Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (II. díl)

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (II. díl)

04.03.2025
Klára Majcíková, Renata Votavová
Učitel/učitelka
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut ČR další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

O jaké pomůcky se jedná?

Pomůcky vycházejí ze zásad, kterým se věnuje publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou (ke stažení zde). Ke každé zásadě byla vytvořena další pomůcka podporující učitele v jeho práci s pestrým kolektivem. Zásady Desatera jsou nově oproti publikaci seskupeny do tří tematických modulů. Vznikl tak třídílný seriál, ke každému modulu je kromě pomůcky ve článku připojen text, který navazuje na znění publikace a doplňuje téma modulu o další aktuální praktické tipy ze zahraničních zdrojů.

V rámci druhého modulu Realizace výuky srozumitelné pro všechny žáky nabízíme čtyři pomůcky. První se zaměřuje na podporu vizualizace obsahu činností ve výuce ve formě obrázkových kartiček, které můžete využít jako vizuální oporu pro strukturu hodiny či dne.


Další sada kartiček je určená k reflexi týmové spolupráce. Lze ji využít v jednotlivých pracovních skupinách či v celé třídě společně.


K dispozici je dále šablona určená pro rozdělení úkolů na menší zvládnutelné části tak, aby měli šanci na dokončení úkolu všichni žáci s ohledem na jejich možnosti a pracovní tempo.


Závěrečná pomůcka v tomto tematickém modulu má podobu záznamového archu pro sebehodnocení a vrstevnické hodnocení žáků. Rozvíjí u žáků kompetenci reálně a s respektem zhodnotit svou práci a práci svých spolužáků.

 

Jak s pomůckami pracovat?

Každá z pomůcek nese své jméno, které dává učiteli jasnější představu o možnostech jejího využití. Kromě toho nabízíme v popisu detailní postup, jak s danou pomůckou pracovat. Meze fantazii se však nekladou a tento popis lze vnímat jako tip na využití pomůcky. Způsob používání pomůcky je možné upravit a více přizpůsobit vlastní potřebě a výukovému kontextu každého učitele s ohledem na potřeby jeho heterogenního třídního kolektivu.

Doporučujeme pomůcky využívat společně s publikací Desatera, ve které jsou konkrétní tipy do výuky k jednotlivým zásadám spolu s dalšími pomůckami v příloze.


Kde pomůcky najdu?

Pomůcky je možné stáhnout jako jeden soubor na konci tohoto textu. Díky interaktivnímu obsahu lze lehce najít konkrétní pomůcku, kterou chcete vyzkoušet.


Praktický tip

Výuková komunikace: Struktura I-R-F

Pro zefektivnění výukové komunikace se doporučuje udržovat tzv. I-R-F strukturu. Jedná se o třísložkovou sekvenci výukové komunikace, kterou otevírá i uzavírá učitel. 

  • Iniciace, kterou typicky představuje otázka učitele;
  • replika, jíž je žákovská odpověď; 
  • feedback, tedy učitelovo zhodnocení repliky žáka.

Komunikační struktura tak vytváří jasné mantinely, jimiž je řízeno chování učitele a žáků a zároveň jsou regulovány vztahy mezi nimi. I-R-F struktura totiž jasně vymezuje situaci, kdy učitel určuje, kdo a o čem bude hovořit… Při zachovávání této struktury tedy učitel nepotřebuje usměrňovat žáky explicitními povely typu „odpověz mi na otázku“, nebo „neskákej mi do řeči“, protože rutinizovaná struktura sama o sobě udržuje žáky konformní s požadavky učitele. [1]

 

Praktický tip: 7 strategií pro efektivní výukovou komunikaci 

1) Budujte s žáky dobré vztahy

Žáci se méně naučí od učitelů, které nemají v oblibě. Využijte příležitosti promluvit si s žákem o věcech, které se netýkají školy. Ptejte se na koníčky, zájmy – cokoliv, co dítě baví. A ujistěte se, že jste připraveni na začátku každé hodiny vesele pozdravit žáky, když vstoupí(te) do třídy, bez ohledu na to, co se dělo v předešlé hodině. Každý žák bude prospívat z laskavého pozdravu nebo malého osobního setkání s učitelem. Postupně byste měli vidět změnu také v tom, jak žáci reagují na vás a vaše pokyny.

 

2) Budujte rutiny a rituály

Ve třídě se počítá každá vteřina. A jsou předvídatelné věci, které řeknete a uděláte každý den. Proč plýtvat opakováním celých frází nebo každého kroku instrukce čas? Udělejte si čas na začátku školního roku, abyste si stanovili jasná očekávání a rutiny. Vysvětlete žákům srozumitelným jazykem, co přesně chcete, a poté slova pomalu odebírejte. Po nějakém čase můžete vícekrokové instrukce nahradit jedním nebo dvěma termíny.

 

3) Mluvte méně

Celá tato strategie spočívá v tom, dát příležitost mluvit dětem. John Hattie, uznávaný pedagogický výzkumník, doporučuje, aby žáci mluvili více než vy. Docílit toho lze například:

• Po položení otázky dejte dětem chvíli na přemýšlení.

