Jak portugalský program TEIP mění školy v sociálně znevýhodněných oblastech: Inspirace a zkušenosti z Lisabonu – část 3.

Jak portugalský program TEIP mění školy v sociálně znevýhodněných oblastech: Inspirace a zkušenosti z Lisabonu – část 3.

19.11.2024
Autorský tým PROP, NPI ČR
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Třetí díl seriálu o portugalském programu TEIP přináší přehled klíčových aktivit a výsledků tohoto dlouhodobého projektu, který úspěšně podporuje školy v sociálně znevýhodněných oblastech. Dozvíte se, jak TEIP pomáhá zapojit děti migrantů, zlepšovat školní úspěšnost a posilovat spolupráci s komunitami a rodinami. Nezapomeňte se podívat i na první dva díly, které seriál zasazují do širšího kontextu – odkazy najdete na konci textu.
Obrázek článku

Program TEIP poskytuje dětem migrantů všestrannou podporu a příležitost plně se zapojit do výuky v portugalských školách. | FOTO: Unsplash.

  

Jak Program TEIP mění vzdělávání v ohrožených oblastech

Program TEIP (portugalsky Programa Territórios Educativos de Intervenção Prioritária, v překladu Program Vzdělávací oblasti prioritní intervence), zahájený v Portugalsku roce 1996, je zaměřen na školy v oblastech se zvýšeným rizikem sociálního vyloučení, chudoby a neúspěchu ve vzdělávání. Třetí generace tohoto programu (TEIP3), probíhajících mezi lety 2018 až 2023, zahrnovala 146 školních klastrů, tedy skupin mateřských, základních a středních škol, které působí v lokalitách s vysokou mírou násilí, disciplinárních problémů a výrazným rizikem předčasného ukončování školní docházky žáků. [1]

Cílem programu TEIP je předcházet předčasnému ukončování školní docházky, snižovat absenci a zlepšovat školní úspěch všech žáků. Toho dosahuje podporou specifických pedagogických aktivit a poskytováním odborné pomoci. Program umožňuje školám vytvářet řešení přizpůsobená jedinečným potřebám jejich žáků, přičemž staví na principech pozitivní diskriminace. Snaží se tak zmírnit vliv socioekonomických faktorů na vzdělávání dětí. [2], [3]

 

Třetí generace Programu TEIP se zaměřila na zlepšení kvality vzdělávání v Portugalsku s důrazem na inkluzi a podporu každého žáka i žákyně.


Klíčové priority programu TEIP3 zahrnovaly:

  • Zlepšení metod výuky zaměřených na efektivní postupy, které vedou k lepším vzdělávacím výsledkům.
  • Podpora inkluze migrujících žáků a jejich rodin, což zahrnovalo adekvátní začleňování do školního prostředí a prevenci předčasných odchodů ze školy i absencí.
  • Integrace školních projektů do kurikula a propojení s místní komunitou za účelem rozvoje dovedností a aktivního zapojení žáků.

 

 Hlavní oblasti, na které se program zaměřoval: 

  • Kultura školy a pedagogické vedení.
  • Řízení učebních osnov.
  • Partnerství a rozvoj místních komunit.

  

Dlouhodobé plány růstu a úspěchu (PPM)

Jako součást třetí generace Programu TEIP si školy vytvářely Víceleté plány zlepšování (PPM – portugalsky Planos Plurianuais de Melhoria). Tyto strategické plány, založené na analýze SWOT, pokrývaly tříleté období a pomáhaly školám nastavit konkrétní cíle a opatření zaměřená na podporu inkluze, prevenci školního neúspěchu a zlepšování kvality vzdělávání.


Tyto plány konkrétně zahrnovaly preventivní, intervenční i kompenzační opatření s alokací dodatečných lidských a finančních zdrojů. Mezi podporované oblasti patřilo mimo jiné:

  • Zajištění dodatečných pedagogů, psychologů a sociálních pracovníků.
  • Financování výcvikových kurzů a projektů na podporu snídaní pro žáky, zejména v sociálně znevýhodněných oblastech. Tento krok měl zajistit, aby děti začínaly svůj den s dostatečnou výživou, což podporuje jejich schopnost soustředění, energii a celkovou připravenost k učení. [4]

 

Další specifické projekty v rámci Programu TEIP3 zahrnovaly následující aktivity:

  • 1. Učící se komunity (anglicky Learning Communities) byly součástí projektu INCLUD-ED (2006–2011), financovaného Evropskou komisí a vedeného Univerzitou v Barceloně, který analyzoval vzdělávací strategie podporující sociální inkluzi a soudržnost. Projekt identifikoval tzv. úspěšné vzdělávací akce (anglicky Successful Educational Actions, SEAs) – metody a přístupy, které prokazatelně zlepšují vzdělávací výsledky a podporují sociální inkluzi pro marginalizované skupiny v Evropě.
  • Právě Učící se komunity byly v tomto projektu uznány jako příklad úspěšného vzdělávacího modelu. Prostřednictvím zapojení všech členů komunity – učitelů, žáků, jejich rodin i širšího okolí – pomáhaly překonávat sociální a vzdělávací nerovnosti. Mezi konkrétní úspěšné vzdělávací akce, které využívaly, patří například interaktivní skupiny (kde žáci pracují ve skupinách vedených různými dospělými, včetně učitelů, rodinných příslušníků a dobrovolníků) a diskusní literární skupiny (diskuze nad literárními díly, která podporuje kritické myšlení a kulturní porozumění). Dále byla k dispozici nabídka vzdělávacích programů pro rodiny. Zajímavou aktivitou bylo participativní rozhodování, tedy zapojení všech členů komunity do rozhodovacích procesů školy.  Tyto a další metody prokázaly svůj přínos k posilování sociální soudržnosti a inkluze.
  • V Portugalsku bylo v rámci programu TEIP3 do Učících se komunit zapojeno celkem 52 škol.
  • Model byl kromě toho úspěšně aplikován v dalších evropských zemích a je považován za efektivní přístup k inkluzivnímu vzdělávání. [4], [5] 


  • 2. Digitální akademie pro rodiče (portugalsky Academia Digital para Pais) je iniciativa společnosti E-REDES ve spolupráci s portugalským Generálním ředitelstvím pro vzdělávání (portugalsky Direção-Geral da Educação, DGE), která si klade za cíl zlepšit digitální gramotnost rodičů a zákonných zástupců dětí na základních školách. [6]

 

Hlavní cíle programu:

  • Podpora digitálních dovedností rodičů: Poskytnout rodičům nástroje a znalosti potřebné k efektivnímu využívání digitálních technologií, což jim umožní lépe podporovat vzdělávání svých dětí. [6]
  • Zajištění sociální inkluze: Zvýšením digitální gramotnosti rodičů se program snaží překonat socioekonomické rozdíly v přístupu k informacím a technologiím. [6]

 

Struktura programu:

  • Kurzy: Program nabízí různé kurzy, včetně základních digitálních dovedností, digitální bezpečnosti a občanství a digitálního spotřebitelství.
  • Délka a formát: Každý kurz trvá až 24 hodin a je poskytován zdarma.
  • Dobrovolní trenéři: Výuka je vedena dobrovolníky, často učiteli nebo studenty, kteří poskytují podporu a vedení během tréninkových sezení. [6]

 

Dopad programu:

Od svého zahájení v roce 2020 program oslovil tisíce rodin, přičemž ve třetí edici (2022/2023) se zúčastnilo 173 školních jednotek, bylo vytvořeno 291 tříd a zapojeno 3 084 rodinných příslušníků s podporou 728 mladých dobrovolníků. [7]



  • 3. Platforma Ubuntu, která v rámci Programu TEIP3 zahrnovala 308 portugalských škol a podporovala inkluzi a lepší vzdělávání v různorodých sociálních kontextech. Platforma probíhá pod hlavičkou společnosti Canonical Ltd. působící po celém světě s hlavním sídlem v Anglii. V březnu roku 2004 ji založil Mark Shuttleworth, který se stal kromě zakladatele firmy také druhým vesmírným turistou. [8]

 

Klíčové prvky platformy Ubuntu: 

Filozofie Ubuntu, pocházející z africké tradice, klade důraz na lidskost, vzájemnou propojenost a komunitní spolupráci. Cílem programu je podporovat inkluzi, sociální soudržnost a rozvoj pozitivních hodnot mezi žáky.

Ubuntu podporuje harmonické školní prostředí tím, že rozvíjí empatii, respekt a spolupráci mezi žáky, zapojuje je do komunitních projektů a propojuje akademické vzdělávání s jejich emocionálním a sociálním rozvojem.

 

Tip pro české školy: Využijte iniciativu Ubuntu!

