Jednoho z těchto klubů – na ZŠ Chrjukinova v Ostravě – si všiml Ondřej Podeszwa, vysokoškolský pedagog z Univerzity Pardubice. Spolu se svými studenty a studentkami se rozhodli školu podpořit a spustili kampaň Pozvi děcka na snídani. Finance sbírají prostřednictvím platformy Donio. Na ní se jim zatím podařilo vybrat částku, která pokryje každodenní snídaně pro 100 žáků až do jarních prázdnin. K zajištění financí na celý školní rok chybí přibližně 65 tisíc korun.
Ondřeje Podeszwy jsme se zeptali, co ho k založení sbírky vedlo:
Jak jste se o snídaňových klubech na ZŠ Chrjukinova dozvěděl a co Vás na nich zaujalo natolik, že jste se rozhodl je podpořit?
O snídaňových klubech jsem se dozvěděl z médií. Zaujalo mě, jaké má přínosy a zároveň že na takovou aktivitu chybí peníze. Proto jsem psal přímo paní učitelce, která tam byla zmíněna, že dělají skvělou věc a že se nabízím – pokud by se nepodařilo zajistit financování, že se určitě pokusím pomoci. No, a paní učitelka se ozvala.
Do sbírky jste zapojil i své studenty. Jak na to reagovali a co jim to podle vás přineslo?
Říkal jsem si, že by bylo fajn do toho vtáhnout mé studenty, protože vnímám významný lidský přesah účasti na podobném projektu. Přinesl jsem tedy nápad do jedné své třídy jako možnost a setkal jsem se s milou odezvou. Takže náš tým nyní tvoří jeden učitel a pět studentů.
Studenti jsou skvělí. Byla radost pozorovat, jak jsou kreativní, jak to všechno mají promyšlené. Trochu se stíraly rozdíly mezi učitelem a studenty a vytvořili jsme prostě jeden tým, který dával dohromady celou koncepci. Práci jsme si rozdělili. Protože mi bylo naznačeno, že Facebook je pro starší, tak ten mám na starost já, Instagram spravují studenti. Vše ostatní sdílíme. Studenti navíc na naší škole absolvovali speciální předmět, který se zabývá prací s videem, audiem, vizuálním prostředím, a to všechno nyní mohli plně využít.
Proč jste se rozhodl spustit sbírku právě přes Donio a jaké jsou zatím ohlasy? Překvapilo Vás něco v tom, jak lidé reagují?
Přes Donio jsme sbírku spustili z toho důvodu, že vše, co se vybere, jde na danou věc, tedy nejsou nějaká procenta, která se nechávají dané platformě. Navíc není třeba vybrat celou částku, aby byla převedena, což jsem také ocenil. Má také už jisté renomé, což bylo další důležité kritérium. Ohlasy jsou zatím hezké. Snažili jsme se věc rozšířit do našich komunit i mimo ně, kde lidé spíše oceňují, že jde o hezký projekt. Snažili jsme se ho také nastavit tak, aby byl jasně čitelný: 1 dítě = 10,- Kč na snídani. Máme 100 dětí každý den. Navíc nám přišlo fajn pojmout to ne jako systém „sbíráme na“, ale spíše jako „co za to dostanete“. Proto se projekt jmenuje „Pozvi děcka na snídani“, protože můžete pozvat libovolný počet dětí a zpříjemnit jim start do nového dne. Za nás nese jasné poslání a jasnou informaci.
Jaké širší přínosy podle Vás snídaňové kluby mají – nejen pro děti, ale i pro školu nebo komunitu?
Přínosy jsou podle mě jasné a jasně viditelné. Od výrazně zlepšené absence ve školách přes lepší stravovací návyky až právě po utužení komunity. Myslím, že i skutečnost, že je tam nějaká vzájemnost, hodně pomáhá tomu projektu jako celku.
Z Vašeho odborného pohledu – měl by být přístup ke školnímu stravování, včetně snídaní, systémově zajištěn? Jaké řešení by podle Vás dávalo smysl?
Vnímám důležitost diskuze a platné argumenty na obou stranách. Je pravdou, že tímto projektem do jisté míry suplujeme věci, které považujeme za samozřejmé. Není ale z mé strany řešením nechat projekt padnout. Vidíme jasné pozitivní efekty. Vidíme, že projekt vtáhne děti do vzdělávacího procesu a udrží je tam. A o to nám přece jde! Tedy pojďme projekt podpořit a cestou hledat způsob, jak zajistit financování. Už u obědů se ukázala velká důležitost možnosti platit obědy dětem z rodin se sociálním znevýhodněním.
Když jsem mě možnost být na univerzitách ve Finsku, překvapilo mě, jak dostupné a kvalitní mají studenti stravování. Vidíte, jak se dobře stravují, sedají si k sobě, baví se... V dnešní době, kdy řešíme přemíru používání mobilů, je tohle skvělá příležitost: vytvořit prostor pro povídání a sdílení jinou, přirozenou formou. Vnímejme jídelnu jako společenský, komunitní prostor, který přirozeně podněcuje interakci.
Přečtěte si více o snídaňových klubech:
Snídaňové kluby pro lepší začátek školního dne
Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ČR ukazuje, jak na to
Snídaňový klub v ZŠ Za Chlumem v Bílině přinesl zlepšení docházky žáků
Jak učit dějepis tak, aby žáci skutečně přemýšleli, objevovali a pracovali jako malí historici? V reportáži z chrudimské základní školy se představuje učitel Roman Anýž, který dlouhodobě uplatňuje badatelsky orientovanou výuku. Jeho přístup staví žáky do aktivní role a může být inspirací pro každého, kdo hledá nové cesty ve výuce.
Mezinárodní asociace pro kognitivní pedagogiku a psychologii (IACEP) uspořádala ve dnech 8. až 10. července v Praze mezinárodní konferenci. Hlavními partnery konference byl Národní pedagogický institut ČR, Society for All a nakladatelství Wolters Kluwer. Národní pedagogický institut reprezentovala paní garantka podpory nadání doktorka Zdeňka Chocholoušková a vedoucí krajského pracoviště paní magistra Edita Nevoralová.
Jsme nadšeni, že Národní pedagogický institut (NPI) aktivně podporuje participaci žáků, žákyní a dětí. Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV) jsme v Ostravě uspořádali dva kulaté stoly se žáky a žákyněmi základních škol.