V základních školách narůstá počet žáků s narušenou komunikační schopností, zvláště s vývojovou dysfázií. Požadavky na vyučující a jejich dovednosti pro práci v heterogenních kolektivech se tak zvyšují a připravenost pedagogů ke vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií vyžaduje podrobnou metodickou podporu. Tu nabízí ucelený vzdělávací program, třídílný webinář, který pokryje nejdůležitější vzdělávací oblasti v průběhu celé školní docházky.
K jeho tvorbě byla oslovena logopedka PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., odbornice na tuto problematiku, která je s těmito žáky v každodenním kontaktu a která zároveň vytváří doporučení školského poradenského zařízení pro školy. Téma vyžaduje nejen odbornou erudici, ale též podrobnou znalost školního prostředí i samotné výuky. Vzdělávací program je postaven na představení vývojové dysfázie dle nejnovějších odborných poznatků a vysvětlení dopadů této diagnózy do vzdělávání žáků. Snaží se pojmout všechny oblasti vzdělávání, a to na I. i II. stupni základní školy, se zaměřením na výuku čtení a jazykového vzdělávání, matematiku i výuku cizích jazyků.
Video I. díl
V části zaměřené na výuku čtení se autorka obsahu programu PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D., spolu s učitelkou prvního stupně Mgr. Kateřinou Denemarkovou, věnuje symptomům, projevům a dopadům vývojové dysfázie do výuky čtení a intervencím v jednotlivých fázích výuky čtení.
Struktura webináře
Díl I. Podpora výuky čtení
0:00:00 Vysvětlení diagnózy vývojové dysfázie a jejích typů, popis obrazu žáků s vývojovou dysfázií, symptomy, projevy a dopady vývojové dysfázie ve vzdělávání.
0:13:28 Shrnutí základních metod čtení a zamýšlení se nad jejich vhodností pro žáky s vývojovou dysfázií.
0:18:42 Faktory ovlivňující přípravu na čtení.
0:27:01 Výčet limitů ovlivňujících čtení, především paměť, emoce, pozornost, prostorová orientace, sluchová a zraková percepce, řeč.
0:30:22 Popis dopadů znevýhodnění na proces čtení.
0:35:19 Podrobné vysvětlení problematiky poslechu čteného (předčítání).
0:39:38 Charakteristika fáze předslabikářového období.
0:49:58 Návyky pro správné čtení a jejich nácvik.
0:57:08 Trénink sluchového vnímaní a stimulace sluchové analýzy a syntézy.
1:02:21 Charakteristika fáze identifikace písma.
1:09:35 Vysvětlení fáze slabikování, nutnost doprovázení žáků v této fázi (např. asistenty pedagoga) a význam korekční zpětné vazby.
1:13:41 Popis fáze čtení slov.
1:17:42 Nabídka vhodných textů ke čtení.
1:21:00 Nápady k rozvoji slovní zásoby.
1:24:23 Popis fáze čtení vět s praktickými ukázkami pomůcek.
1:33:14 Téma čtení s porozuměním a výběr vhodných textů ke čtení.
1:38:26 Závěr rekapituluje probraná témata. Shrnutí toho nejpodstatnějšího z celého webináře.
Výběr nejpodstatnějších zásad
TIP
Příručka první pomoci pro práci s dětmi s NKS (narušenou komunikační schopností), kapitola Vývojová dysfázie (str. 18–22)
https://poradenstvi.npi.cz/files/metodika-nks.pdf
Odkazy na další díly:
Díl II. Podpora při výuce cizích jazyků
Díl III. Podpora při výuce matematiky
Díl III. Podpora při výuce matematiky - Národní pedagogický institut představuje třetí díl webináře zaměřeného na podporu vzdělávání žactva s vývojovou dysfázií na základní škole.
Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení, které bylo na konci 2. ročníku upraveno na vývojovou dysfázii. Díky úzké spolupráci mezi rodinou, školou a asistentkou se podařilo přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby Pavlík úspěšně zvládal výzvy spojené s jeho vzděláváním. I přes časté nemoci a problémy s jemnou motorikou mu individuální podpora pomohla rozvíjet klíčové dovednosti potřebné pro další studium.
Pavlíkovi, který nyní dokončil třetí ročník základní školy, bylo v předškolním věku diagnostikováno lehké mentální postižení. Kvůli odkladu školní docházky nastoupil do první třídy běžné základní školy až ve věku sedmi a půl roku. V předškolním období, které probíhalo během pandemie Covid-19, navštěvoval několik různých mateřských škol, neměl tedy stálé prostředí. Díky úsilí třídní učitelky a zejména asistentky pedagoga se však Pavlík dokázal úspěšně přizpůsobit školnímu prostředí. Na konci 2. ročníku byla Pavlíkovi diagnóza upravena na vývojovou dysfázii.