Zdroj: Autorský tým APIV B
Tento dokument navazuje na druhý článek s návodem na vyplnění plánu pedagogické podpory (PLPP). Pokračujte s námi ve vyplňování plánu krok za krokem a garantujeme vám, že se v něm neztratíte. V tomto článku vás čekají dvě sekce – podpůrná opatření ve škole a v rámci domácí přípravy.
V této sekci konkrétně popíšete podpůrná opatření, která žákovi během výuky poskytujete. Mělo by se jednat o podpůrná opatření prvního stupně (PO I. stupně) – tedy pouze mírné zásahy, které nijak výrazně neovlivní způsob vaší výuky. Podpůrná opatření I. stupně začínáte neoficiálně uplatňovat už tehdy, když se zamýšlíte nad vzdělávacími potřebami konkrétního žáka a uplatňujete u něj individuální přístup v metodách výuky, organizaci výuky, hodnocení, v práci s pomůckami a drobnými organizačními úpravami v práci všech zapojených pracovníků školy.
Podpůrná opatření ve škole (doplňte konkrétní postupy v těch kategoriích podpůrných opatření, která uplatňujete) Je potřeba probrat s ostatními pedagogickými pracovníky Je potřeba probrat se zákonnými zástupci žáka Je potřeba probrat s žákem | Podpůrná opatření specifikujte konkrétně a informujte o jejich zařazení do výuky ostatní učitele, zákonné zástupce žáka a žáka samotného, vyžaduje-li to charakter podpůrných opatření (např. změna v zasedacím pořádku, práce s názornou pomůckou, je-li nutná součinnost žáka – výroba pomůcky, nošení pomůcky, dodržování nového pravidla aj.). Uveďte také podpůrná opatření, která jste dosud do výuky s úspěchem zařadili. Příklady:
|
V této sekci společně se zákonnými zástupci žáka nastavíte podpůrná opatření v rámci domácí přípravy na výuku. Zodpovědnost za jejich uplatňování a dodržování leží nejen na nich, ale také na samotném žákovi. Významnou roli při nastavování PO v domácím prostředí hraje rodinné zázemí, socioekonomické a časové možnosti rodinných příslušníků, jejich motivace a ochota spolupracovat.
Podpůrná opatření v rámci domácí přípravy (popis úprav domácí přípravy, forma a frekvence komunikace s rodinou) Je potřeba probrat se zákonnými zástupci žáka Je potřeba probrat s žákem | Zákonné zástupce žáka vždy považujte za partnery. Zvolte efektivní a účinný způsob komunikace a citlivě je informujte o vzdělávacím procesu jejich dítěte. Při osobní schůzce zjistěte, jak vypadá domácí příprava, kdo se na ní podílí, jak a kdy probíhá. Nenásilně tak zjistíte, v jakém sociálním a rodinném prostředí žák vyrůstá a co může být příčinou některých jeho obtíží. Získáte také cennou zpětnou vazbu a informace o tom, jaký dopad má školní docházka a její průběh na další život žáka. Se zákonnými zástupci si ujasněte, jak bude probíhat domácí příprava, jakým způsobem a jak často spolu budete komunikovat. Informujte je o době platnosti PLPP a ideálně si už při jeho podpisu naplánujte schůzku k jeho vyhodnocení (není-li nutné scházet se osobně dříve). Pro další komunikaci využijte dalších způsobů a možností (e-mail, deníček žáka, žákovská knížka, telefonát, konzultační hodiny). Jestliže se do vzdělávacího procesu žáka nově zapojí školní psycholog nebo školní speciální pedagog, nezapomeňte o tom informovat zákonné zástupce žáka a zajistit si jejich informovaný souhlas. Příklady:
|
Tip:
V závěrečné části našeho seriálu Tvorba plánu pedagogické podpory (PLPP) krok za krokem – čtvrtá část se dozvíte, jak pokračovat ve vyplňování plánu krok za krokem až do samého konce. Čekají vás tři závěrečné sekce – podpůrná opatření jiného druhu, vyhodnocení účinnosti PLPP a podpisová část.
Doporučené čtení:
Vzorové vyplněné Plány pedagogické podpory najdete v naší sekci Vzorové dokumenty.
Nechte se inspirovat naším vzorovým plánem pedagogické podpory (PLPP) pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na 2. stupni ZŠ. (ilustrační foto | FOTO: Freepik.com)
Když u žáka zaznamenáte speciální vzdělávací potřeby, zavedete podpůrná opatření, abyste mu pomohli. Sestavte mu plán pedagogické podpory, který pomůže i vám. V naší sérii čtyř článků se dozvíte, jak na jeho správné vyplnění krok za krokem.
Když u žáka zaznamenáte speciální vzdělávací potřeby, zavedete podpůrná opatření, abyste mu pomohli. Sestavte mu také plán pedagogické podpory, který pomůže i vám. V naší sérii čtyř článků se dozvíte, jak na jeho správné vyplnění krok za krokem.