:30 Hybridní tandemová výuka budoucnosti: Učitel a AI.
11:43 Má být AI začleněna do školních osnov?
12:39 Podporuje AI kreativitu ve výuce?
15:56 Vlastní personalizovaný AI chatbot: Jak na to?
17:12 Tipy pro učitele: Platformy, materiály a digitální výukové nástroje, které podporují personalizaci.
19:26 Rozloučení a představení návazného videa: Digitální nástroje pro personalizované a interaktivní učení, včetně AI.
Tip:
Nabízíme přehled některých pokročilých digitálních vzdělávacích nástrojů pro podporu personalizovaného a interaktivního učení (včetně nástrojů obsahujících AI) a souvisejícího vzdělávání (pro vyváženost uvádíme přehled různých nástrojů; ve výčtu si neklademe nárok na úplný přehled).
Nástroje:
Uživatelská příručka Školy | support.apple.com
GOOGLE WORKSPACE FOR EDUCATION | (edu.google.com)
Trenér čtení | (Microsoft.com)
Velký přehled AI funkcí v nástrojích Microsoft 365 | (klatovsky.cz)
Copilot (nejen) ve škole – přehled | (klatovsky.cz)
Vzdělávání:
Apple Teacher | (education.apple.com)
Teacher Center | (edu.google.com)
AI for educators - Training | (learn.microsoft.com)
MICROSOFT LEARN EDUCATOR CENTER. Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE) | (learn.microsoft.com)
Bezplatná školení, komunita a události pro učitele. Microsoft Education | (microsoft.com)
Zaujalo Vás téma?
Další informace k tématu najdete na následujících odkazech:
Inspirujeme ředitele a učitele k zavádění umělé inteligence do škol | NPI ČR (revize.edu.cz)
Generativní umělá inteligence pro učitele | NPI ČR (youtube.com)
Umělá inteligence ve škole | NPI ČR (youtube.com)
Umělá inteligence ve škole | revize ICT RVP v ZV | NPI ČR (edu.cz)
AI dětem — umělá inteligence na základních školách | AI dětem, z. s. (aidetem.cz)
Umělá inteligence do škol (AI do škol) | prg.ai (aidoskol.cz)
Poslechněte si také další podcasty s Karlem Klatovským:
PODCAST 40: Proměna vzdělávání: Role a využití umělé inteligence ve školách
PODCAST 43: Sharenting u českých rodičů: Nadměrné sdílení fotek dětí v sociálních médiích
Třídní učitelka na prvním stupni základní školy, kam docházejí i mé děti, pět let úspěšně vedla heterogenní třídu, kde kromě povinného učiva zařazovala i historická výročí a společenská témata. První část rozhovoru se zaměřila na budování pozitivního třídního klimatu, zatímco druhá představuje výukové aktivity podporující spolupráci a samostatnost žáků. Učitelka se zamýšlí také nad hranicemi inkluze a nad tím, jak přizpůsobit výuku žákům s odlišnými potřebami, zejména těm, kteří postupují pomaleji.