• Neopakujte a neopravujte něco, co dítě říká. Pokud je to špatně – umožněte mu, aby přemýšlelo a řeklo to lépe.

• Použijte instrukci „přemýšlejte, párujte, sdílejte“ – položte otázku a poté nechte děti prodiskutovat odpovědi nebo nápady se svými partnery, než se podělíte se třídou.

• Podporujte skutečné diskuze ve třídě – povzbuzujte ostatní žáky, aby doplňovali ostatní, vyjádřili názor na to, co právě řekl spolužák, nebo aby stavěli na tom, co řekli ostatní.

  

4) Podporujte spolupráci

Instrukce „přemýšlejte, párujte, sdílejte“ je jedním z příkladů pozitivní spolupráce ve třídě. Ukázalo se, že podpora týmové práce a tematické povídání mezi žáky jim pomáhá učit se. Přemýšlejte o svém zasedacím plánu a snažte se najít dobré kombinace žáků, které spolu budou dobře fungovat. Čas od času zasedacím plánem zamíchejte, aby všichni žáci měli příležitost spolupracovat. To pomáhá rozvíjet komunikační dovednosti a podporovat spolupráci mezi všemi. Můžete také zvážit peer doučování. Umístěte sebevědomější žáky k těm, kteří jsou trochu pozadu. Brzy můžete zjistit, že začnou dělat pokroky. Nezapomeňte ale také dát sebevědomějším dětem pravidelně příležitost pracovat s žáky na podobné úrovni.

 

5) Nabídněte okamžitou zpětnou vazbu

Zpětná vazba je pro žáky zásadní k tomu, aby dělali pokroky. Čím dříve je zpětná vazba doručena, tím lépe. Pohybujte se během hodiny neustále po místnosti a hledejte žáky, kteří ještě úplně nepochopili, co mají dělat. Rychlý verbální zásah je účinnější než celá stránka písemné zpětné vazby doručená několik dní po úkolu.

 

6) Vizualizujte

Vaše slova by obecně měla být podpořena nějakou vizuální oporou. Jsou pro to tři důvody:

• Obrázky nebo videa jsou skvělým pomocníkem pro zapojení žáků nebo rozproudění představivosti. 

• Piktogramy, grafy nebo tabulky jsou užitečné pro vysvětlení složitých pojmů nebo informací.

• Zaznamenávání informací na tabuli (nebo flipchart) snižuje kognitivní zátěž dětí, zejména mladších žáků; napsání něčeho, na co se děti mohou později odvolat, jim usnadní soustředit se na základní dovednosti nebo koncepty, které učíte.

 

7) Mějte na paměti řeč těla

Komunikace není jen mluvení. I při vyučování musíte myslet na neverbální komunikaci. Dobrý učitel dokáže promítnout důvěru a vřelost do třídy, aniž by řekl jediné slovo. Existuje několik strategií, kterým se můžete tomuto stavu přiblížit, například:

• Usmívejte se – je to zřejmé, ale usmívejte se co nejvíce. Chcete, aby žáci měli pocit, že jste s nimi rádi.

• Udržujte svou řeč těla otevřenou – je to všechno o promítání jemné sebedůvěry. Postavte se rovně a vyhněte se zkřížení rukou nebo „schovávání“ se za věci. Jste pánem své třídy a chcete vypadat autenticky.

• Buďte „malí“ ve správný čas – do posledního bodu se to může zdát neintuitivní, ale někdy menší sebevědomí sděluje největší sebedůvěru. Pokud dítě vyvádí, dostaňte se na jeho úroveň, abyste si s ním promluvili. Zabráníte tak tomu, aby se z vaší interakce stala veřejná podívaná, která odvádí pozornost ostatních od učení. Současně ukazujete, že sami ze situace nepropadáte panice ani obavám, ale že jste vyrovnaná/ý a připravený/á s žáky spolupracovat tak, abyste našli zdravou cestu vpřed. [2]


Stáhněte si celý soubor s pomůckami!


Zdroje

Šeďová, K., Švaříček, R., Makovská, Z., & Zounek, J. (2011). Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 61(1), 13–33.

Goby, J. (2023). 7 Strategies for Effective Communication in the Classroom. Human Focus. https://humanfocus.co.uk/blog/7-strategies-for-effective-communication-in-the-classroom/


Mohlo by Vás zajímat

Ukázka tandemové výuky na 1. stupni (1. díl)

Národní pedagogický institut představuje 1. díl ukázky tandemové výuky na 1. stupni ZŠ Kunratice, která je součástí cyklu, jak učit v tandemu. Uvidíte, jak efektivně vést ve dvojici hodinu matematiky a dozvíte se, jak se na tento typ výuky co nejlépe připravit. Dozvíte se, že díky kombinaci různých přístupů a dynamické interakci se děti učí rychleji, s větším zájmem a lepším porozuměním.

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (I. díl)

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl)

Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.