logo

Rodič, člen/členka komunity

07.11.2025
Rodiče

Každému rodiči záleží na tom, aby jeho dítě dostalo dobré vzdělání, cítilo se ve škole bezpečně a mělo možnost se rozvíjet po všech stránkách. Ze zkušenosti mnoha rodičů ale víme, že cesta k tomu není samozřejmá. Zejména romští rodiče a rodiny z dalších marginalizovaných skupin často narážejí na překážky, předsudky, nedůvěru a někdy i obavy ze změn – ať už u sebe, nebo svého okolí. Proto je důležité, aby rodiče nebyli jen příjemci rozhodnutí školy nebo úřadů, ale skuteční partneři, kteří mohou ovlivňovat podobu vzdělávání a sami být hybateli změn. Zkušenosti z Ostravydalších měst ukazují, že když rodiče začnou spolupracovat a nebojí se ozvat, má to pozitivní dopad nejen na jejich rodiny, ale i na celou komunitu. Právě jejich hlas může být prvním krokem k lepší budoucnosti pro místní děti.  

Více o negativních dopadech segregace najdete na stránce Problém segregace – proč je nezákonná, škodlivá a drahá?

Proč se téma desegregace týká i rodičů a školních komunit

Co dělat, když vaše dítě nemá ve škole stejné šance? 

  • Mnoho romských rodičů a rodičů z dalších marginalizovaných skupin ví, jaké to je, když jejich děti ve škole nedostávají stejné šance jako ostatní. Možná jste zažili, že vaše dítě i jeho potřeby byly přehlížené – v každodenním životě školy se s ním nepočítalo, bylo automaticky zařazeno do zvláštní třídy nebo dostávalo méně podpory. Vaše připomínky nebyly brány vážně a škola o vzdělávání vašich dětí rozhodovala bez vás. Takové zkušenosti nejsou výjimkou – a nejsou v pořádku. Rodiče mají právo chtít pro své děti víc. A právě zkušenosti těch, kteří se ozvali, dokazují, že změna je možná, když se rodiče spojí a začnou o situaci mluvit otevřeně.

  • Když dítě chodí do školy, ve které zažívá respekt a skutečnou podporu, mění se i jeho pohled na vzdělání a vlastní budoucnost. Začíná věřit, že může něco dokázat – dokončit školu, plánovat svůj život, profesní uplatnění i rodinu. Děti, které se cítí přijímané a podporované, si častěji kladou vyšší cíle a mají více příležitostí je naplnit. A právě vzdělání jim k tomu může otevřít cestu. Výzkumy ukazují, že děti, které dokončí alespoň střední školu, mají výrazně větší šanci najít si dobrou práci. Proto je tak důležité, aby každé dítě mělo přístup ke kvalitnímu vzdělání – bez překážek a předsudků.

  • Pokud zažíváte podobnou situaci, nejste v tom sami. V mnoha městech se ukázalo, že když se rodiče spojí, jejich hlas zesílí a dokážou skutečně věci měnit. Často to začíná obyčejným rozhovorem – sdílením toho, co je trápí a co by chtěli jinak. Potom se společně rozhodnou oslovit školu, zřizovatele nebo někoho, komu důvěřují. Stačí udělat první krok – a postupně se přidají další, kteří chtějí pro své děti to samé: férovou šanci na dobré vzdělání.

  • Někteří rodiče už rovný přístup ke vzdělání pro své děti vybojovali a jejich úsilí slouží jako příklad dobré praxe pro ostatní. Právě z jejich zkušeností víme, jak důležitý je proces posílení rodičů – tedy cesta od prvotní nejistoty a nedůvěry, až po aktivní zapojení do rozhodování a obhajoby práv svých dětí. Rodiče, kteří získali podporu a potřebné informace, postupně převzali odpovědnost za změnu a stali se partnery nejen školy, ale i zřizovatele a dalších institucí. Díky tomu dokázali prosadit rovný přístup romských dětí ke kvalitnímu vzdělání, postavili se proti nespravedlivým rozhodnutím a ukázali ostatním rodinám, že změna je možná. Tento proces posiluje sebevědomí rodičů i celých komunit, zlepšuje vztahy mezi školou a rodinami a přináší lepší podmínky pro jednotlivé děti. Posílení rodičů je klíčem k tomu, aby každé dítě – bez ohledu na původ nebo zázemí – mělo skutečně rovné šance rozvíjet svůj potenciál.

