Další zajímavé odkazy a materiály

11.01.2024
Mgr. Jana Janková
Učitel/učitelka
Podpora žáků se ZP si zaslouží pozornost všech pedagogů, nejen těch, kteří se s takovým žákem setkávají ve svém školním kolektivu. Jako tip pro doplnění informací může posloužit seznam literatury a dalších dostupných zdrojů.
Obrázek článku

Další dostupné zdroje 

  • AUTRATA R., a VANČUROVÁ J. (2002). Nauka o zraku. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2002. ISBN 80-7013-362-7 
  • BASLEROVÁ, P. A KOL. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3376-9. 
  • BASLEROVÁ, P. A KOL. (2012). Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3307-3. 
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. A KOL. (2020). 
    Katalog podpůrných opatření. Obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5717-8. 
  • FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V., (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-1857-5.  
  • JANKOVÁ, J. A KOL. (2022). Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-551-1. 
  • JANKOVÁ, J. A KOL. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-6120-5. 
  • JANKOVÁ, J. A KOL. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4685-1 (el.verze) 
  • JANKOVÁ, J., (2015). Komunikace se žákem se zrakovým postižením in ŽAMPACHOVÁ, Z. A KOL. Komunikace se žákem se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4728-5. 
  • JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D. (2017). Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-61-9. 
  • KEBLOVÁ, A. a KOL. (2000). Náprava poruch binokulárního vidění. Praha: Septima. ISBN 80-7216-121-0. 
  • KOLEKTIV AUTORŮ. (2022). Dětská oftalmologie – Klinické a mezioborové souvislosti. Praha: Grada Publishing a.s.  ISBN 978-80-271-4931-5 (pdf), ISBN 978-80-271-3052-8. (print) 
  • MORAVCOVÁ, D. (2004). Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem.  
    Praha: Triton. ISBN 80-7245-476-4. 
  • MORAVCOVÁ, D., MATOUŠKOVÁ, E. (2011). Rozvoj zrakového vnímání se speciálními optickými pomůckami a kamerovou TV lupou, 1. vydání. Praha: Asociace zrakových terapeutů o.s., ISBN 978-80-254-9877-4. 
  • ŘÍČAN P., KREJČÍŘOVÁ D. A KOL. (2006). Dětská klinická psychologie. 4. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1049-8. 
  • VÁGNEROVÁ, M. (2005) Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1074-4. 
  • VAŘEKOVÁ, J., DAĎOVÁ, K. A NOVÁKOVÁ P. ET AL. (2022). Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-5281-8 (pdf), ISBN 978-80-246-5181-1. (print) 
  • VAN DYCK, H. (2004) Ne tak, ale tak. 3. vydání. Praha: Tyfloservis. ISBN 80-239-3969-6. 
  • WIENER, P. (2006) Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: MŠMT. ISBN 80-239-6775-4. 

Poznámka: 

Všechny materiály vydané jako výstupy z projektů Univerzity Palackého v Olomouci lze nalézt na: www.spolecnevzdelavani.upol.cz  

Mohlo by Vás zajímat

Specifika začleňování žáků se zrakovým postižením a týmová spolupráce při podpoře žáka se zrakovým postižením

Třetí část seriálu pro učitele, kteří pracují s žáky se zrakovým postižením (ZP), nabízí zamyšlení se nad možnostmi práce s heterogenním kolektivem, do kterého se žák se SVP v oblasti zraku zapojuje. Je tedy vhodné jej cíleně podporovat tak, aby se pozitivní klima ve třídě podepsalo i na úspěchu každého žáka při vzdělávacím procesu. Pro podporu vzdělávání zrakově postižených žáků doporučujeme využít možností týmového provázání pracovníků školy i externistů.

Specifika vzdělávání žáků se zrakovým postižením

Druhý díl seriálu o pedagogické práci s žáky se zrakovým postižením (ZP) rozebírá jednotlivé typy podpůrných opatření (PO), s nimiž se setkáváme v textu Doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na zrakové obtíže žáků. Text popisuje podoby těchto PO, poukazuje na možnosti jejich využití, odůvodňuje jejich zařazení do vzdělávacího procesu.

Dopady zrakového postižení na vzdělávání žáků

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto čtyřdílném seriálu bychom vám rádi nabídli inspiraci pro vaši práci s žáky s postižením zraku (ZP). V první části našeho seriálu jde především o popis vlivu zrakového postižení na proces výuky.

Zobrazit další články