logo
Přehled podtémat

Organizace a školy pro nadání

Zde zveřejňujeme organizace a školy, které podle našich informací vytvářejí nadstandardní podmínky pro rozvoj nadání. Zkušenosti konkrétních osob se ale mohou lišit v závislosti na učiteli, který opatření uvádí do praxe, třídnímu kolektivu, osobnosti žáka, jeho preferovaného učebního stylu, atd. Přehled organizací tedy není vyčerpávající a úplný.

Vyhledávání
581 Výsledky
Bc. Martina Holíková Blahová
tel.: 735118855
Komenského 1097, Předklášteří, 666 02

Naší snahou je vytvořit a udržovat systém, který bude nabízet dětem a žákům vzdělávací výzvy dle jejich potřeb zejména v hlavním vzdělávacím čase, ale i během odpoledních nadstandardních aktivit. V rámci 16 odpoledních kroužků si na své přijdou děti, které se chtějí rozvíjet po stránce sportovní, umělecké - výtvarné i divadelní, jazykové, ale i v rámci badatelských výzev, hraní deskových her, šachových partií a dalších.  

Mgr. Petra Sedlářová
tel.: 777889808
Masarykova 20, Sokolnice, 664 52
Mgr. Hana Slaná
tel.: 515211011
Ke Škole 569/15, Znojmo-Přímětice, 66904

Vedle volitelných předmětů nabízíme žákům širokou škálu volnočasových aktivit. Využíváme jak robotické hračky a půcky, tak i výuku v terénu. Spolupracujeme s místní knihovnou i muzeem, často zařazujeme vrstevnické učení. 

Mgr. Silvie Cachová
tel.: 777959295
Elišky Přemyslovny 10, Starý Lískovec, Brno, 62500

Od školního roku 2025/26 se zaměřujeme na ukotvení a uchopení péče o nadané ve škole (Invenio, Synapse). 

Mgr. et Mgr. Marie Hradečná
tel.: 733722696
Švábenice 330, Švábenice, 683 23

V rámci podpory nadání poskytujeme podporu v mezích možností malé školy s cca 75 žáky. Zařezujeme výuku v tandemu, dělíme hodiny, využíváme diferenciaci v rámci běžného vyučování, podporujeme žáky v přípravě na přijímací zkoušky. Nabízíme i nadstandardní aktivity - kroužek pro chytré hlavičky, zapojujeme se do vyhlášených soutěží. 

Mgr. Marcela Dudová
Komenského 658/14, Kravaře, 747 21

Našim cílem je včasně identifikovat nadání u žáků a každý rok zlepšovat systém péče, aby se každý nadaný žák cítil pochopen, motivován a mohl naplno rozvíjet své silné stránky v inspirujícím a podpůrném školním prostředí. Od školního roku 2025/2026 jsme zavedli funkci koordiná-tora podpory nadání, který vede pedagogy, eviduje nadané žáky a zajišťuje metodické vedení kolegům spolu s dalšími členy ŠPP. Pedagogický sbor a členové ŠPP prochází pravidelným vzděláváním, sdílí zkušenosti a využívají diagnostické ná-stroje k rozpoznání nadání. Nadaným žákům nabízíme indi-viduální podporu ve výuce i mimo ni, například formou projektů, soutěží, workshopů či školních aktivit. Spolupra-cujeme s rodiči, a externími institucemi, abychom zajistili komplexní rozvoj talentů. Věnujeme pozornost prostředí tříd, kde podporujeme přijetí odlišností a pocit sounáleži-tosti. Dbáme na to, aby se každý nadaný žák cítil pocho-pen, motivován a mohl naplno rozvíjet svůj potenciál. Naše škola je součástí projektu Moravskoslezského kraje „Transformace pedagogického a profesního prostředí

(TPA)“. Cílem projektu je mimo jiné i zlepšení kvality vzdě-lávání. Nadaní žáci mohou díky projektu TPA těžit z indivi-dualizované výuky, tandemového učení a podpory učitelů, kteří lépe rozpoznávají jejich vzdělávací potřeby. Anglický jazyk vyučujeme od prvního ročníku a jsme přípravným centrem Cambridge pro jazykové zkoušky žáků. Aktivně u nás funguje školní parlament.

Markéta Svobodová
Pražská 740, Velké Přílepy, 25264

S nadanými žáky pracujeme během výuky obohacováním nebo prohlubováním vzdělávacího obsahu a takém pochopením jejich problémů, které je někdy doprovází. Uvědomujeme si, že nadání má mnoho podob. Umožňujeme žákům rozvíjet své zájmy i formou kroužků (cizí jazyky, přírodovědný, historický, hudební, rukodělný, matematický, programování, šachy, modelářský, keramika, umělá inteligence, tanec, klavír, kytara). Věříme, že každý je na něco nadaný a má smysl to posilovat. Díky tomu žáci získají i potřebné sebevědomí a ocenění v kolektivu.

Mgr. Pavel Vonásek
Na Dražkách 217, Cerhovice, 267 61

Základní škola Cerhovice se dlouhodobě věnuje podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vytváří pro ně vhodné podmínky k učení i osobnostnímu rozvoji. V oblasti podpory nadaných žáků jsme se doposud zaměřovali spíše na vnitřní diferenciaci ve výuce, nadaní však nebyli systematicky vytipováváni, diagnostikováni ani evidováni.

