Zd. Petříka 1756, Kladno, 272 01
Od školního roku 2025/26 bychom rádi začali podporovat naše nadané žáky více systematicky. Dosavadní podpora nadaných žáků byla spíše intuitivní a značně individualizovaná.
Podle nové koncepce se chce naše škola v oblasti podpory nadaných žáků zaměřit na několik klíčových oblastí. V první řadě plánujeme systematickou identifikaci nadaných žáků prostřednictvím screeningových nástrojů, jako jsou testy dětských schopností, a následné pozorování a rozhovory vedené učiteli. Důležitou roli bude hrát i speciální pedagog, který na základě získaných informací pomůže s identifikací a případným doporučením k vyšetření v poradně. Chceme vytvořit prostředí, kde bude nadání včas rozpoznáno a podpořeno vhodnými metodami.
Dále se zaměříme na rozvoj nadaných žáků v běžné výuce i mimo ni. V hodinách budeme uplatňovat formativní a individualizovaný přístup, diferenciaci výuky, badatelské metody a tandemové učení. Pro nadané žáky připravíme také doplňkové aktivity – zájmové kroužky (např. robotický, chemický, jazykový), projektové dny, vědecké exkurze, mentoring a spolupráci s odborníky. Významnou roli bude hrát i školní parlament a ročníkové práce, které umožní žákům prezentovat své schopnosti a zájmy.
V neposlední řadě klademe důraz na další vzdělávání pedagogů, kteří budou absolvovat kurzy zaměřené na práci s heterogenní třídou, pedagogickou diagnostiku a formativní hodnocení. Chceme, aby celý pedagogický sbor sdílel jednotný přístup k podpoře nadání a využíval moderní a online nástroje. Naším cílem je vytvořit školní kulturu, která nadání nejen rozpozná, ale i aktivně rozvíjí.
Do krajské sítě podpory nadání se chceme zapojit, protože nám nabízí cenné příležitosti ke konzultacím s odborníky, sdílení zkušeností a inspiraci z jiných škol. Účast v síti nám umožní zapojit se do školení, akcí a projektů, které obohatí jak pedagogy, tak samotné žáky. Věříme, že spolupráce a otevřenost vůči novým přístupům je klíčem k efektivní podpoře nadaných dětí.