Ilustrační foto / FOTO: Freepik
V září tohoto roku nastoupilo do českých škol několik desítek tisíc žáků z Ukrajiny, kteří sem přišli kvůli válečnému konfliktu v jejich zemi. Při jejich integraci hrají důležitou roli ve škole všichni, s kým se setkávají, tedy nejen učitelé, ale i asistenti pedagoga. Proto v rámci projektu Podpora rovných příležitostí vznikla příručka s názvem Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny, ve které můžete najít spoustu tipů, jak jako asistentka nebo asistent pedagoga můžete žákům s odlišným mateřským jazykem, přicházejícím za těchto traumatizujících okolností, pomoci.
Co v příručce najdete?
1. Základní rozdíly mezi českým a ukrajinským školním vzdělávacím systémem
Hned v úvodu příručky se dozvíte, čím a jak se liší vzdělávací systém u nás a na Ukrajině. Pomůže to pochopit některé reakce žáků i jak volit podporu žákům a také jak a co komunikovat. Ještě před začátkem válečného konfliktu započala na Ukrajině reforma školního systému pod názvem Nová ukrajinská škola – nejvýznamnější je zavedení 12leté školní docházky a 12stupňového systému hodnocení. Rozšiřuje se zde využívání slovního hodnocení, v prvním a druhém ročníku základní školy probíhá hodnocení převážně slovně, od třetího ročníku se studijní posun žáků hodnotí často paralelně slovně s bodovým hodnocením nebo jen bodově. Co se oproti českému vzdělávacímu systému nehodnotí, je chování, to je zahrnuté ve slovním hodnocení.
Zároveň probíhá v rámci reformy ve větší míře začleňování žáků s nižším stupněm znevýhodnění do běžných tříd základních škol a s tím i zavádění podpůrných profesí, zakládání poraden i odpovídajících metodik do škol.
V každé zemi jsou ve společnosti jiné zvyky. Proto je také nutno zohledňovat specifika ukrajinských dětí/žáků. Zatímco objem učiva je u nich více nahuštěn, výuka je stále spíše frontální a děti nejsou zvyklé na práci ve skupinách, na projektech apod. Nezapomeňte jim o našich zvyklostech říkat a vyptávat se na jejich.
2. Rychlé shrnutí známých věcí – kompetence a náplň práce asistentů pedagoga, jejich role ve škole a ve třídě
Ve druhé části jsou shrnuty obecně známé věci jako kompetence a náplň práce asistentů pedagoga, jejich role ve škole i ve třídě, nastavení spolupráce s učiteli… Najdete zde konkrétní doporučení, jak na to.
3. Čeština jako druhý jazyk
Děti, které přichází do České republiky z jiné země a nastupují zde do školy, by se měly učit česky nejen pro to, aby zvládaly učivo, ale také proto, aby se začlenily do naší společnosti, našly si přátele… Protože svůj vlastní mateřský jazyk znají, čeština je pro ně druhým jazykem. To znamená, že učitelé musí přistupovat k výuce tak, jako když učíme naše žáky například anglický jazyk.
V nové praktické příručce se dozvíte, jak se vlastně čeština jako druhý jazyk vyučuje, i jakou roli při tom hraje asistentka nebo asistent pedagoga, jaké jsou možnosti a na co mají žáci s odlišným mateřským jazykem právo. Příručka je plná tipů pro přímou práci se žáky, návodných otázek i dobrých rad do každodenní praxe.
4. Zapojení do kolektivu (integrace do třídy a školy)
Na integraci nově příchozích žáků s odlišným mateřským jazykem je třeba pracovat hned od prvních dnů. To pomůže žákům rychle se zapojit a nastartovat cestu ke školnímu úspěchu. Pokud se žáci cítí vítáni, mají i větší motivaci k učení a minimalizují se výchovné problémy. Jak může asistentka či asistent pedagoga podpořit nové žáky při začleňování do třídy a do kolektivu si přečtete přímo v příručce.
Důležité je vcítit se do těchto dětí, které se zde ocitly v důsledku nejistoty a nebezpečí plynoucích z válečného konfliktu a pobývají v prostředí, kde nikomu nerozumí…
5. Jak komunikovat se zákonnými zástupci
Žáci přicházejí do naší země většinou s rodičem/rodiči či jinými zákonnými zástupci. I ty je vhodné zapojit do komunikace, protože i to ovlivňuje motivaci žáků a urychluje jejich integraci. Zákonné zástupce je v první řadě nutno seznámit s tím, jak funguje naše školství, jaká pravidla jsou ve škole nastavena, co všechno mohou žáci ve škole využívat apod. I zde mohou asistenti pedagoga pomoci v komunikaci – konkrétní tipy najdete v příručce.
6. Žák/žákyně z Ukrajiny jako děti cizinci, ohrožené děti a váleční uprchlíci
Když přichází nová žákyně či žák do třídy, nevíme, co má za sebou. Zkusili jste si představit, vcítit se do dítěte, které sem přišlo, které prožilo těžké chvíle nejistoty, strachu, smutku (ze ztrát)…? Jakou podporu těmto dětem můžete jako asistenti pedagoga poskytnout?
Kromě naslouchání a hledání styčných bodů, jde také o podporu (někdy také odhalení) speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků nebo dokonce o identifikaci ohroženého dítěte či jeho traumatu. Jaké jsou nejčastější projevy traumat a co mohou udělat asistenti pedagoga, pokud se u žáků projevují?
Příručka ke stažení:
Chcete se dozvědět více? Nechte se inspirovat novou příručkou Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny (ke stažení).
Zaujalo Vás téma? Další texty naleznete na Zapojmevšechny.cz:
Zvyklosti ve školách na Ukrajině: udělejte si jasno | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Podívejte se, co obsahuje kompletní soubor materiálů k publikaci Alice Kourkzi: KRABIČKA PRVNÍ ZÁCHRANY PRO UČITELE, který má připravit pedagogické pracovníky na první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě.