Snídaňové kluby se staly nedílnou součástí českých škol a jejich přínos je stále zřetelnější. Pomáhají překonávat nerovnosti ve vzdělávání a snižují negativní dopady socioekonomického znevýhodnění na děti. Tyto děti čelí větším výzvám, ať už jde o nedostatek pravidelné a výživově hodnotné stravy nebo nepodnětné domácí prostředí, které ovlivňuje jejich školní výsledky. Kluby jim poskytují kvalitní snídani, i bezpečné a podpůrné prostředí, kde se mohou cítit vítané. To přispívá k jejich začlenění do kolektivu a motivaci k pravidelné docházce. Školy si díky klubům mohou snadněji vytvořit blízké vztahy se žáky, včas reagovat na jejich potřeby a řešit složité situace.
Snídaňový klub Ptáčata v ZŠ Za Chlumem v Bílině přináší škole mnoho benefitů. Ředitelka školy Barbora Schneiderová uvádí, že žáci o snídaních mluví, těší se na ně, vypráví si o nich. Pohodová ranní atmosféra, kdy zaměstnanci školy tráví čas společně s žáky, se přenáší i do výuky. Zlepšila se taky školní docházka žáků i včasné příchody do školy.
Snídaňové kluby jsou v Česku stále novinkou. Rozhodnutí zařadit je jako nástroj v rámci projektu Podpora rovných příležitostí při Národním plánu obnovy bylo inspirováno zejména osvědčenou zahraniční praxí. V řadě zemí fungují už desítky let, další je, podobně jako my, zavádějí nebo rozšiřují tak, aby se dostaly k co nejvíce dětem. Patří mezi ně i Skotsko a Anglie. A jedním z tamních propagátorů a poskytovatelů snídaní je nezisková charitativní organizace Magic Breakfast.
Fenomén snídaňových klubů zatím není v České republice příliš známý, v rámci projektu Podpora rovných příležitostí je ale nabízen jako jeden z nástrojů pro školy s větším počtem žáků se sociálním znevýhodněním. O přínosech i podobách a možnostech snídaňových klubů připravily Eva Nováková, metodička sociální intervence, a Olga Havlátová, garantka, metodickou příručku a my jsme se jich při té příležitosti zeptali na vše podstatné.