Základní škola Cerhovice se dlouhodobě věnuje podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vytváří pro ně vhodné podmínky k učení i osobnostnímu rozvoji. V oblasti podpory nadaných žáků jsme se doposud zaměřovali spíše na vnitřní diferenciaci ve výuce, nadaní však nebyli systematicky vytipováváni, diagnostikováni ani evidováni.
V současné době jsme se rozhodli začít s cílenou a ucelenou podporou nadaných dětí, která bude stát na principech vyvážené inkluze. Chceme, aby i nadaní žáci dostali adekvátní prostor pro svůj rozvoj, a aby jejich potenciál nebyl přehlížen. Začínáme proto zavádět proces systematické identifikace, který zahrnuje screening, nominaci, odbornou diagnostiku a evidenci žáků s nadáním.
Naším cílem je nabídnout těmto dětem nejen vnitřní diferenciaci v hodinách, ale také individuální práci, mentoring a zapojení do projektů, které jim umožní
rozvíjet schopnosti nad rámec běžné výuky. Součástí podpory je také široká nabídka zájmových aktivit, v nichž mohou žáci uplatnit své nadání v různých oblastech – od vzdělávacích soutěží přes umělecké a sportovní činnosti až po týmové i individuální projekty.
Věříme, že systematická podpora nadání přispěje nejen k osobnostnímu růstu nadaných žáků, ale i k obohacení života celé školy. Naší vizí je postupně vybudovat prostředí, které podporuje všechny děti v jejich možnostech a zároveň si cíleně všímá i těch, kteří v některých oblastech výrazně vynikají.