Pro rodiče z majority:

  • Kvalita výuky se zvýší ve všech školách a možnosti škol se vyrovnají. Společný cíl – zajistit dobré vzdělání opravdu pro všechny – motivuje učitele i učitelky, vedení škol i zřizovatele ke zlepšování podmínek ve všech školách. Díky tomu má každé dítě šanci na kvalitní vzdělání přímo v místě, ve kterém žije. Rodiče tak nemusejí složitě hledat školu daleko od domova ani se obávat, že ta jejich dostane nálepku horší školy, a tím bude ohrožena kvalita a vzdělání jejich dětí. 

  • Pokud podporujeme rovné podmínky a spolupráci mezi školami, všechny děti – ať už jsou odkudkoli – mají šanci uspět a najít si své místo ve společnosti. 

  • Desegregace se netýká jen romských dětí, dětí z marginalizovaných skupin a jejich rodin – přináší výhody všem. Když se ve školách buduje skutečně inkluzivní prostředí, ve kterém se všechny děti bez rozdílu vzdělávají společně, získává na tom celá komunita. Každý rodič může mít jistotu, že jeho dítě bude chodit do školy, v níž se setká s pestrou skupinou spolužáků a spolužaček a naučí se respektu, empatii i spolupráci. Takové prostředí rozvíjí u dětí důležité sociální a komunikační kompetence – klíčové pro život v dnešní společnosti i pro dobré vztahy mezi dětmi ve škole i mimo ni. Zároveň vytváří prostor pro rozvoj vzdělávacího potenciálu všech žáků a žákyň – pokud škola dokáže pracovat s různorodostí a přizpůsobit výuku různým potřebám.

  • Výhody společného vzdělávání jsou dlouhodobé. Děti, které vyrůstají v rozmanitém kolektivu, jsou připravenější na skutečný život a jsou otevřenější vůči lidem s různorodými zkušenostmi. Inkluzivní škola je tak přínosem nejen pro děti z menšinových skupin, ale pro všechny rodiny v lokalitě. 

Vaše první kroky

  • Spojte se s dalšími rodiči. Najděte ty, kteří vnímají problém podobně jako vy. Sdílejte své zkušenosti a stanovte si společný cíl – aby všechny děti měly stejnou šanci na kvalitní vzdělání. Skupina rodičů má větší sílu než jednotlivec – společně můžete být slyšet.

  • Oslovte školu nebo zřizovatele. Nebojte se zahájit dialog se školou, jejím vedením nebo zřizovatelem. Sdílejte své zkušenosti, potřeby a návrhy na zlepšení. Můžete také usilovat o místo u jednacího stolu – například v pracovní skupině, která se zabývá vzděláváním ve vašem městě.

  • Vyhledejte podporu a inspiraci. Kontaktujte organizace, které mají zkušenosti s desegregací a podporou rodičů – typu Awen AmencaRomodromMETA a další. Obrátit se můžete i na další neziskové organizace, odborníky nebo rodiče, kteří už společně změnou prošli. Mohou vám pomoci s argumentací, komunikací i praktickými kroky.

  • Pomozte ostatním rodičům překonat obavy. Zkušenosti rodičů se školami mohou být různé – někteří se mohou obávat, že jejich děti přechod do jiné školy nezvládnou. Pomozte jim získat důvěru. Ujistěte je, že jejich děti budou mít podporu, nebudou čelit šikaně a že změna může být krokem k lepší budoucnosti. V komunikaci vám mohou pomoci sociální a komunitní pracovníci a pracovnice nebo neziskové organizace.

