logo
Přehled podtémat

Organizace a školy pro nadání

Zde zveřejňujeme organizace a školy, které podle našich informací vytvářejí nadstandardní podmínky pro rozvoj nadání. Zkušenosti konkrétních osob se ale mohou lišit v závislosti na učiteli, který opatření uvádí do praxe, třídnímu kolektivu, osobnosti žáka, jeho preferovaného učebního stylu, atd. Přehled organizací tedy není vyčerpávající a úplný.

Vyhledávání
576 Výsledky
Markéta Svobodová
Pražská 740, Velké Přílepy, 25264

S nadanými žáky pracujeme během výuky obohacováním nebo prohlubováním vzdělávacího obsahu a takém pochopením jejich problémů, které je někdy doprovází. Uvědomujeme si, že nadání má mnoho podob. Umožňujeme žákům rozvíjet své zájmy i formou kroužků (cizí jazyky, přírodovědný, historický, hudební, rukodělný, matematický, programování, šachy, modelářský, keramika, umělá inteligence, tanec, klavír, kytara). Věříme, že každý je na něco nadaný a má smysl to posilovat. Díky tomu žáci získají i potřebné sebevědomí a ocenění v kolektivu.

Mgr. Pavel Vonásek
Na Dražkách 217, Cerhovice, 267 61

Základní škola Cerhovice se dlouhodobě věnuje podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vytváří pro ně vhodné podmínky k učení i osobnostnímu rozvoji. V oblasti podpory nadaných žáků jsme se doposud zaměřovali spíše na vnitřní diferenciaci ve výuce, nadaní však nebyli systematicky vytipováváni, diagnostikováni ani evidováni.

V současné době jsme se rozhodli začít s cílenou a ucelenou podporou nadaných dětí, která bude stát na principech vyvážené inkluze. Chceme, aby i nadaní žáci dostali adekvátní prostor pro svůj rozvoj, a aby jejich potenciál nebyl přehlížen. Začínáme proto zavádět proces systematické identifikace, který zahrnuje screening, nominaci, odbornou diagnostiku a evidenci žáků s nadáním.

 Naším cílem je nabídnout těmto dětem nejen vnitřní diferenciaci v hodinách, ale také individuální práci, mentoring a zapojení do projektů, které jim umožní 

rozvíjet schopnosti nad rámec běžné výuky. Součástí podpory je také široká nabídka zájmových aktivit, v nichž mohou žáci uplatnit své nadání v různých oblastech – od vzdělávacích soutěží přes umělecké a sportovní činnosti až po týmové i individuální projekty.

Věříme, že systematická podpora nadání přispěje nejen k osobnostnímu růstu nadaných žáků, ale i k obohacení života celé školy. Naší vizí je postupně vybudovat prostředí, které podporuje všechny děti v jejich možnostech a zároveň si cíleně všímá i těch, kteří v některých oblastech výrazně vynikají.

Mgr. Jaroslava Naďová
K. Pokorného 1382, Ostrava - Poruba, 708 00

Naše škola se zaměřuje na komplexní podporu nadaných žáků, kterou realizujeme prostřednictvím diagnostiky, individuálního přístupu a rozvoje jejich nadání. Vyhledávání nadaných žáků probíhá pomocí testů IQ Mensa ČR, testování schopností Invenio, aplikace Regio Advisor. Nadaným žákům poskytujeme podporu nejen ve výuce, ale i prostřednictvím mimoškolních aktivit, jako jsou tematické workshopy, kluby pro nadané, ročníkové práce, výukové programy v ZOO Ostrava a Planetáriu Ostrava, a Letní škola. Vyučující jsou proškoleni v metodách diferenciace, formativního hodnocení a instrumentálního učení, což jim umožňuje efektivně pracovat s nadanými žáky. Kromě toho organizujeme vlastní soutěže, jako je Galileova zahrada, recitační soutěž, Abaku turnaj a Akademie talentů, které obohacují učební proces a umožňují vzájemné setkávání nadaných žáků. Pro zajištění bezpečného prostředí pro nadané žáky pracujeme na jejich začlenění do třídních kolektivů a rozvoji jejich sociálních dovedností prostřednictvím předmětu osobnostně sociální výchova. Koordinátor pro nadání poskytuje metodickou podporu pedagogickému sboru, konzultace rodičům a mentoring nadaným žákům. V rámci řešení konfliktních situací proškolíme pedagogy v oblasti mediace a vytvoříme peer-mediační tým, který bude pomáhat žákům řešit konflikty. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde se nadaní žáci mohou rozvíjet nejen akademicky, ale i osobnostně a sociálně.

