Krajské sítě podpory nadání sdružují a propojují aktéry podpory nadání a péče o nadané v ČR.
V každém kraji na krajském pracovišti NPI ČR je za aktualizaci a rozšiřování sítě zodpovědný
Krajský koordinátor podpory nadání Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR).
Krajská síť se skládá ze zástupců všech stupňů škol (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ), školských zařízení (ŠPZ, SVČ), nevládních a neziskových organizací (NNO), které se věnují nebo se hodlají systematicky věnovat práci s nadanými. V sítí jsou zapojena odborná pracoviště (výzkumná či vývojová pracoviště, zaměstnavatelé), která nabízejí kapacity, zdroje a oborové experty pro práci s nadanými dětmi, žáky a studenty. Součástí sítě je zástupce regionální správy a krajští odborní garanti zajišťující podporu nadání:
- psychologové a speciální pedagogové,
- koordinátoři pro oblast soutěží,
- pedagogové a školní koordinátoři podpory nadání,
- inspektoři ČŠI.
Stěžejní aktéři podpory nadání v každém kraji tvoří základ Krajské koordinační skupiny (KKS), která na úrovni kraje určuje trendy a další směřování podpory nadání. Členy KKS jsou zástupci Pedagogicko-psychologické poradny, ČŠI, VŠ, krajských úřadů (Smart Akcelerátoru), zástupci všech stupňů škol (MŠ, ZŠ, SŠ), dále zástupci neformálního a zájmového vzdělávání, kteří v příslušném kraji pracují v podpoře nadání a péči o nadané.
Krajské sítě podpory nadání vychází z Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014–2020 MŠMT a strategického dokumentu pro podporu nadání v NPI ČR:
Podpora nadání a nadaných dětí a žáků v NPI ČR 2022–2030.
NPI ČR jako přímo řízená organizace MŠMT zabezpečuje prostřednictvím Krajských koordinátorů podpory nadání cílenou podporu školám a školským zařízením v oblasti podpory nadání a péči o nadané/mimořádně nadané.
Systém podpory nadání a péče o nadané
Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR) jako přímo řízená organizace MŠMT zabezpečuje prostřednictvím garantky podpory nadání: RNDr. Mgr. Zdeňky Chocholouškové, Ph.D., odborné pracovnice: Bc. Ivany Lichtenberkové a Krajských koordinátorů podpory nadání cílenou podporu školám a školským zařízením v oblasti podpory nadání a péči o nadané/mimořádně nadané ukotvenou ve Strategickém dokumentu podpory nadání NPI ČR.
Priority na rok 2025 směřují především k síťování, propojování aktérů podpory nadání v krajích a za metodickou podporou pedagogických pracovníků v péči o nadané a mimořádně nadané děti a žáky (studenty).
- Vydáváme recenzovaný časopis Svět nadání (online, dostupný zde).
- Informace sdílíme na webových stránkách https://zapojmevsechny.cz/nadani, kde zejména upozorňujeme na záložky:
- Krajské sítě podpory nadání, včetně kontaktu na Krajské koordinátory podpory nadání, kteří je spravují.
- Podpora a rozvoj nadání s články, videi, podcasty atp., které Vás mohou nasměrovat.
- Metodické materiály pro různé stupně vzdělávání, přičemž je zahrnuto i mimoškolní – zájmové či neformální vzdělávání, případně volnočasové aktivity se vzdělávacím obsahem.
- Strukturované vzdělávání v problematice podpory nadání s bohatou nabídkou vzdělávacích programů, vzdělávací a konzultační možnosti, spolupráce a síťování a další užitečné informace.
- Portál obsahuje základní informace i pro další odbornou veřejnost, ale také pro rodiče, včetně vhodných materiálů.
- Informace směrované k žákům a studentům, vhodné aktivity, tipy na odborné texty, propisované hlavně v podobě aktualit, událostí v kalendáriu, newsletterů aj.
- Dotazy k tématu nadání směrujte na Konzultační centrum.
Připravili jsme nový e-learning pro školního koordinátora podpory nadání: Podpora nadání v příbězích, na který se můžete přihlásit zde.
V nabídce máme další e-learning Jak začít na škole systematicky podporovat nadání, možnost přihlášení zde.
Další informace k podpoře nadání:
- NPI ČR vytvořilo na téma nadání množství webinářů, jejichž záznamy jsou pro zájemce k dispozici na:
- Jak začít na škole systematicky podporovat nadání. Dostupné v nabídce zde.
- Práce s nadaným žákem na 2. st. ZŠ, zde.
- Péče o nadání v běžné škole, zde.
- Podpůrná opatření pro nadané a mimořádně nadané žáky, zde.
- Jak pracovat s nadanými žáky (doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.), zde; k tomu odkaz na prezentaci, zde.
- Virtuální hospitace:
- Virtuální hospitace 1. st. ZŠ – Mgr. Alena Nováková, ZŠ Křídlovická, Brno, zde
- Virtuální hospitace 2. st. ZŠ – nastavení systému podpory nadání na ZŠ Čapkova, Klatovy, zde.
- Virtuální hospitace ZŠ nám. Curieových, Praha – PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků na Základní škole nám. Curieových, Praha 1. Podívejte se, jak se žáci 2. ročníku pod vedením PaedDr. Ivety Stehlíkové Bassyové „poprali“ s projektem na téma Vznik Československa, zde.
- Virtuální hospitace ZŠ Hálkova – Mgr. Lenka Baše. Ukázka skupinové výuky nadaných a mimořádně nadaných žáků a žáků s dvojí výjimečností na Fakultní základní škole Olomouc, Hálkova 4, zde.
- Virtuální hospitace MŠ Varenská, Ostrava – Mgr. Stanislava Korcová. Cílem videohospitace je ukázat, jakým způsobem lze v mateřské škole pracovat s nadanými a mimořádně nadanými dětmi. Ukázka z Mateřské školy Varenska v Ostravě je zaměřená na podporu rozvoje nadaných dětí. V průběhu dopoledních činností jsou ukázány situace, ve kterých učitelka uplatňuje základní principy práce s nadanými dětmi, zde.
- Podcasty:
- Články:
- Užitečné odkazy:
- Vytváření portfólií nadaných žáků: Europass
- Digitální a technická laboratoř (DATEL): YouTube kanál s praktickými videi k rozvoji digitálních dovedností
- NPI ČR/MŠMT: portál věnovaný revizím RVP ZV
- NPI ČR: YouTube kanál věnovaný vzdělávání dospělých
- Sestavování IVP a PLPP
Krátká videa ukazují práci Krajského koordinátora podpory nadání:
"