logo

Hrazené stravování v MŠ a v ZŠ

14.10.2025

Obecný popis intervence

Stravování ve školách a školkách je důležitou součástí každodenního režimu dětí. Školní oběd představuje pravidelné teplé jídlo, které odpovídá výživovým normám pro daný věk a přispívá k fyzické pohodě, soustředění a schopnosti učit se. Společné stolování má navíc významnou socializační funkci – podporuje vztahy mezi dětmi, vytváří prostor pro neformální interakce a může posilovat pocit bezpečí a sounáležitosti.

Stravování nemusí být omezeno jen na obědy. Snídaňové kluby, svačiny nebo odpolední jídla pomáhají dětem začít den soustředěněji, zvládat školní režim a lépe se zapojit do výuky i volnočasových aktivit po vyučování. Celodenní stravovací podpora je zvlášť důležitá v mateřských školách nebo v případech, kdy děti tráví ve škole delší čas – například v družině, při výletech, exkurzích, doučování nebo dalších aktivitách mimo běžnou výuku.

Pokud je stravování dostupné diskrétně a bez stigmatizace, může se stát běžnou a přirozenou součástí školního prostředí, která přispívá k celkovému wellbeingu dětí.


Jak může nástroj pomoci při kompenzaci projevů sociálního znevýhodnění ve vzdělávání?

Hrazené školní stravování pomáhá naplňovat základní potřeby dětí, které doma nemají zajištěný pravidelný přístup k nutričně vyváženému jídlu, které odpovídá jejich výživovým potřebám. Zajištění snídaně, oběda nebo svačiny může být klíčové pro to, aby se dítě mohlo soustředit, zapojit do výuky a zvládat školní den. Pravidelná strava podporuje docházku, začleňování do kolektivu a vytváří stabilní podmínky pro učení.

Dostupné stravování umožňuje dětem účastnit se aktivit, které by pro ně jinak byly nedostupné – například výletů, exkurzí, doučování nebo letních programů. Pokud je pomoc nastavena jednoduše, diskrétně a bez zbytečné administrativní zátěže, může být účinným nástrojem pro snižování nerovností ve vzdělávání.


Jak může nástroj pomoci při podpoře vzdělávání romských dětí (v rámci etnicky citlivého přístupu)?

Při nastavování stravování je důležité zohlednit různé stravovací zvyklosti a kulturní normy. U snídaní se osvědčují například bufetové formy nebo možnost ochutnat nová jídla v malém množství. Citlivý přístup může pomoci dětem cítit se ve škole bezpečně a respektovaně.

Stravování může být také příležitostí k zapojení romských rodičů – například formou společného vaření, sdílení receptů nebo zapojení romské kuchyně do školních aktivit. Takové zapojení může posilovat vztah mezi školou a komunitou, podporovat důvěru a přispívat k otevřenějšímu školnímu prostředí.


Jak může nástroj pomoci při podpoře vzdělávání dětí s různorodým etnickým a jazykovým zázemím a/nebo zkušeností s migrací?

Společné stravování umožnuje dětem začlenit se v jiných situacích než těch, které se odehrávají ve třídě, stát se součástí provozu školy, mít s ostatními dětmi zážitky, které nesouvisí s výukou. Umožnuje také komunikaci, která se neodehrává ve třídě a může být vzhledem ke kontextu přirozeně neverbální. Vzhledem k tomu, že rodiny pocházejí z různého kulturního prostředí, se může stát, že děti nenosí vůbec svačiny, případně jsou svačiny zcela nevyhovující (například bonbóny) nebo že rodiče nerozumí konceptu společného stravování. Škola může pomoci dětem tuto základní potřebu naplnit, a předejít tak nesoustředění nebo dalším nepříjemným psychickým stavům dítěte.

Odlišné kulturní prostředí, z něhož děti pocházejí, může být ale i zdrojem nedorozumění a nepříjemných situací – někdy děti nejsou zvyklé na určitý typ potravin, nejou zvyklé třeba jíst nějaké věci na veřejnosti nebo používat příbor. Vědomě je třeba také přistupovat k možnosti různých náboženských omezení – například v období svátků. Stejně tak je ale možné, že děti z různých komunit, kde předpokládáme omezení nebo nějaká specifika, žádné zvláštní zvyky ani potřeby nemají – je potřeba dávat si pozor na zbytečnou stigmatizaci.


Na co si dát pozor při implementaci?

Stravovací návyky se nemění ze dne na den – nové možnosti je třeba představovat postupně, s respektem a bez nátlaku. Školám se v tomto směru osvědčily například ochutnávky nebo tematické snídaně a obědy. Pomoc by měla být zaměřena především na uspokojení základní potřeby dítěte – tedy na to, aby se najedlo. Pokud se hlavním cílem stane vštěpování zásad zdravého stravování nebo stolování, může se pomoc snadno proměnit v kontrolu, která neodpovídá skutečným potřebám dětí. Školy by proto měly citlivě vyvažovat své výchovné cíle s tím, co děti reálně potřebují.

Rizikem je také stigmatizace – pokud není pomoc nastavena diskrétně, může vést k vyčleňování dětí, které ji využívají. Administrativní bariéry mohou způsobit, že se na některé děti, které pomoc nejvíce potřebují, nedostane. Je proto důležité nastavit systém tak, aby byl snadno dostupný, srozumitelný a nevyžadoval složité dokládání.

Zásadní je zajistit, aby děti, které mají na jídlo nárok, skutečně na obědy nebo snídaně chodily. S tím souvisí i komunikace s rodiči – je důležité, aby rozuměli smyslu a přínosu stravování zdarma a nevnímali ho jako stigmatizující nebo zbytečný.

Stravování by mělo být zajištěno i při školních akcích, jako jsou výlety nebo adaptační kurzy, aby se všechny děti mohly zúčastnit bez ohledu na to, zda mají svačinu z domova.


Kde hledat inspiraci?

Podporu na poskytování obědů zdarma lze čerpat přes organizaci WOMEN FOR WOMEN (výzva MŠMT) a z výzvy MPSV. Metodiku k zajištění snídaňových klubů nabízí Národní pedagogický institut. Celkové shrnutí výčtu oblastí i cest k překonání finanční situace shrnuje tematická zpráva ČŠI Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky.


Výzkumná verifikace

Výzkum dlouhodobě ukazuje, že děti, které jsou hladové, se hůře učí. Metaanalýzy dokládají, že zavedení snídaní a obědů zdarma zlepšilo učení a výsledky dětí, a to především těch znevýhodněných.

Podle studie zkoumající romskou segregaci v několika evropských zemích by téměř polovina romských rodičů, jejichž dítě nechodí do školky, znovu zvážila účast dítěte, pokud by v ní mělo stravu zdarma.

Mohlo by Vás zajímat

(De)segregace a podpora vzdělávání romských žáků a žákyň: Dobrá praxe na Slovensku

Romové a Romky jsou dlouhodobě jednou z nejpočetnějších a nejvíce marginalizovaných etnických menšin ve společnosti i ve školách v České republice. Řada romských žáků a žákyň v našich vzdělávacích institucích čelí dopadům segregace – někteří jsou vzděláváni v oddělených třídách, někteří plní školní docházku v jedné z osmdesáti segregovaných „romských“ škol, které v ČR máme. (De)segregace a podpora vzdělávání romských žáků a žákyň tak představují v našem školství velmi důležitá témata, při jejichž řešení nechybně stojí za pozornost příklady dobré praxe ze zahraničí.

Zobrazit další články