logo

Úpravy podmínek u přijímacího řízení na SŠ pro žáky s dočasnou ochranou ve šk. roce 2025/2026

24.11.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Rodiče
Třídní učitel/ka
Také v letošním školním roce 2025/2026 budou mít žáci z Ukrajiny s dočasnou ochranou nárok na úpravy podmínek u přijímacích zkoušek na střední školy. Konkrétně jim bude prodloužen čas na vypracování testu o 25 % a budou moci používat překladový slovník. Tyto úpravy vycházejí z nově vydaného Opatření obecné povahy, které MŠMT zveřejnilo na svých webových stránkách. Níže citujeme jeho znění:
Obrázek článku

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) jako příslušný správní orgán podle ustanovení § 5a zákona č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, určuje: 

(1) Cizinci podle § 1 odst. 1 zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace (dále také „cizinec“), se při přijímacím řízení ke vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách pro školní rok 2026/2027 navyšuje časový limit zkoušky nebo její části konané v písemné podobě o 25 % a má právo použít překladový slovník.   

(2) Společně s přihláškou k přijímacímu řízení uchazeč doloží, že je cizincem podle § 1 odst. 1 zákona o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. 


Bod 2 lze prokázat prostou kopií stránky pasu s doložkou nebo kopií biometrické karty. Že se jedná o zvláštní dlouhodobý pobyt lze identifikovat podle kódu 670 uvedeného na biometrické kartě.

Opatření obecné povahy nabylo účinnosti dnem 18. listopadu 2025 a naleznete jej na webových stránkách ministerstva zde: https://msmt.gov.cz/ministerstvo/opatreni-obecne-povahy-prijimaci-rizeni-ve-skolnim-roce-2025

Mohlo by Vás zajímat

Jak zmapovat potřeby dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem na začátku roku a co dalšího může pomoct?

Na začátku školního roku je důležité zjistit úroveň a jazykové potřeby dětí a žactva s odlišným mateřským jazykem. K tomu Vám mohou pomoci různé postupy, nástroje i legislativní opora.

Když se škola a rodiče umí domluvit

Motto: „Dobrý začátek stojí na důvěře a jasné komunikaci.“

Začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do školního procesu

O tom, jak pomoci dětem v adaptaci do školního procesu jsme pro vás připravili rozhovor s Lenkou Russnákovou, zkušenou asistentkou pedagoga a zároveň učitelkou češtiny jako druhého jazyka, která sdílí své postřehy z praxe.

Zobrazit další články