Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (I. díl)

Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě (I. díl)

25.02.2025
Klára Majcíková, Renata Votavová
Učitel/učitelka
V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce učitele s heterogenní třídou nabízí Národní pedagogický institut další sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech. Ke každé z deseti zásad je nyní k dispozici nová pomůcka podporující učitele v jeho efektivní práci a další tipy do výuky.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

O jaké pomůcky se jedná?

Pomůcky vycházejí ze zásad, kterým se věnuje publikace Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou (ke stažení zde). Ke každé zásadě byla vytvořena další pomůcka podporující učitele v jeho práci s pestrým kolektivem. Zásady Desatera jsou nově oproti publikaci seskupeny do tří tematických modulů. Vznikl tak třídílný seriál, ke každému modulu je kromě pomůcek ve článku připojen text, který navazuje na znění publikace a doplňuje téma modulu o další aktuální praktické tipy ze zahraničních zdrojů.

Pod prvním modulem Vytváření pozitivního třídního klimatu naleznete tři nové pomůcky, které vám pomohou se zavedením rituálů ve třídě, s využitím individuálního pracovního místa pro žáky, kteří se potřebují soustředit mimo kolektiv, nebo se situacemi, ve kterých jsou porušována nastavená třídní pravidla.

Těšit se tak můžete na pomůcky v podobě šablon k okamžitému využití pro Propustky, které lze využít v závěru hodiny či po konci aktivity jako efektivní písemnou formu okamžité zpětné vazby pro učitele.

Další šablona byla vytvořena jako Pravidla pro práci na individuálním pracovním místě, která můžete rozvinout o vlastní pravidla tak, aby žákům zajistila pohodovou práci v ústraní.


Poslední pomůcku tvoří arch pro Třídní pravidla s podobou ocenění za jejich dodržování a odstupňovanými následky při jejich porušení, který vám pomůže zefektivnit práci s pravidly ve třídě. Pomůže vám hledat odpověď především na důležitou otázkou: „Co dělat při nedodržování pravidel?“.



Jak s pomůckami pracovat?

Každá z pomůcek nese své jméno, které dává učiteli představu o možnostech jejího využití. Kromě toho nabízíme v popisu detailní postup, jak s danou pomůckou pracovat. Meze fantazii se však nekladou a tento popis je možné vnímat jako tip na využití pomůcky. Je možné způsob používání pomůcky upravit a více přizpůsobit výukovému kontextu každého učitele s ohledem na potřeby heterogenního třídního kolektivu.

Doporučujeme pomůcky využívat společně s publikací Desatera, ve které jsou konkrétní tipy do výuky k jednotlivým zásadám spolu s dalšími pomůckami v příloze.


Praktický tip

Pomůcky určené jako kartičky doporučujeme vytisknout, rozstříhat a zalaminovat pro opětovné použití a zajištění delší životnosti pomůcky.

Pomůcky koncipované jako pracovní listy doporučujeme vytisknout ve vícero kopiích a založit do složky. V případě potřeby tak budete mít danou pomůcku připravenou vždy po ruce


Kde pomůcky najdu?

Pomůcky je možné stáhnout jako jeden soubor na konci tohoto textu. Díky interaktivnímu obsahu lze lehce najít konkrétní pomůcku, kterou chcete vyzkoušet.


Praktický tip 

Nepodceňujte práci s třídním klimatem

Prostředí třídy vnímáme jako konkrétní prostorové uspořádání, ale lze sledovat i jeho klima. Obojí má dopad na chování a učení žáků. Fyzická organizace učeben by měla být atraktivní a funkční pro věk, vývojové stádium žáků a typ třídních aktivit, které mají být realizovány. Do prostředí třídy se také promítne osobní styl výuky a přístup učitele k žákům. Klima je určováno náladou, postoji a způsobem komunikace, který pociťují učitelé, žáci i třídy či školy. Negativní klima ve třídě může působit nepřátelsky, chaoticky a nekontrolovaně. A naopak pozitivní klima ve třídě vyvolává pocit bezpečí, respektu, inkluze a podpory. [1]


Jak zorganizovat třídu tak, aby bylo podpořeno pozitivní třídní klima?

• Spolupracujte s žáky na stanovení jednoduchých, jasných pravidel ZA POUŽITÍ pozitivního jazyka. 

• Vytvářejte a modelujte respektující vztahy s žáky.

• Poskytujte jasná očekávání ohledně pracovních úkolů (zobrazte rozvrhy, plány).

• Dodržujte předvídatelné rutiny, abyste omezili spontánní a rušivé chování. 

• Zajistěte, aby úkoly byly pro žáky nastaveny na vhodné úrovni. 

• Udržujte pozitivní očekávání od chování žáků. 

• Poskytujte časté příležitosti k úspěchu. 

• Poskytujte ochotně a často pozitivní zpětnou vazbu. 

• Vyučujte sociálním dovednostem náhodně modelováním a také ve formálních lekcích. 

• Učte relaxační techniky, jako je meditace. 

• Používejte taktické ignorování tam, kde je to vhodné. 

• Připomínejte a opakujte pravidla pevným, ale pozitivním tónem. 

• Umožňujte žákům jednoduché volby. 

• Nabízejte žákům alternativní chování a aktivity. 

• Obnovte vztahy mezi žáky co nejdříve po incidentu (buďte posilující). [2]


Stáhněte si celý soubor s pomůckami!


Zdroje:

[1] Bierman K. L. (2011). The promise and potential of studying the "invisible hand" of teacher influence on peer relations and student outcomes: A commentary". Journal of Applied Developmental Psychology. SI Teachers and Classroom Social Dynamics. 32(5): 297–303.

[2] NSW Department of Education (b.r.). Positive Class Climate. NSW Department of Education. Získáno 18. února 2025 z https://education.nsw.gov.au/content/dam/main-education/student-wellbeing/attendance-behaviour-and-engagement/media/documents/Positive_Class_Climate_fact_sheet.pdf



Mohlo by Vás zajímat

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (2. díl)

Národní pedagogický institut uvádí 2. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která pokračuje další probíranou látkou v hodině přírodopisu. Jedná se o Identifikaci svalů. Opět uvidíte, jak efektivně propojit teoretickou a praktickou část hodiny tak, aby děti výuka bavila a aby si toho co nejvíce zapamatovaly.

Jak vytvářet bezpečné klima v prostředí heterogenní třídy mateřské školy: nastavujme společně s dětmi žádoucí chování (IV. díl)

Následující text je čtvrtým dílem ze seriálu, kde najdou učitelky a učitelé mateřských škol inspiraci, jak vytvářet bezpečné klima v prostředí heterogenní třídy. V tomto dílu seriálu navazujeme na desátou zásadu z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou pro základní školy. Seznámíme se s kroky, které napomáhají při nastavování žádoucího chování u dětí, při budování blízkých vztahů a bezpečného klimatu třídy. Popíšeme si, kdy a jak učitelka či učitel zavádí pravidla společně s dětmi. Jakým způsobem využívá pozitivních vzorců a situací k podpoře žádoucího chování jako účinnou a přirozenou formu učení i jakým způsobem podporuje děti v samostatném řešení konfliktních situací.

Ukázka tandemové výuky na 2. stupni (1. díl)

Národní pedagogický institut přináší 1. díl ukázky tandemové výuky na 2. stupni ZŠ Kunratice, která navazuje na rozhovor s tamním ředitelem Vítem Beranem. Dozvíte se, proč učit v tandemu nebo jak s tandemovým učením začít. Zjistíte, čím je druhý vyučující ve třídě pro žáky a žákyně přínosem a jak je výuka díky tomu obohacena.