I v České republice je příležitostí k oslavě jazykové rozmanitosti a připomíná, že žáci českých škol mohou doma mluvit romsky. Podle výzkumů doma tímto jazykem mluví až třetina dětí z romských rodin. Romští žáci přitom tvoří až 4 % české žákovské populace. Pro mnoho dětí je romština důležitou součástí jejich identity – stejně jako čeština. A právě škola může sehrát zásadní roli v tom, jestli budou svůj jazyk vnímat s hrdostí, nebo s obavou.
Romština patří do indoárijské větve indoevropských jazyků a mluví se jí v mnoha evropských zemích. Žije v literatuře, hudbě, filmu i v každodenní komunikaci a je nositelem kultury, paměti a identity. Výraznou stopu zanechala také v češtině – třeba slova kérka, chálka, benga, čokl nebo bašavel patří mezi běžné romismy. I proto stojí za to, aby učitelé romštinu znali, rozuměli jejímu významu a uměli s ní ve škole citlivě pracovat.
Proč je podpora romštiny důležitá?
Romština je pro některé děti jazykem, který doma slyší denně – a přesto se jejich rodiče mohou setkat s tím, že je jim doporučováno mluvit na ně raději česky. „Těžko si něco takového představit jako doporučení pro ukrajinské nebo vietnamské rodiče,“ říká v loňském rozhovoru pro Radiožurnál romista Pavel Kubaník. „Zaměstnanci státu tímto vytvářejí tlak na opouštění jazyka, který stejný stát skrze podpis Charty regionálních či menšinových jazyků chce chránit a podporovat jeho užívání. [Jde] o praxi, která se jeví jako smysluplná a bezproblémová mnoha klíčovým hráčům – a rodiče si ji mnohdy vzali také za své,“ doplňuje.
Odborníci rodičům vícejazyčných žáků naopak doporučují, aby vztah k mateřštině udržovali a jazyk u dětí rozvíjeli pokud možno ve všech oblastech – v mluvení, poslechu, čtení i psaní. Dovednosti získané v jednom jazyce totiž pomáhají porozumět i jazyku dalšímu, včetně češtiny. Uznání mateřského jazyka dítěte je rovněž jedním ze základních předpokladů pro jeho úspěšné vzdělávání – posiluje u něj pocit přijetí, motivaci k učení a umožňuje navazovat na předchozí jazykové zkušenosti.
Rozvoj romštiny a vícejazyčnosti může podpořit i škola – a nemusí se přitom jednat o výuku jazyka jako předmětu. Romštinu i další jazyky, kterými žáci školy hovoří, lze zviditelňovat v prostředí školy – například prostřednictvím vícejazyčných nápisů, nástěnek nebo projektových aktivit. Učitelé s nimi mohou pracovat i v hodinách češtiny, například využitím literatury romských autorů a autorek. Takové kroky mohou děti povzbudit, aby svůj silnější jazyk používaly s jistotou a bez obav. Společně se tak učí, že lidé mohou mluvit různými jazyky – a že všechny jazyky mají své místo i ve veřejném prostoru.
„Vícejazyčnost je na světě zcela běžná a není jediný rozumný důvod opouštět svůj jazyk ve prospěch snadnějšího ovládnutí jiného. Toto vnímání je třeba rozšířit nejen do romských rodin, ale také mezi lidi, kteří mohou mít na rozhodování rodičů vliv – ať už se jedná o pracovníky škol, školek nebo školských poraden. Romština může hrát v budoucím životě dětí velmi důležitou roli v jejich propojení s jinými mluvčími, což může mít i ekonomické výhody. Lingvisté také jasně doložili, že odmala pěstovaná vícejazyčnost rozvíjí potenciál dětí. Zbavovat se romštiny znamená zbavit se i tohoto potenciálu,“ doplňuje Kubaník.
Co mohou udělat vyučující a kde hledat inspiraci pro výuku?
Není třeba zvládat gramatiku ani mluvit plynně. Stačí začít drobnostmi – zajímat se o jazyk svých žáků, nechat ho ve třídě zaznít, zeptat se dětí, co pro ně romština znamená, nebo se společně naučit pár slov. Uznání jazyka posílí sebevědomí žáků i jejich vztah ke škole. Pomoci Vám k tomu mohou například níže uvedené materiály:
Edukační video České televize
Krátké video z cyklu Sousedé ve dvou minutách představuje Mezinárodní den romského jazyka a jeho význam. Vhodné je pro 2. stupeň základních škol a střední školy.
Romano suno – literární soutěž v romském jazyce
Již více než 25 let podporuje dětskou tvorbu v romštině a umožňuje dětem veřejně uplatnit svou jazykovou i tvůrčí dovednost. Zaslané příspěvky hodnotí odborná porota složená z romských osobností, především spisovatelů. Oceněné texty jsou zveřejňovány ve sborníku. Kromě toho pořádá na školách semináře o romštině a dílny tvůrčího psaní vedené mluvčími romštiny. Zapojit se mohou i Vaši žáci.
Nakladatelství Kher
Vydává dvojjazyčné knihy romských autorů a autorek, které propojují romštinu s češtinou. Možnosti jejich využití při výuce přibližuje náš metodický materiál s názvem Síla romských příběhů.
AraArt
Organizace AraArt každoročně pořádá akce k Mezinárodnímu dni romského jazyka i k Mezinárodnímu dni Romů. Propojuje jazyk s uměním a s romštinou pracuje i ve svých inscenacích.
Romano džaniben – metodiky pro výuku romštiny
Odborný časopis romistických studií přináší odborné články, výzkumy i metodické materiály věnované romštině a jejímu využití ve vzdělávání.
Oddělení romistiky FF UK
Na Filozofické fakultě UK se romština studuje i vyučuje. Letos se zde Mezinárodní den romského jazyka slaví vůbec poprvé – s odbornými příspěvky, autorským čtením a debatami. Zpřístupněn bude i romistický fond knihovny. Oddělení romistiky provozuje také stránky na podporu romštiny, které obsahují online slovníky a výukové materiály.
Romština na Quizletu
Na platformě Quizlet najdete sady slovíček, které můžete využít ve výuce nebo k vlastnímu seznámení s jazykem.
Chceš se naučit, jak přimět robota, aby se hýbal podle tvých příkazů? Nebo tě zajímá, co se skrývá za principy umělé inteligence a automatizace? Přidej se na RobotechCamp – třídenní workshop, kde si vyzkoušíš základy robotiky a programování v praxi.
Věda rozhodně není nuda – a na POP SCIENCE to platí dvojnásob! VIDA! se promění ve scénu plnou výbuchů, zábavných objevů a špičkových vědeckých show pro celou rodinu. Těšte se na více než 50 vystoupení z Česka i zahraničí, stovky pokusů a nekonečno zážitků. Na pódiích se představí popularizátoři vědy z univerzit, science center i hereckého světa – včetně zástupců Národního divadla Brno. Vystoupí jak renomovaní vědci, tak showmani, pro které je popularizace vědy životní vášní.
Na našem webu nově najdete komplexní sekci věnovanou doučování – praktický rozcestník pro pedagogy, vedení škol i rodiče.