RNDr. Renata Filippi
Zd. Petříka 1756, Kladno, 272 01

Od školního roku 2025/26 bychom rádi začali podporovat naše nadané žáky více systematicky. Dosavadní podpora nadaných žáků byla spíše intuitivní a značně individualizovaná.

Podle nové koncepce se chce naše škola v oblasti podpory nadaných žáků zaměřit na několik klíčových oblastí. V první řadě plánujeme systematickou identifikaci nadaných žáků prostřednictvím screeningových nástrojů, jako jsou testy dětských schopností, a následné pozorování a rozhovory vedené učiteli. Důležitou roli bude hrát i speciální pedagog, který na základě získaných informací pomůže s identifikací a případným doporučením k vyšetření v poradně. Chceme vytvořit prostředí, kde bude nadání včas rozpoznáno a podpořeno vhodnými metodami.

Dále se zaměříme na rozvoj nadaných žáků v běžné výuce i mimo ni. V hodinách budeme uplatňovat formativní a individualizovaný přístup, diferenciaci výuky, badatelské metody a tandemové učení. Pro nadané žáky připravíme také doplňkové aktivity – zájmové kroužky (např. robotický, chemický, jazykový), projektové dny, vědecké exkurze, mentoring a spolupráci s odborníky. Významnou roli bude hrát i školní parlament a ročníkové práce, které umožní žákům prezentovat své schopnosti a zájmy.

V neposlední řadě klademe důraz na další vzdělávání pedagogů, kteří budou absolvovat kurzy zaměřené na práci s heterogenní třídou, pedagogickou diagnostiku a formativní hodnocení. Chceme, aby celý pedagogický sbor sdílel jednotný přístup k podpoře nadání a využíval moderní a online nástroje. Naším cílem je vytvořit školní kulturu, která nadání nejen rozpozná, ale i aktivně rozvíjí.

Do krajské sítě podpory nadání se chceme zapojit, protože nám nabízí cenné příležitosti ke konzultacím s odborníky, sdílení zkušeností a inspiraci z jiných škol. Účast v síti nám umožní zapojit se do školení, akcí a projektů, které obohatí jak pedagogy, tak samotné žáky. Věříme, že spolupráce a otevřenost vůči novým přístupům je klíčem k efektivní podpoře nadaných dětí.

Markéta Urbánková
Automatické mlýny 1962, Pardubice, 530 03

Vzdělávací centrum SFÉRA se v oblasti podpory nadání zaměřuje na vytváření inspirativního prostředí pro rozvoj talentovaných dětí a studentů, zejména těch, kteří čelí ekonomickým a sociálním bariérám. Organizuje speciální mezioborové programy pro nadané žáky, které propojují přírodní vědy, techniku, kreativitu a moderní technologie – například programy zaměřené na matematiku, fyziku, chemii, informatiku, robotiku, grafiku či 3D tisk.

SFÉRA také pravidelně připravuje tematické workshopy, víkendové akce, příměstské tábory, hackathony a soutěže, které podporují odvahu, kreativitu, týmovou spolupráci a digitální dovednosti. Spolupracuje s místními školami, firmami i mezinárodními partnery a aktivně se zapojuje do projektů zaměřených na inovativní vzdělávání, včetně oblasti umělé inteligence a digitální gramotnosti. Cílem je rozvíjet potenciál každého žáka, podporovat jejich zvídavost, kritické myšlení a připravit je na výzvy současného světa.

