Hravé doučování: Jak zapojit gamifikaci, storytelling a únikové hry do výuky

Hravé doučování: Jak zapojit gamifikaci, storytelling a únikové hry do výuky

15.04.2025
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Gamifikace, únikové hry a storytelling – tři způsoby, jak udělat doučování atraktivnější i efektivnější. Každý z těchto přístupů má své kouzlo a přináší nové možnosti, jak žáky a žákyně zapojit a udržet jejich pozornost. Podívejme se, jak je můžete využít ve své praxi.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik

Gamifikace doučování: Jak proměnit učení v dobrodružství

Gamifikace přináší herní prvky do neherního prostředí. V kontextu doučování to znamená vytvoření systému, kde děti získávají body, odměny a postupují na vyšší úrovně – podobně jako ve videohrách.


Základní prvky gamifikačního systému

Bodový systém – děti sbírají body za splněné úkoly, správné odpovědi, aktivní účast či překonání obtížných výzev.

Úrovně pokroku – učivo se dělí do úrovní, které se postupně odemykají.

Odměny a výzvy – digitální odznaky, speciální aktivity či bonusové materiály mohou zvýšit motivaci.


Příklad z praxe: Učitelka vytvořila pro svého žáka Tomáše „Matematickou expedici“. Tomáš prochází „krajinami“ (tematickými celky), řeší „hádanky“ (příklady) a sbírá „poklady“ (body). Za každých 100 bodů dostane speciální samolepku do svého „expedičního deníku“ a po dosažení 500 bodů si může vybrat matematickou hru, kterou si spolu zahrají na konci hodiny.


Výhody gamifikace

Zvyšuje vnitřní motivaci.

Poskytuje okamžitou zpětnou vazbu.

Snižuje strach z neúspěchu.

Mění perspektivu z „musím se učit“ na „chci se zlepšit“.


Storytelling v doučování: Jak zabalit obtížnou látku do poutavého příběhu

Když se učivo převypráví jako příběh, stává se zapamatovatelnějším, srozumitelnějším a hlavně zajímavějším. Storytelling (vyprávění příběhů) je mocný nástroj, který může proměnit i tu nejnudnější látku v dobrodružství, na kterou děti jen tak nezapomenou.


Proč příběhy fungují?

Propojují emoce s informacemi.

Vytvářejí kontext.

Zlepšují zapamatování.

Probouzejí zvědavost.


Jak využít storytelling při doučování

Přetvořte fakta na postavy a děje – například buněčné dělení jako příběh o „Mitochondrii Ále“.

Využijte zájmy žactva – vysvětlete zlomky pomocí sportu nebo fantasy světa.

Zapojte děti jako spolutvůrce – nechte je vymýšlet vlastní příběhy.

Vytvářejte seriály – navazující epizody udržují pozornost.


Příklad z praxe: Místo výkladu o rovnicích můžete dětem představit detektiva X, který pátrá po tajemné proměnné x. Každý správně vyřešený krok ho posune blíž k odhalení záhady.


Tipy pro úspěšný storytelling

Začněte jednoduchými příběhy.

Používejte rekvizity.

Dokumentujte příběhy.

Nebojte se humoru.

Propojujte s realitou.


„Escape room“ doučování: Jak proměnit problémové učivo v únikovou hru

Představte si, že místo stereotypního opakování vzorečků a definic ponoříte děti do napínavého světa, kde každý vyřešený problém otevírá další dvířka k úspěchu. Přesně to nabízí koncept „escape room“ doučování – inovativní přístup, který přeměňuje obtížnou látku v sérii záhad a výzev.


Co je „escape room“ doučování? 

Jde o adaptaci populárního konceptu únikových her pro vzdělávací účely. Dítě musí během doučování vyřešit sérii úkolů souvisejících s probíranou látkou, aby symbolicky „uniklo“ z místnosti nebo dosáhlo stanoveného cíle.


Proč tento přístup funguje?

Aktivuje vnitřní motivaci.

Snižuje stres z učení.

Podporuje kritické myšlení.

Vytváří kontext.


Jak vytvořit jednoduchou „escape room“ pro doučování

Zvolte téma a příběh – například „Jste vědci uvěznění v laboratoři“ pro chemii.

Definujte jasný cíl – například „otevřít trezor s tajným dokumentem“.

Vytvořte sérii propojených úkolů – každý úkol musí vést k dalšímu.


Příklad z praxe: Učitelka dějepisu připravila pro svou třídu „Misi: Napoleon“. Každý úkol odemkl další nápovědu k nalezení „tajného císařského vzkazu“. Děti se musely spoléhat na logické myšlení a spolupráci, aby únikovou hru dokončily.


Shrnutí

Gamifikace, storytelling a únikové hry přinášejí do doučování prvek zábavy, interaktivity a motivace. Tvorba únikových her, příběhů nebo gamifikovaných aktivit nemusí být jen na vás – může vám v tom pomoct generativní AI.


Infobox:

Chcete vědět, jak na to? Podívejte se na webinář „Generativní AI jako pomocník učitele 2025“ od NPI, kde se dozvíte praktické tipy na využití AI v přípravě materiálů. Webinář navazuje na předchozí úspěšný program „Generativní AI pro učitele“ (2024) a představí mimo jiné, jak efektivně využít AI asistenty ve výuce a ověřené AI nástroje pro pedagogy. Podívejte se na záznam a zjistěte, jak AI může usnadnit vaši práci.



Mohlo by Vás zajímat

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 5.

Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně podporuje žáky v samostatném a zodpovědném rozhodování o kariérní dráze. V páté části seriálu představujeme „Den povolání“ – praktický workshop, kde žáci 9. ročníků připravují aktivity pro mladší spolužáky z 3.–5. tříd. Akce umožňuje žákům získat praktické zkušenosti s různými profesemi, lépe poznat své schopnosti a ujasnit si budoucí směřování.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 4.

Přinášíme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově: Kariérová poradkyně na základní škole pomáhá žákům k samostatnému a zodpovědnému rozhodování v oblasti kariérních voleb. Nejde jen o výběr střední školy, ale o komplexní práci s jedincem prostřednictvím aktivizujících metod. Ve čtvrté části seriálu představujeme „Blok aktivit“ – praktický návod na aktivity pro žáky 8. ročníků, které rozvíjejí sebepoznání, podporují jedinečnost a usnadňují volbu další vzdělávací či profesní dráhy.

Průvodce školním rokem pro kariérové poradce na základní škole – díl 3.

Představujeme příklad dobré praxe ze ZŠ Písečná v Chomutově, kde kariérová poradkyně Barbora Mikulka pomáhá žákům rozvíjet sebepoznání, orientaci na trhu práce a dovednosti sebeprezentace. Třetí díl pětidílného seriálu se zaměřuje na systematickou práci s žáky na druhém stupni během celého školního roku a nabízí osvědčené postupy pro kariérové poradce, které lze snadno přenést do praxe na jakékoliv základní škole.

Zobrazit další články