Platforma Ubuntu nabízí školám jednoduchý a zdarma dostupný operační systém (podobně jako Windows nebo macOS), který mohou používat na počítačích ve třídách. Ubuntu je distribuce operačního systému Linux, což znamená, že je postaven na jádře Linuxu a poskytuje kompletní, uživatelsky přívětivý systém pro stolní počítače, notebooky i servery. Je snadno ovladatelný, bezpečný a plně přizpůsobitelný podle potřeb školy. Díky tomu pomáhá školám učit žáky základy práce s počítačem, podporuje digitální vzdělávání a zároveň šetří peníze, protože nevyžaduje placené licence. Ubuntu je také stabilní a bezpečné, což znamená méně problémů s viry a větší spolehlivost při práci.

Platforma Ubuntu nabízí školám přes výše uvedený operační systém přístup k široké škále bezplatných vzdělávacích aplikací a programů, které lze snadno nainstalovat:

  • Khan Academy, Tux Paint, GCompris a další aplikace pro podporu výuky matematiky, čtení, psaní a kreativity.
  • LibreOffice jako alternativa k Microsoft Office, kde žáci mohou vytvářet dokumenty, prezentace a tabulky.
  • Krita a Inkscape pro rozvoj kreativních dovedností v oblasti grafiky a kreslení.
  • Scratch pro začátky s programováním a rozvoj logického myšlení.


Pro více informací navštivte ubuntu.cz

 

Úspěchy Programu TEIP3

Přinášíme přehled hlavních ukazatelů zachycujících pokrok dosažený ve školách programu TEIP3 podle údajů portugalského Generálního ředitelství pro vzdělávání (Direção-Geral da Educação) [4]:


  1. Vývoj průměrné míry školní neúspěšnosti:
  • Průměrná míra školní neúspěšnosti žáků v TEIP3 základních a středních školách ve školním roce 2022/2023 zaznamenala pozitivní trend snižování napříč všemi úrovněmi vzdělávání.
  • Pokles průměrné míry neúspěšnosti v TEIP3 školách (základní a střední vzdělávání) ve školních rocích 2019/2020 až 2020/2021 ukazuje, že se školy postupně přibližují národnímu průměru, což svědčí o pozitivním vlivu programu.


  1. Podíl žáků s kladným hodnocením ve všech předmětech:
  • Základní a střední školy zapojené do programu TEIP3 zaznamenaly mezi školními roky 2018/2019 a 2022/2023 zlepšení v počtu žáků s kladným hodnocením ve všech předmětech.


  1. Snížení míry předčasného odchodu ze škol:
  • Průměrná míra předčasného odchodu ze škol v TEIP3 základních a středních školách ve školních rocích 2018/2019 až 2022/2023 klesala, což potvrzuje efektivitu programu v prevenci školní neúspěšnosti a udržení žáků ve vzdělávacím procesu.


  1. Vývoj míry disciplinárních incidentů ve třídách:
  • Ve třídách základních a středních škol programu TEIP3 došlo mezi školními roky 2018/2019 a 2022/2023 k pozitivním změnám v atmosféře, což se projevilo poklesem disciplinárních incidentů.



Větší autonomie TEIP3 škol a cílená podpora pro inkluzi

TEIP3 školy mají zvýšenou autonomii v oblasti správy zdrojů a realizují specifické intervence, které jim umožňují pružně reagovat na potřeby žáků a přispívají k inkluzi a úspěšnému vzdělávání.


  • 1. Zdroje jsou přidělovány s ohledem na konkrétní podmínky školy (počet tříd): 
  • V rámci programu TEIP3 byly zdroje přidělovány s ohledem na konkrétní potřeby jednotlivých škol (podle počtu tříd), přičemž každá třída získala navíc 3 hodiny podpory.


  • 2. Rozšířené možnosti pro vedení škol - jaké zdroje využít, s kým spolupracovat: 
  • V programu TEIP3 specializovaní odborníci poskytují podporu žákům i učitelům v různých oblastech, od řešení emocionálních a sociálních potřeb až po zajištění inkluzivního a moderního školního prostředí.
  • Specializovaní odborníci zahrnují: sociální pracovníky v oblasti vzdělávání (26 %), sociokulturní animátory (33 %), psychology (9 %) a mediátory (12 %); ostatní odborníci tvoří zbývající podíl.