Řekněte si o podporu, rozšiřte své znalosti, získejte další partnery

V České republice působí řada organizací, které mají bohaté zkušenosti s podporou rodičů a komunit na cestě ke spravedlivějšímu vzdělávání. 

  • Jednou z nich je Awen Amenca, tým, který dlouhodobě pomáhá rodičům i celým komunitám prosazovat práva dětí a dosahovat konkrétních změn ve školách. Awen Amenca organizuje setkání rodičů, podporuje vznik rodičovských skupin, poskytuje tréninky a poradenství a sdílí ověřené strategie, jak úspěšně komunikovat se školami, zřizovateli či úřady. V mnoha městech se Awen Amenca zapojila do procesů desegregace a pomáhala školám po celé České republice vytvářet inkluzivní prostředí a budovat školy postavené na zásadách rovného přístupu ke vzdělání. Organizace nabízí podporu a sdílení zkušeností každému, kdo hledá inspiraci, praktické rady i pomoc s konkrétními kroky, které jsou ověřené a fungují.

  • Lidé z Národního pedagogického institutu vám pomohou s koordinací, síťováním aktérů, sdílením osvědčených postupů i konzultací aktivit – ať už jste na začátku, nebo už máte první kroky za sebou.

  • Agentura pro sociální začleňování (MMR) má bohaté zkušenosti s podporou komunitní práce a síťováním. Může působit jako klíčový aktér při zprostředkování spolupráce na řešení segregace, s důrazem na podporu vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním.

  • Úřad vlády ČR zaštiťuje agendu integrace romské národnostní menšiny a metodicky vede síť koordinátorů pro romské záležitosti na krajských úřadech a romských poradců na obcích s rozšířenou působností. Ti mohou mimo jiné poskytnout informace, kontakty, zprostředkovat setkávání. Úřad vlády rovněž monitoruje a vyhodnocuje naplňování Strategie rovnosti, začlenění a participace Romů (Strategie romské integrace) 2021–2030, včetně kapitoly Vzdělávání.

  • Kancelář veřejného ochránce práv je od roku 2009 národním orgánem pro rovné zacházení a ochranu před diskriminací, a to i ve školství. Nabízí podpůrné materiály, které popisují postupy v různých situacích nerovného zacházení při přijímání dítěte do školy i možnost podání podnětu.

  • Sociální služby a neziskové organizace v místě poskytují doučování, volnočasové aktivity, pomoc při řešení konfliktů (mediaci) i další služby podporující děti i jejich rodiče na cestě ke kvalitnímu vzdělání.

  • Rodiče nebo zájemci o změnu se mohou také obrátit na školy, které již s inkluzí a desegregací mají zkušenost, například ZŠ Kamenná Stezka, ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově, a informovat se, jakým způsobem se do procesu zapojili sami rodiče a jaké konkrétní kroky vedly k úspěchu.

Zdroje a data, které pomohou popsat situaci ve Vašem městě

Základní výbava rodiče pro proces desegregace

  1. Spojte se s rodičovskou skupinou nebo komunitou a sdílejte informace o situaci ve škole. Oslovte další rodiče, kteří mají podobné zkušenosti, a společně pojmenujte, co vám ve škole chybí nebo co byste chtěli změnit. Sdílejte mezi sebou novinky, osobní příběhy i informace o tom, co už se podařilo, nebo naopak nedaří. Čím více budete držet při sobě, tím větší máte šanci být slyšet.

  2. Sepište konkrétní požadavky a navrhněte plán postupu (například podpora pro děti, otevřená komunikace, zamezení oddělování podle etnicity nebo jiného klíče). Zamyslete se, co je největším problémem a jaké změny by pomohly vašim dětem. Vytvořte jednoduchý seznam hlavních bodů, na kterých se shodnete, a stanovte si reálné cíle, kterých chcete dosáhnout. Tento plán poslouží jako jasná výchozí pozice pro jednání se školou či zřizovatelem.

