Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto dokumentu najdete nabídku vzdělávacích aktivit, které pro Vás připravil Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu UNICEF na podporu ukrajinských uprchlíků. Všechny vzdělávací aktivity jsou pro Vaši školu zdarma. U každé akce naleznete podrobnější informace – anotaci, jméno i představení lektora/ů, termíny realizace a odkaz k registraci či kontakt. Přímo z tohoto dokumentu se můžete dostat proklikem k přihlášení na akci, pokud není uvedeno jinak (tedy kontakt pro individuální domluvu).
Organizace výuky v heterogenní třídě na SŠ
Obsah webináře je zaměřen na vybrané aspekty práce s heterogenní třídou na střední škole. Cílem je představit účastníkům několik strategií, které podpoří efektivní výuku, tj podpoří efektivnější využití času ve výuce ve prospěch učení žáků, a které lze snadno a rychle začít využívat každým pedagogem. Zaměříme se na podporu bezpečného prostředí a budování kultury „My”, respektující přístup, důležitost používání jednoduchého jazyka při zadávání práce, vizuální podporu, využití rutin pro efektivní využití času a plynulosti hodin, tzv. flow. Budeme se také věnovat vlivu uspořádání prostředí na efektivitu výuky. Ukážeme si možnosti, jak získat rychle zpětnou vazbu od žáků.
Lektorky: Zdeňka Juklová – lektorka, mentorka, koučka, průvodkyně škol s dlouholetou praxí na ZŠ i SŠ
Kateřina Mannová – lektorka, mentorka, výchovná a kariérová poradkyně, učitelka s praxí na ZŠ i na SŠ
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ
7. 4. 17:00–19:00 online Registrace ZDE
5. 5. 17:00–19:00 online Registrace ZDE
Aktivní naslouchání a náročné situace ve třídě
Na webináři projdeme základní podmínky pro efektivní naslouchání. Proces aktivního naslouchání rozdělíme do sedmi snadno zapamatovatelných kroků. Hlavní výhodou aktivního naslouchání je rozvoj emoční inteligence u dítěte. Žák se naučí vnímat sebe, popisovat své pocity, vyjadřovat potřeby a být vnímavý ke svému okolí. Tato metoda přispívá k tvorbě bezpečného a transparentního prostředí v kolektivu.
Lektorka: Radka Schillerová, MBA – lektorka komunikačních dovedností, pracuje s rodiči i pedagogy, pořádá
workshopy, přednášky a kurzy
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ
27. 3. 14:30–16:30 online Registrace ZDE
12. 6. 14:30–16:30 online Registrace ZDE
Jak na vztek a agresi ve třídě?
K životu patří celá škála emocí, od radosti po vztek. Vztek ve třídě však narušuje vyučování, ničí vztahy a vytváří nepříjemnou atmosféru. Často nevíme, jak s ním naložit, a proto se ho chceme u dětí co nejrychleji zbavit. A co agrese? Vztek a agrese se démonizují, protože nevíme, jaký postoj k nim zaujmout. Na semináři se dozvíte, zda mají vztek a agrese něco společného, k čemu slouží, jak se projevují a zda je agrese vrozená nebo naučená. Probereme, jak přistupovat k dětem prožívajícím vztek či agresi a jak s nimi jednat. Získáte také nástroje pro budování vztahu s náročným žákem.
Lektorka: Radka Schillerová, MBA – lektorka komunikačních dovedností, pracuje s rodiči i pedagogy, pořádá workshopy, přednášky a kurzy
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ
28. 4. 14:30–16:30 online Registrace ZDE
5. 6. 14:30–16:30 online Registrace ZDE
Emoční první pomoc
Buší Vám srdce rychleji ve stresu nebo v krizi? Na semináři představíme nástroj EmotionAid, který pomocí pěti kroků zklidní a změní tuto reakci na místě. EmotionAid uvolňuje stres, zabraňuje fyziologickým důsledkům hromadícího se stresu, reguluje vlastní emoce a pomáhá ostatním. Jeho účelem je předcházet vyhoření, únavě ze soucitu a přehlcujícím zážitkům. (Během semináře si vyzkoušíte i další sebezkušenostní hry, jako například nekonečný koberec.)
