„Pokud ve škole zažíváme životní spokojenost a duševní pohodu (wellbeing), dosahujeme i lepších výsledků učení. Proto by wellbeing měl být jednou z hlavních priorit škol, vyučujících i žactva. Zejména pro znevýhodněné žáky a žákyně pak takové prostředí ve škole může být podporou. V rámci práce na revizích RVP je snaha posílit průřezově péči o wellbeing ve škole a zároveň více systematicky rozvíjet u žactva sociální a emocionální dovednosti v rámci Osobnostní a sociální výchovy.“
Petr Chaluš, Národní pedagogický institut
Seznam článků:
Osobnostní a sociální výchova v revidovaném RVP
Popis oboru, který systematicky rozvíjí znalosti, dovednosti a postoje podporující odolnost žáků a žákyň vůči různým životním situacím. Zaměřuje se dále na tři tematické okruhy: osobnostní rozvoj, sociální a etický rozvoj a kariérový rozvoj.
https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/vzdelavaci-oblasti/csp/osv
Průřezová témata v revidovaném RVP
Ukázka tří témat věnujících se mezipředmětové a nadoborové výuce, která pomáhají žactvu pochopit svět v širších souvislostech.https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/prurezova-temata
Záznam debaty. Jak na wellbeing ve škole?
Tématu se věnovala také debata v ostravském centru PANT v květnu 2024, zaměřená zejména na aktuální výzvy ve vzdělávání s ohledem na wellbeing.
https://edurevue.npi.cz/clanky/zaznam-debaty-jak-na-wellbeing-ve-skole
Téma wellbeingu úzce souvisí také s bezpečným klimatem ve třídě
Pod třídním klimatem lze chápat trvalejší sociální vztahy mezi žáky a učitelem a ustálené postupy vnímání, prožívání, emocí, hodnocení toho, co se ve třídě už odehrálo a/nebo právě odehrává. Třídní klima tvoří všichni žáci dané třídy; skupinky žáků v dané třídě; žáci jako jednotlivci se svými silnými charakteristikami, ale ve vyučovacích hodinách se spolutvůrcem klimatu stává také vyučující daného předmětu.
Na webu Zapojmevšechny.cz je mu věnována celá sekce.
Proč, kdy a jak se věnovat tématu duševního zdraví ve škole?
Inspirujte se třemi tipy jak, kdy a proč se systematicky věnovat tématu duševního zdraví u žáků.
https://zapojmevsechny.cz/clanek/349-proc-kdy-a-jak-se-venovat-tematu-dusevniho-zdravi-ve-skole
Manuál pro učitele: Jak efektivně nabídnout pomoc žákovi, který jeví známky psychických obtíží?
Článek nabízí tipy pro systematickou péči o duševní zdraví žáků, které vám mohou pomoci zlepšit klima ve třídě.
Úspěšná práce s heterogenní třídou 10: Jak podporovat žádoucí chování žáků?
V tomto článku se dozvíte, proč je potřebné v heterogenním kolektivu nastavovat a dodržovat pravidla, podporovat očekáváné chování a pomocí pozitivní podpory upevňovat žádoucí chování žactva.
Jak na dobré klima ve škole, aby se tam těšili žáci i učitelé?
Návodné video, jak zlepšit celkové klima školy, které představuje ředitel základní školy v pražském Karlíně Jan Korda. Nedílnou součástí příspěvku jsou také dokumenty školy, na které se můžete podívat.
Jak nastavit a udržet bezpečné klima ve třídě s žáky se sociálním znevýhodněním
Přečtěte si, jak připravit bezpečné klima pro všechny žáky a žákyně se sociálním znevýhodněním pomocí diagnostiky klimatu celé třídy.
Jak podpořit traumatizované děti? Inspiraci nabízí Norsko, Island i USA
Občas je dobré podívat se za hranice své země a zkusit najít inspiraci i v jiných zemích. To se poštěstilo Kláře Laurenčíkové ještě v rámci České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání, která přináší pohled na různé strategie ze stáží v USA, Norsku a na Islandu.
Seznam článků k tématu syndrom vyhoření:
Emoční první pomoc pro vyučující – část 1.
https://zapojmevsechny.cz/clanek/865-emocni-prvni-pomoc-pro-vyucujici-cast-1
Emoční první pomoc pro vyučující – část 2.
https://zapojmevsechny.cz/clanek/873-emocni-prvni-pomoc-pro-vyucujici-cast-2
Ve dvoudílném seriálu se dozvíte o metodě somatického prožívání a technice emoční první pomoci a naučíte se principy pro samostatnou praxi.
Mentoring ve školství jako prevence syndromu vyhoření
O tom, jak si udržet kvalitní vyučující a zajistit tak kvalitní výuku vypráví zástupce ředitele Základní školy profesora Švejcara v Praze 12.
https://zapojmevsechny.cz/clanek/91-mentoring-ve-skolstvi-jako-prevence-syndromu-vyhoreni
Supervize ve školách
V podcastu Zapojme všechny Adély Pospíchalové uslyšíte, jak je možné zajistit supervizi pro školu a zabránit tak profesnímu vyhoření zaměstnanců.
https://zapojmevsechny.cz/clanek/428-podcast-25-dil-supervize-ve-skolach
(Foto zdroj: Freepik)
Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.