SFÉRA dosáhla v poslední době několika významných úspěchů a rozvíjí spolupráci s řadou institucí. Mezi největší úspěchy patří postup mezi 25 finalistů prestižní evropské soutěže Regiostars 2024, kterou vyhlašuje Evropská komise. V této soutěži, zaměřené na inovativní projekty financované z EU fondů, se SFÉRA zařadila mezi pět nejlepších projektů v kategorii „Evropa blíže občanům“, což potvrzuje její význam nejen v regionálním, ale i evropském měřítku.

V oblasti spolupráce SFÉRA rozvíjí partnerství nejen s místními školami, firmami a neziskovým sektorem, ale také s významnými institucemi jako je Česká asociace science center a Česká televize – konkrétně s dětským kanálem ČT Déčko, se kterým spustila nový program UKA DOBRO zaměřený na popularizaci vědy a techniky pro děti. Dále se podílí na organizaci festivalu kreativců Maker Faire Pardubice a rozvíjí aktivity v oblasti umělé inteligence prostřednictvím projektu AI EduLab @ SFÉRA.

Díky těmto aktivitám a úspěchům SFÉRA významně přispívá k rozvoji moderního vzdělávání, popularizaci vědy a podpoře talentovaných žáků v regionu i v celostátním a evropském kontextu.

Barbora Míková
Benediktská 690/7, Staré Město, adresa kanceláře: Greenline Ka-čerov, Jihlavská 21, Praha 4 (kanceláře OKIN), Praha, 110 00

- DofE je mezinárodní program pod záštitou britské králov-ské rodiny, který motivuje k osobnímu rozvoji všechny mladé lidi ve věku od 14 do 24 let. - Cílem programu je podpořit komplexní rozvoj schopností a dovedností mladých lidí skrze dlouhodobé a pravidelné aktivity ve čtyřech oblastech (dovednost, pohyb, dobrovol-nictví a dobrodružná expedice). - Účastníci mohou získat při splnění programu prestižní certifikát s mezinárodní platností. - Díky DofE účastníci zažijí různé situace, budou mít nespo-čet zážitků a zkušeností, otevře se jim řada příležitostí (ne-jen v rámci ČR, ale i možnost mezinárodních projektů). - Zlepšení fyzické kondice, komunikačních dovedností, práce v týmu, samostatnosti, kreativity a schopností řešit problémy. - Účastník si zvolí aktivity sám a program si „ušije“ na míru a záleží na něm, jak velká výzva to bude.

Bc. Soňa Pokorná
Tyršova 77, Buštěhrad, 273 43

Většina pedagogů na obou stupních obohacuje výuku o náročnější (gradované) úlohy. Na 1. stupni jsou v každé třídě boxy s materiály pro nadané děti, hrací a čtenářské koutky.

Žáci s konkrétním nadáním, např. na matematiku, na některé hodiny docházejí do vyššího ročníku. Minulý školní rok žákyně 5. třídy s mimořádným nadáním na AJ, docházela na volitelný předmět Anglická konverzace spolu se žáky 8. tříd. Ve škole fungoval kroužek deskových a logických her, jehož činnost bychom rádi příští školní rok obnovili.

Ve školním roce 2025/26 bychom rádi realizovali koncept vytahovaných skupin 2.-9. ročníků a projektové výuky, který funguje na některých školách, případně koncept barevných hodin. S tím zatím nemáme žádné zkušenosti, takže bychom velmi ocenili možnost návštěvy školy, kde tento typ výuky již funguje a osvědčil se.

Naši nadaní žáci se pravidelně zúčastňují Olympiád, výtvarných a sportovních soutěží, pokud o to projeví zájem.

Budeme se snažit také vyhledávat možnosti setkávání nadaných žáků, např. v rámci spolupráce mezi školami v okrese, kraji + mimoškolní aktivity (kroužky, zájmové činnosti).

Ve škole již 5. rokem pracujeme s formativním hodnocením a snažíme se vést děti k otevřenosti, vzájemnému respektu a principům sebehodnocení a zodpovědnosti za vlastní vzdělávání v rámci svého věku a individuálních možností. V současné době je z PPP identifikováno 5 dětí s nadáním nebo mimořádným nadáním.

