logo

Vrstevnické doučování

14.10.2025

Obecný popis intervence

Vrstevnické doučování je způsob podpory učení, při němž starší nebo zkušenější žáci či žákyně pomáhají mladším či méně pokročilým spolužákům a spolužačkám zvládat učivo. Probíhá individuálně nebo ve skupinách a využívá toho, že mezi vrstevníky často vzniká přirozenější a srozumitelnější způsob vysvětlování.

Tato forma doučování vytváří uvolněnější prostředí a zmírňuje formální hierarchii běžné výuky. Podporující žáci a žákyně si při vysvětlování upevňují vlastní znalosti a rozvíjejí zodpovědnost i základní dovednosti vedení. Žáci či žákyně, kteří podporu přijímají, získávají bezpečný prostor pro kladení otázek a procvičování učiva bez obav z hodnocení a s možností učit se tempem, které jim vyhovuje.


Jak může nástroj pomoci při kompenzaci projevů sociálního znevýhodnění ve vzdělávání?

Pro děti se sociálním znevýhodněním může být vrstevnické doučování dostupnou formou podpory, která nevyžaduje formální prostředí ani zásah dospělých. Učení je díky menšímu věkovému odstupu srozumitelnější a působí méně školsky. Děti zároveň zažívají posílené přijetí v kolektivu, nejsou pouze v roli těch, kteří přijímají pomoc, ale vstupují do vztahu, jenž je uvolněnější a partnerský. To může snižovat pocity studu nebo osamělosti a podporovat postupné budování sebejistoty a vnitřní motivace.


Jak může nástroj pomoci při podpoře vzdělávání romských dětí (v rámci etnicky citlivého přístupu)?

Vrstevnické doučování může u romských žáků a žákyň posílit pocit bezpečí a přijetí. Společné učení s vrstevníky, k němuž je přistupováno bez předsudků, pomáhá překonávat bariéry mezi dětmi a podporuje vzájemné porozumění. Pokud jsou do něj zapojeni také romští studující, přináší to důležitý prvek reprezentace a inspirace – děti vidí příklady spolužáků nebo spolužaček s podobným zázemím. Uvědomí si, že úspěch ve vzdělávání je možný i pro ně. Takové prostředí může snižovat stres, podporovat důvěru a přispívat k otevřenějším vztahům mezi dětmi.


Jak může nástroj pomoci při podpoře vzdělávání dětí s různorodým etnickým a jazykovým zázemím a/nebo zkušeností s migrací?

Pokud škola podporuje nově příchozí žáky a žákyně s různorodým etnickým a jazykovým zázemím prostřednictvím buddy programu, probíhá v něm už sama o sobě určitá forma vrstevnického doučování. Český buddy pomáhá novému žákovi osvojovat si každodenní komunikaci a orientovat se ve školním prostředí. Buddy, který sám prošel adaptační zkušeností v cizojazyčném prostředí, může navíc nabídnout praktické informace a sdílet zkušenosti, které snižují nejistotu při začleňování. V obou případech funguje jako přístupný vzor, jak zvládat nové kulturní situace a situace, které se pojí se školním prostředím.


Na co si dát pozor při implementaci?

Vrstevnické doučování vyžaduje citlivé vedení a jasné vymezení rolí.

Rizikem je, pokud aktivita probíhá spíše formálně, bez skutečné podpory a bez kontroly kvality vztahů mezi žáky a žákyněmi. Je nutné, aby zapojení žáci a žákyně měli průběžnou oporu dospělého mentora, který sleduje dynamiku skupiny a včas řeší potíže.

Pokud je rozdíl ve znalostech nebo postavení příliš výrazný, vztah přestává být partnerský. Implementace má stát na respektu, bezpečí a přiměřené podpoře obou stran.


Kde hledat inspiraci?

Příklad systému vrstevnického doučování nabízí Praha 7.

Příklad komplexní vrstevnické podpory, jejíž součástí se může stát i doučování, přináší praxe na gymnáziu Jana Blahoslava.


Výzkumná verifikace

Vrstevnické doučování je dle výzkumné evidence velmi efektivní opatření s nízkými náklady.

Z dat rovněž vyplývá, že doučování vrstevníky s lepšími výsledky má pozitivní efekt na známky doučovaných žáků či žákyň s horšími výsledky.

Výzkumy rovněž ukazují, že doučování vrstevníky má pozitivní efekty pro žáky a žákyně, kteří doučování poskytují i využívají. Má pozitivní vliv na výsledky, sebevědomí, motivaci a vztahy žactva.

Mohlo by Vás zajímat

(De)segregace a podpora vzdělávání romských žáků a žákyň: Dobrá praxe na Slovensku

Romové a Romky jsou dlouhodobě jednou z nejpočetnějších a nejvíce marginalizovaných etnických menšin ve společnosti i ve školách v České republice. Řada romských žáků a žákyň v našich vzdělávacích institucích čelí dopadům segregace – někteří jsou vzděláváni v oddělených třídách, někteří plní školní docházku v jedné z osmdesáti segregovaných „romských“ škol, které v ČR máme. (De)segregace a podpora vzdělávání romských žáků a žákyň tak představují v našem školství velmi důležitá témata, při jejichž řešení nechybně stojí za pozornost příklady dobré praxe ze zahraničí.

Zobrazit další články