Lektorka: Radka Schillerová, MBA – lektorka komunikačních dovedností, pracuje s rodiči i pedagogy, pořádá workshopy, přednášky a kurzy
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
29. 5. 14:30–16:30 online Registrace ZDE
Jak podpořit žáky s nedostatečnou znalostí češtiny a zapojit je do výuky
Seminář poskytne základní orientaci v tématu a ukáže, jak zlepšit slovní zásobu žáků s OMJ (i žáků se sociálním znevýhodněním) a jak je podpořit v rámci běžné výuky, nejen v komunikační, ale i odborné češtině. Také účastníky seznámí s učebnicemi, internetovými zdroji a technologiemi, které pomáhají v rámci jazykové podpory žáků.
Lektorka: Mgr. Lucie Sichingerová – učitelka, adaptační koordinátorka, koordinátorka vzdělávání žáků s OMJ, lektorka
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
21. 5. 14:10–17:10 online Registrace ZDE
Jak podpořit žáky, kteří přicházejí z válečných konfliktů
Nově příchozí žáci a studenti nejen z Ukrajiny, ale i z jiných zemí ve válečném konfliktu, prochází v rámci tranzice a adaptace do nového prostředí různými stresovými situacemi. Škola je místem, kde tito žáci a studenti tráví velkou část svého času, proto je proces adaptace a vyrovnání se s náročnými zkušenostmi značně ovlivněn nastavením prostředí školy. Pojďme si říct, jaké zážitky mohly žáky a studenty na cestě ovlivňovat a jaké dopady to pro jejich schopnost soustředit se a učit se může mít. Představíme praktické tipy, jak je můžeme my jako pedagogové vhodně podpořit.
Lektorka: Kristýna Šeniglová, MSc. – školní psycholožka, lektorka SOFA
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
26. 5. 14:00–16:00 online Registrace ZDE
Jak na adaptaci žáků s OMJ ve školním prostředí
Cílem semináře je seznámit účastníky s postupy a opatřeními, které usnadňují adaptaci žáků s OMJ do školního prostředí. Zmíněna budou specifika škol s vyšším počtem žáků ukrajinských žáků. Spolu s konkrétními příklady činností obdrží účastníci odkazy na využitelné zdroje a materiály.
Lektorka: Mgr. Lucie Sichingerová – učitelka, adaptační koordinátorka, koordinátorka vzdělávání žáků s OMJ, lektorka
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci SŠ, pracovníci terénních (sociálních) služeb pro mladé migranty (UA)
9. 4. 14:10–16:10 online Registrace ZDE
Publikace, jejímž hlavním cílem je nabídnout učitelům mateřských škol možnosti, jak pracovat s dítětem v rámci adaptačního procesu, ale také jak pomoci učitelům ulehčit proces integrace dětí v mateřských školách formou aktivit, které přispívají k vytváření pozitivního klimatu. Publikace je unikátní v tom, že se a priori nejedná o adaptaci dítěte na mateřskou školu na začátku školního roku, ale popisuje takovou adaptaci, kdy dítě do třídy nastoupí kdykoliv během školního roku, s akcentem na děti s odlišným mateřským jazykem.
Text se zaměřuje na důležitost podpory studujících s odlišným mateřským jazykem na středních školách, zejména prostřednictvím výuky češtiny jako druhého jazyka. Zdůrazňuje roli škol v jejich integraci do vzdělávacího systému a společnosti, přičemž klade důraz na systematickou jazykovou podporu jako klíčový faktor akademického úspěchu a profesního uplatnění. Představuje Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro střední školy jako efektivní nástroj pro usnadnění výuky a přípravy na maturitu.
Materiál vytvořený pro nově příchozí mladé tak, aby jim pomohl v orientaci v systému českých škol, ale i v možnostech vstupu na český pracovní trh. Materiál obsahuje grafiku pro pochopení vztahů a provazeb v českém vzdělávacím a pracovním systému.