logo
Přehled podtémat

Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro ZŠ

Kurikulum češtiny jako druhého jazyka stanovuje očekávané výstupy jazykové přípravy v povinném předškolním a základním vzdělávání.

Základní vzdělávání (verze k 30. 8. 2024)

Zveřejňujeme zde nové – doplněné – znění Kurikulum ČDJ pro základní vzdělávání (verze 3) zahrnuje podrobně rozpracovaný vzdělávací obsah pro devatenáct tematických celků a čtyři jazykové úrovně. Metodické poznámky ke vzdělávacímu obsahu upřesňují požadavky na jednotlivé věkové kategorie (1. – 2. ročník, 3. – 5. ročník, 6. – 9. ročník). Vzdělávací obsah specifikuje gramatiku, slovní zásobu a sociokulturní kompetence pro jednotlivá témata. Nabízí také doporučené zdroje a materiály k výuce. Kurikulum je doplněno o ukázku zpracování vzdělávacího obsahu pro jazykovou přípravu na úrovni školy.

Vstupní orientační testy – nově 6 variant testu (v Kurikulu oddíl II) slouží ke zjištění, jaký bude předpokládaný rozsah poskytnuté jazykové podpory v základním vzdělávání (maximálně 400 hodin). Zahrnuje tři základní jazykové dovednosti: mluvení/porozumění/interakce, čtení a psaní.

Zveřejňuje přehledně též jednotlivé testy zvlášť, aby se Vám lépe s testy pracovalo:

Materiály k tématům kurikula ČDJ (1. a 2. úroveň) – na tomto odkazu na https://inkluzivniskola.cz/cdj-materialy-k-tematum najdete ke stažení testy přímo k jednotlivým tématům, které lze použít i jako pracovní listy, kartičky se slovní zásobou a další materiály. Jsou zde k dispozici též pracovní listy pro nečtenáře.

Vzdělávací programy NPI ČR

Seznámení s obsahem kurikula a práce s ním je předmětem webinářů (aktuálně vypsané termíny vzdělávání najdete zde, vzdělávací programy jsou bezplatné)

3 Výsledky
Konference
03.09.2025

NPI pro vás připravilo celostátní webináře zaměřené na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem. Nabízíme pestrou škálu témat, která reflektují aktuální potřeby praxe.

Příklady dobré praxe
12.08.2025

Bezplatná jazyková příprava žactva s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je zásadním nástrojem pro jejich úspěšné začlenění do českého vzdělávacího systému. Na kulatém stole pořádaném NPI dne 12. května 2025 byly prezentovány tři základní modely jazykové přípravy a konkrétní příklady jejich uplatnění v praxi na základních školách.

Příklady dobré praxe
17.06.2025

Letní prázdniny znamenají pro některé žáky s odlišným mateřským jazykem přerušení kontaktu s jazykem, ve kterém jinak probíhá jejich školní docházka. Během dvou prázdninových měsíců tak klesají jejich jazykové dovednosti. A mohou způsobit náročnější, ne úplně plynulý návrat do školy v září.

Zpět na začátek