logo
Přehled podtémat
Zpět
Seminář

Výtvarná tvorba jako prostředek osobnostního a sociálního rozvoje (nejen) nadaného dítěte

V rámci semináře si představíme možnosti výtvarné tvorby, která má jedinečný potenciál otevírat cestu k hlubšímu poznání sebe sama, rozvíjet kreativitu, empatii i schopnost spolupráce. Seminář se zaměřuje na to, jak lze výtvarnou činnost cíleně využívat jako nástroj pro osobnostní a sociální rozvoj dětí – především těch nadaných, ale i ostatních, kteří hledají svůj způsob vyjádření a uplatnění.

Účastníci se seznámí s praktickými tipy a inspirativními příklady ze školní i mimoškolní praxe. Dozví se, jak podpořit výtvarné sebevědomí dítěte, jak pracovat s emocemi prostřednictvím výtvarných aktivit a jak vytvářet bezpečné a tvořivé prostředí pro růst každého jednotlivce.

Během semináře si představíme aktivity, díky kterým můžeme s dětmi pracovat na rozvoji tvořivosti a fantazie, spontaneity a schopnosti experimentování; rozvoji komunikačních dovedností; podpoře sociálního učení a schopnosti spolupráce atd.

Obsah semináře:

  1. Úvod do tématu - Proč právě výtvarná tvorba jako nástroj rozvoje. Krátké seznámení s pojmy: osobnostní a sociální rozvoj dítěte.
  2. Specifika nadaného dítěte z pohledu pedagogiky a psychologie - Typologie nadání a jeho projevy ve výtvarném projevu. Emoční potřeby nejen nadaných dětí. Výzvy ve vzdělávání a integraci nadaných dětí ve skupině při kolektivní tvorbě.
  3. Výtvarné aktivity jako prostředek sebepoznání a sebevyjádření - Téma výtvarného sebevědomí: Jak pomáhat dětem „věřit v to, co tvoří“. Výtvarné techniky vhodné pro rozvoj osobnosti dítěte. Jak bezpečně otevírat emoční témata prostřednictvím výtvarné tvorby.
  4. Sociální rozvoj skrze společnou tvorbu - Spolupráce, empatie a komunikace při skupinových výtvarných projektech. Výtvarné aktivity jako prevence šikany a vyčlenění.
  5. Prostředí a role dospělého - Jak vytvořit bezpečný a inspirativní prostor pro tvorbu. Role pedagoga nebo lektora – podpora, nikoli tlak. Reflexe výtvarné činnosti – jak s dětmi mluvit o tom, co vytvořily.
  6. Praktické ukázky a inspirace, literatura - Příklady konkrétních výtvarných projektů z praxe. Materiály a techniky vhodné pro rozvoj tvořivosti a vztahů ve skupině
  7. Diskuze a prostor pro dotazy účastníků

Odkaz k přihlášení: https://www.npi.cz/vzdelavani/15-vzdelavaci-programy/90811-vytvarna-tvorba-jako-prostredek-osobnostniho-a-socialniho-rozvoje-nejen-nadaneho-ditete

24-24.9.2025
1400 Kč
Prezenčně
Jihočeský kraj