Hledáte program na léto pro děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ)? Připravili jsme pro vás přehled organizací v jednotlivých krajích, které každoročně pořádají různé aktivity – od odpoledních klubů přes příměstské tábory až po intenzivní jazykové kurzy češtiny.
Foto zdroj: Freepik
Tyto programy pomáhají dětem nejen zlepšit češtinu, ale také najít si nové kamarády a lépe se zapojit do života v Česku. V tabulce níže najdete odkazy na ověřené organizace podle kraje – stačí si vybrat a zjistit, co nabízejí právě letos.
Doporučujeme však vždy ověřit aktuální dostupnost míst přímo u daného pořadatele – kapacity se mohou rychle naplnit.
KRAJ | ODKAZ NA WEB ORGANIZACE / KONTAKT |
Středočeský kraj a Hlavní město Praha | |
Jihočeský kraj | |
Plzeňský kraj |
|
Karlovarský kraj | |
Ústecký kraj | |
Liberecký kraj | |
Královéhradecký kraj | |
Pardubický kraj | Zatím nemáme informace. |
Kraj Vysočina | |
Jihomoravský kraj |
|
Olomoucký kraj | |
Moravskoslezský kraj | |
Zlínský kraj |
Pokud máte další nekomerční tipy, rádi je do tabulky přidáme. Stačí, když nám napíšete na e-mailovou adresu: halka.smolova@npi.cz
Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.
Marie Pražáková, ředitelka Mateřské školy Kamarád v Hradci Králové, nabízí metodický materiál vycházející z dlouhodobé praxe s dětmi s odlišným mateřským jazykem (vietnamštinou) v české školce, který reflektuje potřebu vyučujících vnímat tyto děti v celé šíři jejich individuality. Zaměřuje se na roli vyučujících jako klíčových průvodců při začleňování dětí do nového kulturně a jazykově odlišného prostředí s cílem vytvořit přátelské klima pro individuální rozvoj dětí.
Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.