  3. Žádejte účast na schůzkách a v pracovních skupinách, na kterých se rozhoduje o vzdělávání ve vašem městě nebo obci. Nebojte se oslovit vedení školy nebo zřizovatele a chtějte být přizváni ke stolu, u kterého se diskutuje o budoucnosti školy. Aktivní účast rodičů může ovlivnit důležitá rozhodnutí a zároveň vám pomáhá lépe porozumět tomu, jak škola funguje. Vaše zkušenosti a podněty jsou cenné a mohou inspirovat další změny.

  4. Udržujte kontakt s ostatními rodiči. Po každém jednání nebo schůzce sdílejte se skupinou, co se děje a jaké jsou novinky. Pravidelná informovanost posiluje důvěru a motivuje ostatní, aby se aktivně zapojili. Využít můžete skupinové chaty, e-maily nebo pravidelná setkání.

  5. Pomáhejte ostatním rodičům překonat obavy a sdílejte pozitivní příklady z praxe. Naslouchejte, čeho se rodiče obávají, a nabídněte jim podporu i konkrétní zkušenosti z míst, kde už změna úspěšně proběhla. Ukažte, že společné vzdělávání dětí není hrozbou, ale šancí pro všechny. Sdílení dobré praxe posiluje důvěru v proces změny.

  6. Vyhledejte spojence mezi vyučujícími, pracovníky či pracovnicemi sociálních služeb, neziskovými organizacemi nebo odborníky a odbornicemi na vzdělávání (pomůže vám i NPI ČR, ČŠI či ASZ). Spolupracujte s lidmi, kteří mají zkušenosti s podporou rodin nebo prosazováním změn ve školství. Tito odborníci a odbornice mohou pomoci s informacemi, poradit, jak správně jednat, nebo vás propojit s dalšími rodiči a komunitami. Společně vytvoříte silnější tým, který má větší šanci uspět.

  7. Sbírejte a zaznamenávejte příběhy a zkušenosti dětí i rodičů. Zaznamenávejte, co konkrétně vaše děti zažívají ve škole – s jakými překážkami se potýkají, ale i jaké zažívají úspěchy. Vaše příběhy mohou být silným argumentem při jednání se školou nebo zřizovatelem. Můžete je využít také při hledání podpory u širší veřejnosti.

  8. Pořádejte společné akce, besedy nebo setkání na škole či v komunitním centru. Společné akce pomáhají rodičům i dětem lépe se poznat a vytvářet důvěru. Pozvěte na ně vedení školy, učitele a učitelky i další rodiče, aby se mohli zapojit a slyšet vaše názory. Taková setkání posilují školní komunitu a motivují k dalším krokům.

  9. Průběžně vyhodnocujte svůj postup, sdílejte úspěchy i překážky a plánujte další kroky. Po každé akci nebo důležitém jednání si společně řekněte, co se povedlo a co by bylo potřeba příště udělat jinak. Otevřeně mluvte o překážkách a nebojte se hledat nové cesty. Učte se z chyb i z úspěchů – tak budete postupovat stále dál.

  10. Inspirujte se zkušenostmi jiných komunit a škol, které už cestou desegregace prošly. Neváhejte kontaktovat rodiče nebo organizace z jiných měst (viz výše), ve kterých už společné vzdělávání funguje. Ptejte se na jejich cestu, na překážky i na konkrétní opatření, která vedla k úspěchu. Zkušenosti ostatních vám mohou dodat odvahu a ukázat nové možnosti.

Slavte pokroky a udržujte si motivaci. Každý posun – i malý – má smysl. Oceňte každého, kdo se do změny zapojil, a připomínejte si, co už se podařilo. Sdílený pocit úspěchu posiluje důvěru a pomáhá překonat těžší chvíle. Změna je možná – krok za krokem.