  • Autonomie a správa zdrojů:
  • TEIP3 školy mají zvýšenou kontrolu nad využíváním zdrojů, což zahrnuje rozhodování o tom, které akce a programy implementovat dle analýzy potřeb a cílů stanovených ve Víceletých plánech zlepšování (PPM).
  • Hlavní oblasti intervence specializovaných odborníků jsou v Programu TEIP3 následující: psychosociální podpora (71 %), rodinné vztahy (64 %), mediace konfliktů (58 %), spolupráce s učiteli (56 %), kariérní poradenství (33 %), spolupráce s partnery (11 %), posilování kompetencí (3 %) a rozvoj projektů během školních prázdnin (1 %).


Čtvrtá generace Programu TEIP

Program TEIP vstoupil do čtvrté fáze (TEIP4), která reaguje na aktuální potřeby vzdělávacího prostředí a pokračuje v rozšiřování dosavadních úspěchů.

Nové zákonné nařízení č. 7798/2023 ze dne 28. července (portugalsky Despacho 7798/2023, de 28 de Julho) navazuje na předchozí fáze programu TEIP a usiluje o další zlepšení vzdělávacích výsledků v sociálně znevýhodněných oblastech. [9]

Program se zaměřuje na oblasti s vyšším sociálním rizikem (školy, které se nacházejí v oblastech s vysokým počtem dětí a mladých lidí ohrožených sociální zranitelností) a podporuje školy, které splní kritéria pro zapojení. K výpočtu sociální zranitelnosti škol se používají tyto ukazatele:

  • podíl žáků pobírajících sociální podporu ve škole (50 %),
  • podíl žáků, jejichž matky mají vzdělání nižší než 12. třídu (25 %),
  • podíl žáků – migrantů (25 %). [4]


Školy v rozvoji a transformaci

Počet školních klastrů v programu TEIP4 vzrostl ze 146 (TEIP3) na 170. V každém regionu byly vytvořeny dvě skupiny škol:

  • Skupina 1 – Rozvíjející se TEIP školy: Školy s vyšším indexem sociální zranitelnosti (až 4 hodiny podpory).
  • Skupina 2 – Transformující se TEIP školy: Školy, které byly součástí TEIP3, ale nesplňují požadavky pro Skupinu 1 (až 2 hodiny podpory).


Hlavní cíle Programu TEIP4: 

  1. Zlepšení kvality vzdělávání: Podpora inkluze a úspěchu všech žáků. Prioritami programu jsou inkluze a rovnost, změna přístupů v praxi, podpora úspěchu a kvality vzdělávání a rozvoj občanského vzdělávání.
  2. Snížení školní neúspěšnosti: Prevence předčasných odchodů ze škol.
  3. Posílení spolupráce: Zapojení rodin a místních komunit do vzdělávacího procesu.


Klíčové prvky Programu TEIP4:  

  1. Tříleté akční plány: Akční plán jasně identifikuje závazky, odpovědnost a příspěvky všech zúčastněných stran a zaměřuje se na stanovené cíle, opatření a způsob jejich měření. Každá zapojená škola musí mít vypracovaný tříletý akční plán a navázanou spolupráci s místními orgány (partnerská dohoda uzavřená mezi školou a příslušnou obcí).


Struktura akčního plánu:

Plán zahrnuje prioritní oblasti jako výuku, leadership a komunitní rozvoj.

Školy budou mít povinnost pravidelně monitorovat a hodnotit výsledky a dopady svých intervencí, čímž budou moci lépe sledovat pokrok a efektivitu jednotlivých opatření.


Schéma akčního plánu: 

Diagnostika  Prioritní intervenční oblasti  Cíle  Školy TEIP4  Opatření ke zlepšení (výuka a učení, leadership, komunita)  Plán monitorování a hodnocení výsledků a dopadů. 

 

  1. Participativní přístup: Zapojení místních komunit do rozhodovacích procesů.
  2. Podpora udržitelného rozvoje: Využití místních zdrojů pro podporu vzdělávání.


Program školám také poskytuje větší autonomii pro implementaci flexibilních a inovativních přístupů přizpůsobených potřebám žáků a jejich rodin.



Zdroje:

[1] European School Education Platform. (2015). TEIP- Programme for Priority Intervention Educational Areas. [online]. Brussel (BE): European Commission. Dostupné z: https://school-education.ec.europa.eu/en/discover/resources/teip-programme-priority-intervention-educational-areas. [dat. cit. 12. 11. 2024].

