logo

Inspirace z Estonska: Jak podpořit rovné příležitosti ve vzdělávání?

11.06.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Tým projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) absolvoval koncem května několikadenní studijní cestu do Estonska. Jejím cílem bylo poznat tamní přístup k rovnosti ve vzdělávání a získat inspiraci pro řešení sociálního znevýhodnění v českém prostředí. Během čtyřdenního programu účastníci navštívili dvě základní školy – jednu v hlavním městě Tallinnu (ZŠ Ristiku) a druhou ve městě Jõhvi na východě země.
Obrázek článku

Foto zdroj: PROP

Estonsko je v posledních deseti letech považováno za příklad země, která dokáže dlouhodobě dosahovat vynikajících výsledků ve vzdělávání při současném důrazu na rovnost šancí pro všechny žáky. Návštěva obou škol ukázala, že podpora rovných příležitostí je zde systémově zakotvená a široce uplatňovaná v praxi.

Jedním z nástrojů podpory je bezplatné školní stravování – a to nejen formou obědů, ale i snídaní. Děti mají také zdarma k dispozici učebnice a školní pomůcky, což výrazně snižuje bariéry spojené se socioekonomickým znevýhodněním. Důležitým právem každého žáka je možnost navštěvovat nejbližší školu, což je zakotveno přímo v estonské legislativě.

Zaujala nás také organizace výuky – kromě standardních předmětů mají žáci možnost zapojit se do prakticky orientovaných aktivit, jako je vaření, šití či práce v dílnách. Od 4. třídy jsou děti systematicky seznamovány se základy podnikání a finanční gramotnosti.

Součástí estonského přístupu je také důraz na rozvoj čtenářských dovedností již od raného věku. Čtenářská gramotnost je vnímána jako klíčová pro další vzdělávání napříč předměty, a proto školy systematicky podporují čtení nejen v hodinách estonského jazyka, ale i v dalších oblastech kurikula.

Další prioritou je vytváření bezpečného a podporujícího klimatu ve třídách, k jehož budování přispívají teambuildingové aktivity, jako je arteterapie nebo canisterapie. Nedílnou součástí škol jsou také funkční poradenské týmy složené z psychologů, speciálních a sociálních pedagogů, logopedů a dalších odborníků. Samozřejmostí je školní zdravotní sestra, která kromě ošetřování zajišťuje i preventivní prohlídky a očkování. V některých školách působí i pozice „recreation managera“, který má na starosti podporu aktivního odpočinku a plánování školních výletů. Ty jsou z velké části bezplatné.

Součástí programu byla také setkání s místními odborníky – se zástupci města Jõhvi, Sociálně inovativního centra (Social Innovation Competency Centre) či pracovníky poradenského centra „Rajaleidja – Pathfinder“, kde probíhaly diskuze mimo jiné o vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a systémových přístupech k inkluzi.

Za mimořádně silný moment výjezdu lze považovat seznámení s estonským přístupem, který lze shrnout mottem: „Leave no one behind“ (česky „Každý se počítá“): V Estonsku platí, že každý má právo na kvalitní vzdělání a individuální podporu. Inkluze není vnímána jako alternativa, ale jako jediná možná cesta. Každý žák je potenciálním přínosem pro společnost – „každý úspěšný žák je budoucí plátce daní“ – a je nežádoucí, aby kdokoli vypadl ze vzdělávacího systému.

K prevenci předčasného ukončování školní docházky a podpoře opětovného zapojení do vzdělávání slouží například program NEET (Not in Education, Employment or Training) zaměřený na práci s dospívajícími a mladými dospělými. Estonsko zároveň klade důraz na mezioborovou spolupráci mezi municipalitami, školami a poradenskými centry – a právě tato propojenost a koordinovaná podpora se ukázala jako jeden z klíčových prvků jejich úspěšného modelu.

Tato návštěva potvrdila, že podpora rovných příležitostí nemusí být jen o nápravě nerovností, ale i o vytváření vstřícného, bezpečného a stimulujícího prostředí pro všechny děti bez rozdílu. Estonské školy a jejich širší vzdělávací systém mohou být v tomto směru cennou inspirací.

Mohlo by Vás zajímat

Pomáhám dětem zvládnout nový začátek: Příběh adaptační koordinátorky Olgy Gabor ze ZŠ Teplice, Plynárenská

Ředitelka ZŠ Teplice, Plynárenská Marcela Prokůpková měla díky projektu Podpora snižování nerovností ve vzdělávání možnost zaměstnat adaptační koordinátorku. Tou je ve zdejší škole Olga Gabor, které se na její práci ptala krajská konzultantka NPI Lucie Stanjurová. V rozhovoru se dozvíte, co je cílem práce adaptační koordinátorky a kterým žákům a žákyním se věnuje.

Kurz pro podporu rovných příležitostí ve vzdělávání

Zajímá vás, jak efektivně podpořit děti a žáky, kteří čelí chudobě, jazykovým bariérám nebo sociálnímu vyloučení?

Katalog nástrojů pro řešení sociálního znevýhodnění ve školách

V rámci projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR jsme sestavili Katalog nástrojů podpory, který školám z cílové skupiny představujeme a z něhož bude na každé podporované škole za pomoci krajského konzultanta NPI volena vhodná kombinace nástrojů a intervencí vycházející ze vstupní analýzy potřeb konkrétní školy. Tento výběr se stane podkladem pro samotnou žádost o poskytnutí dotace, kterou jednotlivé školy zpracovávají a podávají na MŠMT.

Zobrazit další články