Foto zdroj: Freepik
V MŠ Kamarád vnímají všichni pracovníci a pracovnice vzdělávání jako cestu ke smysluplné a lepší budoucnosti. Rozvíjejí děti v duchu globálního učení, které podporuje porozumění, vzájemný respekt a přátelské vztahy.
Cíle a hodnoty:
Podpora sebevědomí a všestranného rozhledu
Respekt k tradicím i přírodě
Odvaha tvořit, přemýšlet a být kreativní
Jak a proč vznikla Metodická příručka pro pedagogy MŠ přiblížila Marie Pražáková
Jaký typ mateřské školy zastupujete?
Jsme mateřská škola nacházející se ve velkém městě. Provozujeme sedm tříd na dvou pracovištích. V současné době pravidelně vzděláváme 13 dětí s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ). V průběhu každého školního roku jsou do kolektivu přijímány nové děti s OMJ a jejich počet se mění dle aktuální situace jejich rodin.
Co bylo podnětem k vytvoření příručky zaměřené na vietnamskou komunitu?
Impulsem k vypracování byla opakovaně pozorovaná výrazná jazyková bariéra u vietnamských dětí, které měly velmi nízkou míru verbálního i neverbálního projevu. Z těchto důvodů se obtížně adaptovaly do běžného života školky. Mnohé děti se také vracely zpět do MŠ z prvních tříd základních škol. Zároveň s tím jsme u dětí navštěvujících školku zaznamenali odlišnosti v postojích rodičů a přenosu kulturních vzorců chování, což nás vedlo k potřebě lépe porozumět specifikům vietnamské kultury v kontextu předškolního vzdělávání.
Jakým způsobem využíváte příručku v pedagogické praxi?
Příručka slouží pedagogickému týmu jako podpůrný materiál pro citlivější a kulturně kompetentní přístup k dětem vietnamského původu. Pomáhá vyučujícím lépe porozumět způsobu výchovy a komunikačním strategiím rodin. Často ji využíváme během pedagogických rad jako podporu pro vzdělávání dětí s OMJ či v rámci interního sdílení zkušeností a dobré praxe.
Proč jste se zaměřili právě na vietnamskou komunitu? Navštěvují školku i děti jiných národností?
Ve školce se vzdělávají děti i dalších národností. Specifické zaměření na vietnamskou komunitu vychází ze zjištění, že u těchto dětí a jejich rodin přetrvávají nejvýraznější kulturní a komunikační rozdíly. Na rozdíl od jiných národností si vietnamské rodiny často udržují tradiční výchovné přístupy a jazykové prostředí i po dlouhodobějším pobytu v České republice. Tyto okolnosti mají zásadní dopad na adaptaci dětí v předškolním kolektivu.
Více se dozvíte přímo v příručce:
Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.
Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.
Hodnocení žactva je důležitou součástí vzdělávacího procesu, protože významně ovlivňuje motivaci i osobní rozvoj. Vzhledem k tomu, že se blíží období závěrečné klasifikace, shrnujeme v grafice a odkazech informace, které se mohou hodit i jako připomenutí již používaných principů. Způsob hodnocení by měl být citlivý, zaměřený na pokrok a reflektovat individuální potřeby všech dětí. Následující infografika shrnuje klíčové principy a doporučení k hodnocení žactva s odlišným mateřským jazykem.