[2] Direção-Geral da Educação (DGE). (2024). TEIP. Programa Territórios Educativos de Intervenção Prioritária. [online]. Lisboa (PT): Direção-Geral da Educação. Dostupné z: https://www.dge.mec.pt/teip. [dat. cit. 12. 11. 2024].

[3] Ministério da Educação. (nedatováno). Divulgação do estudo "25 anos do Programa TEIP em Portugal". [online]. Lisboa (PT): Ministério da Educação. Dostupné z: https://escolamais.dge.mec.pt/noticias/divulgacao-do-estudo-25-anos-do-programa-teip-em-portugal. [dat. cit. 12. 11. 2024].

[4] Directorate-General for Education, Portugal. (2024). TEIP (Educational Areas of Priority Intervention Program) - Study Visit. (interní materiál organizace – prezentace v PowerPointu). Lisabon (PT): Direção-Geral da Educação.

[5] Flecha (Ed.), R. (2015). Schools as Learning Communities. In: Successful Educational Actions for Inclusion and Social Cohesion in Europe. SpringerBriefs in Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11176-6_6

[6] E-REDES - Distribuição de Eletricidade, S.A. (2024). Social Investment. Know our Programs. A programme for digital literacy. Digital Academy for Parents. [online]. Dostupné z: https://www.e-redes.pt/en/sustainability-us-communities/social-investment/digital-academy-parents. [dat. cit. 12. 11. 2024].

[7] Portuguese Safer Internet Centre. (2024). New digital academy for parents. [online]. Brussel (BE): European Union. Dostupné z: https://better-internet-for-kids.europa.eu/en/news/new-digital-academy-parents. [dat. cit. 12. 11. 2024].

[8] Ubuntu.cz. (2024). Ubuntu 24.10. [online]. London (UK): Canonical Ltd. Dostupné z: https://www.ubuntu.cz/. [dat. cit. 12. 11. 2024].

[9] Corpo emitente: Educação - Gabinete do Ministro. (2023). Despacho 7798/2023, de 28 de Julho. [online]. Lisboa (PT): Ministério da Educação. Dostupné z: https://dre.tretas.org/dre/5427160/despacho-7798-2023-de-28-de-julho. [dat. cit. 12. 11. 2024].




Mohlo by Vás zajímat

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ČR ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se staly nedílnou součástí českých škol a jejich přínos je stále zřetelnější. Pomáhají překonávat nerovnosti ve vzdělávání a snižují negativní dopady socioekonomického znevýhodnění na děti. Tyto děti čelí větším výzvám, ať už jde o nedostatek pravidelné a výživově hodnotné stravy nebo nepodnětné domácí prostředí, které ovlivňuje jejich školní výsledky. Kluby jim poskytují kvalitní snídani, i bezpečné a podpůrné prostředí, kde se mohou cítit vítané. To přispívá k jejich začlenění do kolektivu a motivaci k pravidelné docházce. Školy si díky klubům mohou snadněji vytvořit blízké vztahy se žáky, včas reagovat na jejich potřeby a řešit složité situace.

Jak může sociální pedagožka proměnit klima ve škole: Dobrá praxe ze Základní školy Budišov nad Budišovkou – část 2.

Natálie Jaššová, ředitelka ZŠ Budišov nad Budišovkou, která má vysoký podíl žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, rozšířila díky projektu Podpora rovných příležitostí svůj tým o sociální pedagožku. V tomto druhém díle přinášíme náhled na to, jak sociální pedagožka ve škole zajišťuje kariérové poradenství pro žáky. Dozvíte se, jak pomáhá dětem odhalit jejich potenciál pomocí webové aplikace Regio Advisor a rozvojových karet. Popisujeme také, jak v rámci třídnických hodin a preventivních programů přispívá k budování pozitivního klimatu ve třídách a přinášíme praktické ukázky její spolupráce s rodinami žáků v náročných situacích.

Jak může sociální pedagožka proměnit klima ve škole: Dobrá praxe ze Základní školy Budišov nad Budišovkou – část 1.

Ředitelka ZŠ Budišov nad Budišovkou Natálie Jaššová vede školu s vysokým podílem žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Díky projektu Podpora rovných příležitostí Národního pedagogického institutu ČR rozšířila tým o sociální pedagožku, což zlepšilo spolupráci mezi pedagogy a rodinami a přispělo k vytvoření bezpečného prostředí pro žáky. V prvním díle miniseriálu se zaměříme na ukotvení této pozice, spolupráci školního poradenského týmu a náplň práce sociální pedagožky.

Zobrazit další články