V současné době jsme se rozhodli začít s cílenou a ucelenou podporou nadaných dětí, která bude stát na principech vyvážené inkluze. Chceme, aby i nadaní žáci dostali adekvátní prostor pro svůj rozvoj, a aby jejich potenciál nebyl přehlížen. Začínáme proto zavádět proces systematické identifikace, který zahrnuje screening, nominaci, odbornou diagnostiku a evidenci žáků s nadáním.

 Naším cílem je nabídnout těmto dětem nejen vnitřní diferenciaci v hodinách, ale také individuální práci, mentoring a zapojení do projektů, které jim umožní 

rozvíjet schopnosti nad rámec běžné výuky. Součástí podpory je také široká nabídka zájmových aktivit, v nichž mohou žáci uplatnit své nadání v různých oblastech – od vzdělávacích soutěží přes umělecké a sportovní činnosti až po týmové i individuální projekty.

Věříme, že systematická podpora nadání přispěje nejen k osobnostnímu růstu nadaných žáků, ale i k obohacení života celé školy. Naší vizí je postupně vybudovat prostředí, které podporuje všechny děti v jejich možnostech a zároveň si cíleně všímá i těch, kteří v některých oblastech výrazně vynikají.

Mgr. Jaroslava Naďová
K. Pokorného 1382, Ostrava - Poruba, 708 00

Naše škola se zaměřuje na komplexní podporu nadaných žáků, kterou realizujeme prostřednictvím diagnostiky, individuálního přístupu a rozvoje jejich nadání. Vyhledávání nadaných žáků probíhá pomocí testů IQ Mensa ČR, testování schopností Invenio, aplikace Regio Advisor. Nadaným žákům poskytujeme podporu nejen ve výuce, ale i prostřednictvím mimoškolních aktivit, jako jsou tematické workshopy, kluby pro nadané, ročníkové práce, výukové programy v ZOO Ostrava a Planetáriu Ostrava, a Letní škola. Vyučující jsou proškoleni v metodách diferenciace, formativního hodnocení a instrumentálního učení, což jim umožňuje efektivně pracovat s nadanými žáky. Kromě toho organizujeme vlastní soutěže, jako je Galileova zahrada, recitační soutěž, Abaku turnaj a Akademie talentů, které obohacují učební proces a umožňují vzájemné setkávání nadaných žáků. Pro zajištění bezpečného prostředí pro nadané žáky pracujeme na jejich začlenění do třídních kolektivů a rozvoji jejich sociálních dovedností prostřednictvím předmětu osobnostně sociální výchova. Koordinátor pro nadání poskytuje metodickou podporu pedagogickému sboru, konzultace rodičům a mentoring nadaným žákům. V rámci řešení konfliktních situací proškolíme pedagogy v oblasti mediace a vytvoříme peer-mediační tým, který bude pomáhat žákům řešit konflikty. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde se nadaní žáci mohou rozvíjet nejen akademicky, ale i osobnostně a sociálně.

RNDr. Renata Filippi
Zd. Petříka 1756, Kladno, 272 01

Od školního roku 2025/26 bychom rádi začali podporovat naše nadané žáky více systematicky. Dosavadní podpora nadaných žáků byla spíše intuitivní a značně individualizovaná.

Podle nové koncepce se chce naše škola v oblasti podpory nadaných žáků zaměřit na několik klíčových oblastí. V první řadě plánujeme systematickou identifikaci nadaných žáků prostřednictvím screeningových nástrojů, jako jsou testy dětských schopností, a následné pozorování a rozhovory vedené učiteli. Důležitou roli bude hrát i speciální pedagog, který na základě získaných informací pomůže s identifikací a případným doporučením k vyšetření v poradně. Chceme vytvořit prostředí, kde bude nadání včas rozpoznáno a podpořeno vhodnými metodami.

Dále se zaměříme na rozvoj nadaných žáků v běžné výuce i mimo ni. V hodinách budeme uplatňovat formativní a individualizovaný přístup, diferenciaci výuky, badatelské metody a tandemové učení. Pro nadané žáky připravíme také doplňkové aktivity – zájmové kroužky (např. robotický, chemický, jazykový), projektové dny, vědecké exkurze, mentoring a spolupráci s odborníky. Významnou roli bude hrát i školní parlament a ročníkové práce, které umožní žákům prezentovat své schopnosti a zájmy.

V neposlední řadě klademe důraz na další vzdělávání pedagogů, kteří budou absolvovat kurzy zaměřené na práci s heterogenní třídou, pedagogickou diagnostiku a formativní hodnocení. Chceme, aby celý pedagogický sbor sdílel jednotný přístup k podpoře nadání a využíval moderní a online nástroje. Naším cílem je vytvořit školní kulturu, která nadání nejen rozpozná, ale i aktivně rozvíjí.

Do krajské sítě podpory nadání se chceme zapojit, protože nám nabízí cenné příležitosti ke konzultacím s odborníky, sdílení zkušeností a inspiraci z jiných škol. Účast v síti nám umožní zapojit se do školení, akcí a projektů, které obohatí jak pedagogy, tak samotné žáky. Věříme, že spolupráce a otevřenost vůči novým přístupům je klíčem k efektivní podpoře nadaných dětí.

Zpět na začátek