Hledáte program na léto pro děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ)? Připravili jsme pro vás přehled organizací v jednotlivých krajích, které každoročně pořádají různé aktivity – od odpoledních klubů přes příměstské tábory až po intenzivní jazykové kurzy češtiny.
Foto zdroj: Freepik
Tyto programy pomáhají dětem nejen zlepšit češtinu, ale také najít si nové kamarády a lépe se zapojit do života v Česku. V tabulce níže najdete odkazy na ověřené organizace podle kraje – stačí si vybrat a zjistit, co nabízejí právě letos.
Doporučujeme však vždy ověřit aktuální dostupnost míst přímo u daného pořadatele – kapacity se mohou rychle naplnit.
KRAJ | ODKAZ NA WEB ORGANIZACE / KONTAKT |
Středočeský kraj a Hlavní město Praha | |
Jihočeský kraj | |
Plzeňský kraj |
|
Karlovarský kraj | |
Ústecký kraj | |
Liberecký kraj | |
Královéhradecký kraj | |
Pardubický kraj | Zatím nemáme informace. |
Kraj Vysočina | |
Jihomoravský kraj |
|
Olomoucký kraj | |
Moravskoslezský kraj | |
Zlínský kraj | Zatím nemáme informace. |
Pokud máte další nekomerční tipy, rádi je do tabulky přidáme. Stačí, když nám napíšete na e-mailovou adresu: halka.smolova@npi.cz
Marie Pražáková, ředitelka Mateřské školy Kamarád v Hradci Králové, nabízí metodický materiál vycházející z dlouhodobé praxe s dětmi s odlišným mateřským jazykem (vietnamštinou) v české školce, který reflektuje potřebu vyučujících vnímat tyto děti v celé šíři jejich individuality. Zaměřuje se na roli vyučujících jako klíčových průvodců při začleňování dětí do nového kulturně a jazykově odlišného prostředí s cílem vytvořit přátelské klima pro individuální rozvoj dětí.
Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.
Hodnocení žactva je důležitou součástí vzdělávacího procesu, protože významně ovlivňuje motivaci i osobní rozvoj. Vzhledem k tomu, že se blíží období závěrečné klasifikace, shrnujeme v grafice a odkazech informace, které se mohou hodit i jako připomenutí již používaných principů. Způsob hodnocení by měl být citlivý, zaměřený na pokrok a reflektovat individuální potřeby všech dětí. Následující infografika shrnuje klíčové principy a doporučení k hodnocení žactva s odlišným mateřským jazykem.