logo

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (3. díl)

18.03.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Zřizovatelé škol
Národní pedagogický institut představuje 3. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která se zaměřuje na výuku ve dvojici. Dozvíte se, jak pracovat s Hejného metodou Autobus. Díky přítomnosti dvou vyučujících je část třídy rozdělena na skupinu pracující samostatně a na skupinu, kde děti potřebují s početními operacemi pomoct. Uvidíte, jak funguje vrstevnické učení a spolupráce dvou učitelek v praxi.

Na ZŠ Kunratice se ve třídě, kde byla pořízena následující ukázka, vyučuje 7 hodin týdně tandemově. V každé hodině je navíc přítomna asistentka pedagoga pro žáka se zrakovým postižením. Video bylo natočeno v červnu 2024, ve 3. ročníku a bylo přítomno 26 žáků a žákyň.

Ve videu je možné pozorovat některé prvky z Desatera zásad pro úspěšnou práci učitele s heterogenní třídou (ve videu zkráceně Desatero).

Desatero shrnuje postupy, jak ve třídě vytvořit bezpečné třídní klima a otevřené vyučovací podmínky, které vyhovují většině žáků a žákyň i samotným vyučujícím.


Struktura videa: 

0:02 Představení tandemové výuky v hodině matematiky s využitím Hejného metody Autobus a úvodní znělka.  

0:36 Propojení s Desaterem úspěšné práce s heterogenní třídou. 

0:59 Společná příprava vyučujících. Obě učitelky se domlouvají na struktuře hodiny, kterou přizpůsobují dosaženým znalostem dětí a podle toho si rozdělují své role. Dále reflektují individuální tempo práce dětí v návaznosti na zásadu 7 Desatera. Vybraná metoda: Autobus. Nakonec promýšlejí reflexi a sebehodnocení dětí, aby bylo zřejmé, že porozuměly početním operacím. 

5:20 Ukázka společně vedené hodiny. Zopakování metody Autobus a ujištění se, že jí děti rozumí za použití interaktivní tabule. Příprava pracovního prostředí podle zásady 3 Desatera. 

6:36 Děti se rozdělují na skupiny dle jejich pracovního tempa, přičemž obě vyučující dbají na wellbeing dětí. 

7:00 Vyučující se ujišťují, že všechny děti pochopily zadání a rozumí instrukcím dle zásady 2 Desatera. 

7:31 Začíná samostatná pod vedením jedné z vyučujících a skupinová práce, kterou zadává druhá vyučující. 

8:50 Během aktivity je třeba dohodnout pravidla komunikace, čímž je podporováno žádoucí chování žáků a žákyň v duchu zásady 10 Desatera. 

9:44 Kontrola výsledků zadané práce a ověřování, že všichni úkol pochopily a porozuměly využití metody. Viz zásada 6 Desatera. 

10:28 Vybraný žák prezentuje třídě, jak Autobus vyřešil. Ostatní děti mají možnost vyjádřit se k výsledkům i postupu, čímž si navzájem pomáhají. 

12:09 Vyučující rekapitulují a spolu s dětmi reflektují průběh hodiny dle zásady 1 Desatera. Zadávají také instrukce k práci na doma. 

12:32 Společná reflexe mezi učitelkami a shrnutí hodiny včetně splnění cílů. Domluva nad příštími postupy a tím, v čem potřebují děti větší oporu. Ujasnění toho, co bylo pro děti během počítání obtížné a co bude třeba ještě zopakovat. Návrhy na další hodinu. 


Tandemové učitelky ve videu: 

Mgr. Ilona Zapletalová, učitelka 1. stupně na ZŠ Kunratice, ve svých hodinách spolupracuje s další tandemovou vyučující, s asistenty i studenty; ráda učí venku a využívá badatelsky orientovanou výuku.

Mgr. Tereza Doudová, tandemová učitelka na ZŠ Kunratice, zkouší různé podoby práce tandemu venku i pod střechou s dětmi na 1. stupni; na 2. stupni učí tandemově přírodopis a zeměpis a schází se se školním parlamentem


Infobox

V publikaci je možné najít praktické tipy a pomůcky do výuky. Desatero je zdarma ke stažení na stránkách www.zapojmevsechny.cz.

Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz

Beran, V., Doležilová, V., Krügerová, K., Šafránková, K. (2016). ZŠ Kunratice. Kolegiální podpora formou párové výuky. Nadační fond České bankovní asociace na podporu vzdělávání. https://www.zskunratice.cz/files/posts/4663/files/cba-komlexniinformacepv-prezentace.pdf

Košťálová, H. (2015). Scénář 3S: forma kolegiální podpory. Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace. https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66306

Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., Poche Kargerová, J. & kol. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Retida.

Tomková, A., Hejlová, H., Procházka, M., Najmonová, M. (2020). Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/edicni-cinnost/download/Spoluprace_ucitele_s_dalsimi_odborniky_v_realite_spolecneho_vzdelavani_2020.pdf

Zitková, H., Hezká, M., Vít, M. (2021). Tandemová výuka. Moravskoslezský kraj, IKAP. https://www.tblumen.cz/download/Mensa/Skola4_TandemovaVyuka_ZitkovaHezkaVit.pdf



Autobus

Metoda Autobus je hra, která využívá dětem známé prostředí a u které získávají své vlastní zkušenosti. Se základní podobou lze začít již v mateřské škole a postupně na ní stavět při výuce na 1. stupni ZŠ. Děti si při hře musí pamatovat řadu údajů a průběžně počítat. Mají k dispozici papír nebo mazací destičku, na kterou si dělají poznámky. Zpočátku stačí udělat si čárku, když cestující nastoupí, a škrtnout ji, když cestující vystoupí. Po čase je možné položit otázku: „Kolik cestujících vystoupilo na druhé zastávce?“

Postupně lze přidávat další úlohy a početní operace. Následným krokem může být rozdělení cestujících na muže  a ženy .

Zadání úlohy: 

Autobus vyjel ze zastávky A, postupně přes zastávky B, C, D dojel na zastávku E. Celkem se vezlo 5 žen a 4 muži. Všichni muži nastoupili na zastávce A. Na každém ze čtyř úseků tratě bylo v autobusu vždy 6 cestujících. Na každé zastávce se počet žen zvýšil o jednu. Napiš tabulku jízdy autobusem.

Řešení: 


Další články k tandemové výuce:


Mohlo by Vás zajímat

Kotvící aktivita pro žáky a žákyně, kteří si chtějí upevnit násobilku Manuál k aktivitě – Násobilka na šachovnici

„Násobilka na šachovnici“ je jednoduchá a efektivní hra na procvičování násobilky a početních operací. Umožňuje zábavné učení, rozvoj logiky a soutěživosti. Lze ji hrát ve třídě, doma i v družině, a to jak na papíře, tak digitálně v Excelu. Může být také vhodnou kotvící aktivitou během hodiny matematiky.