Co zatím na naší škole chybělo, byla systematická podpora nadaných dětí, což bychom rádi změnili s pozicí školního koordinátora pro nadání.

Barbora Ledvinová
tel.: 606287160
Preislovo nám. 21, Králův Dvůr, 26701

Prozatím vyhledáváme programy, které realizuje MAP Středočeský kraj. Vyučování koncipujeme tak, aby docházelo k podpoře nadání jednotlivců.

Návštěva galerie u dívky, která má výtvarný talent.

Vědecké soboty pro chlapce, který má znalosti z přírodních věd.

Pěvecká vystoupení – nadaní sólisté apod.

Ve výuce nabízíme nadaným dětem rozšiřování učiva, realizujeme projektové dny a pobyty.

Mgr. Marta Teichmannová
Ivana Sekaniny 1804/15, Ostrava Poruba, 70800

Ve škole nabízíme žákům moderní a inspirativní prostředí, které podporuje jejich zvídavost, tvořivost i schopnost spolupracovat. · pro výuku i zájmové činnosti využíváme přírodovědnou učebnu, jazykovou laboratoř, IT učebny i učebnu virtuální reality · kmenové třídy jsou vybaveny interaktivními monitory, tablety a notebooky · děti v rámci výuky i mimoškolní činnosti využívají moderní pomůcky k pozorování, experimentování, pracují s různými robotickými stavebnicemi a 3D tiskárnami · žáci využívají moderní výukové programy · pravidelně zařazujeme prvky metody Stages, Metodu instrumentálního uvědomování, Abaku matematiky, Hejného matematiky, které rozvíjejí

logické a prostorové myšlení, tvořivost i radost z objevování · velký prostor dáváme práci v menších skupinách, tandemové výuce na 1. i 2. stupni, což umožňuje intenzivnější a cílenější podporu každého žáka · s nadanými žáky pracujeme i v rámci pestré nabídky zájmových aktivit projektu Talentmanagement, které jim umožňují hlouběji se ponořit do témat, která je baví a motivují · nabízíme Kluby vědy, Kluby robotiky, Klub matematických a logických her, přípravu na olympiády a soutěže, badatelské víkendy i prázdninové campy · klíčovou roli v podpoře nadaných žáků hrají naši učitelé, kteří využívají diferencovaný a individualizovaný přístup k žákům se speciálními potřebami · práci s talentovanými žáky koordinuje školní koordinátor nadání, který zajišťuje odborné vedení, propojuje aktivity napříč předměty a spolupracuje s externími partnery · spolupracujeme s odborníky, s oblastní koordinátorkou nadání z NPI, pedagogickými institucemi i organizacemi zaměřenými na rozvoj talentu · ve spolupráci s Mensou ČR pořádáme testování IQ

PhDr. Radmila Pikorová
Chotýšany 49, Chotýšany, 25728

Naše škola vede žáky ke kritickému myšlení a k získávání poznatků na základě činností, pozorování, pokusů, objevování. 

Využíváme netradiční způsoby a metody výuky: Lekce kritického myšlení (RWCT) využíváme jak v prožitkovém čtenářství a pisatelství, tak v oborových předmětech, pravidelné dílny čtení a psaní. Výuka matematiky probíhá podle metody profesora Hejného. Párová výuka – vyučující má v rozvrhu pevně stanovené hodiny, které vždy učí v tandemu se zvoleným kolegou. Pravidelně se ve výuce propojuje 1. – 3. ročník v rámci tzv. trojročí. S využitím metod kritického myšlení objevují žáci děti svět v souvislostech za pomoci starších i mladších kamarádů. V rámci výuky se dostává všem žákům individuální podpory. Využíváme diferencovanou výuky, žákům jsou nabízeny gradované úlohy.  Pořádáme projektové dny, exkurze. Podporujeme zapojení žáků do soutěží. 

Zpět na začátek