Na otázky Zdeňky Chocholouškové, garantky podpory nadání z Národního pedagogického institutu ČR (dále jen NPI ČR), odpovídají v rámci webináře Dana Martinková, ředitelka ZŠ Klatovy, Čapkova ulice, a Lucie Čmejlová, školní koordinátorka podpory nadání ve zmíněné škole.
Diskuzní témata webináře jsou doplněna videoukázkami z vyučovacích hodin, které byly natočeny během jednoho vyučovacího dne a představují práci pedagogů a žáků v různých výukových situacích a předmětech ve zmíněné škole. Účastníci webináře vysvětlují důležitost vytvoření příjemného pracovního prostředí pro nadané žáky v rámci běžných vyučovacích hodin. Třídní učitelé se v rámci třídnických hodin snaží zlepšovat klima ve třídě.
Pro nadané žáky jsou rovněž připraveny tzv. „barevné vyučovací hodiny", kterých se účastní jednak nadaní žáci, jednak také žáci, kteří potřebují více procvičit nebo dovysvětlit látku, a to napříč jedním ročníkem. Tyto hodiny přinášejí přínos nejen pro nadané žáky, ale i pro ostatní žáky. Důsledkem „barevných vyučovacích hodin“ je navíc snížený počet žáků ve kmenové třídě – to umožňuje větší interaktivitu a procvičování probírané látky.
Webinář také zdůrazňuje důležitost spolupráce mezi učiteli při vytváření nadstavbového učiva v rámci „barevných vyučovacích hodin“.
V neposlední řadě webinář představuje systematické vedení žáků k sebehodnocení, které je ve škole zavedeno již od 1. ročníku. Žáci se postupně učí vyjmenovat pozitivní stránky své práce a vyzdvihovat své silné stránky.
00:00:06 Představení struktury webináře - Zdeňka Chocholoušková, garantka podpory nadání v NPI ČR.
00:02:16 Systém podpory nadání ve škole v heterogenních třídách – koncepce NPI ČR.
00:03:35 Základní představení kazuistiky systému podpory nadání v ZŠ Klatovy.
00:05:30 Detailní představení systému podpory nadání v ZŠ Klatovy, metodiky a nástroje pro učitele.
00:08:17 Představení systému 5 jednoduchých kroků k podpoře nadání na škole.
00:14:28 Přínos podpory nadání pro učitele a žáka.
00:16:50 Rozhovor s žáky v ZŠ Klatovy.
00:19:04 Rozhovor s Danou Martinkovou, ředitelkou ZŠ Klatovy
00:22:40 Proč ve škole vytvořit vlastní systém podpory nadaných žáků - Lucie Čmejlová, koordinátorka podpory nadání
00:24:45 Tři úrovně podpory nadání - Dana Martinková, ředitelka ZŠ Klatovy
00:32:20 Počáteční výzvy a přínos podpory nadání ve škole - Lucie Čmejlová, koordinátorka podpory nadání
00:38:14 Ukázka „barevné vyučovací hodiny" pro pokročilé žáky vedená učitelkou anglického jazyka Markétou Svobodovou
00:42:49 Analýza videoukázky "barevné vyučovací hodiny - Zdeňka Chocholoušková, garantka podpory nadání z NPI ČR
00:48:04 Ukázka „barevné vyučovací hodiny" vedená učitelkou českého jazyka Simonou Švantnerovou
00:51:04 Analýza videoukázky "barevné vyučovací hodiny - Zdeňka Chocholoušková, garantka podpory nadání z NPI ČR
00:52:38 Diskuze a odpovědi na dotazy diváků
01:03:34 Osvědčené strategie pro výuku nadaných žáků a sdílení online a tištěných materiálů ve škole
01:08:13 Výhody a nevýhody používání žákovských portfolií
01:11:50 Ukázka „barevné vyučovací hodiny" s učitelkou informatiky Simonou Musilovou
01:13:32 Ukázka „barevné vyučovací hodiny" v předmětu informatika s Luďkem Volákem, zástupcem ředitelky školy pro 2. stupeň a koordinátorem ICT
01:16:00 Ukázka „barevné vyučovací hodiny" vedená učitelkou matematiky Annou Šůsovou
01:21:56 Analýza videoukázky "barevné vyučovací hodiny - Zdeňka Chocholoušková, garantka podpory nadání z NPI ČR
01:25:20 Diskuze
01:27:58 Podpora ukrajinských žáků - zkušenosti se začleňováním očima žákyň 5. ročníku
01:29:14 Přínos „barevných vyučovacích hodin" pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) Žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
01:34:16 Představení činnosti školního poradenského pracoviště, které vede školní psycholožka Jiřina Anna Hradecká
01:36:34 Diskuze mezi účastníky webináře se zaměřuje na sestavování a fungování školního poradenského pracoviště
01:39:13 Ukázka ze setkání školního parlamentu jako podpůrné aktivity pro žáky přesahující rámec výukového procesu
01:43:07 Diskuze o podpůrných aktivitách zaměřených na žáky s vysokým potenciálem, kteří jsou identifikovány pedagogy ze ZŠ Klatovy
01:45:05 Pozvánka ke sledování videa z jednoho školního dne v ZŠ Klatovy
01:47:27 Dotazy diváků
URL: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Ok_9WOm4Feg&feature=youtu.be
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF představuje ve videu práci krajských koordinátorů podpory nadaných žáků, Těchto koordinátorů je v ČR 14 a pracují v sítích zainteresovaných škol. Dana Veselá, koordinátorka v Jihomoravském kraji, objasňuje, komu je jaká podpora nabízena. Učitelé mohou využít webináře, videohospitace a kurzy zaměřené na rozvoj a vzdělávání nadaných žáků, rodiče nadaných dětí se mohou obracet na online poradnu nebo přímo na krajské koordinátory.
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF představuje další videoreportáž z cyklu zaměřeného na práci s heterogenní třídou. Toto video se zaměřuje na práci s nadanými žáky a vytváření vhodných vzdělávacích podmínek v heterogenních třídních kolektivech. Vedení školy a učitelé ze ZŠ Klatovy, Čapkova ulice, se již od roku 2017 systematicky věnují podpoře nadaných žáků. Na závěr videa můžete nahlédnout do práce školního parlamentu, kde žáci mají možnost rozvíjet měkké dovednosti.
Nadané děti si žádají aktivnější rodiče. Jaké důsledky má autoritativní, demokratická a liberální výchova na jejich nadání? Máme pro vás sadu praktických doporučení, jak o nadání předškoláků pečovat.