Foto zdroj: Freepik
Gamifikace přináší herní prvky do neherního prostředí. V kontextu doučování to znamená vytvoření systému, kde děti získávají body, odměny a postupují na vyšší úrovně – podobně jako ve videohrách.
Základní prvky gamifikačního systému
Bodový systém – děti sbírají body za splněné úkoly, správné odpovědi, aktivní účast či překonání obtížných výzev.
Úrovně pokroku – učivo se dělí do úrovní, které se postupně odemykají.
Odměny a výzvy – digitální odznaky, speciální aktivity či bonusové materiály mohou zvýšit motivaci.
Výhody gamifikace
Zvyšuje vnitřní motivaci.
Poskytuje okamžitou zpětnou vazbu.
Snižuje strach z neúspěchu.
Mění perspektivu z „musím se učit“ na „chci se zlepšit“.
Když se učivo převypráví jako příběh, stává se zapamatovatelnějším, srozumitelnějším a hlavně zajímavějším. Storytelling (vyprávění příběhů) je mocný nástroj, který může proměnit i tu nejnudnější látku v dobrodružství, na kterou děti jen tak nezapomenou.
Proč příběhy fungují?
Propojují emoce s informacemi.
Vytvářejí kontext.
Zlepšují zapamatování.
Probouzejí zvědavost.
Jak využít storytelling při doučování
Přetvořte fakta na postavy a děje – například buněčné dělení jako příběh o „Mitochondrii Ále“.
Využijte zájmy žactva – vysvětlete zlomky pomocí sportu nebo fantasy světa.
Zapojte děti jako spolutvůrce – nechte je vymýšlet vlastní příběhy.
Vytvářejte seriály – navazující epizody udržují pozornost.
Tipy pro úspěšný storytelling
Začněte jednoduchými příběhy.
Používejte rekvizity.
Dokumentujte příběhy.
Nebojte se humoru.
Propojujte s realitou.
Představte si, že místo stereotypního opakování vzorečků a definic ponoříte děti do napínavého světa, kde každý vyřešený problém otevírá další dvířka k úspěchu. Přesně to nabízí koncept „escape room“ doučování – inovativní přístup, který přeměňuje obtížnou látku v sérii záhad a výzev.
Co je „escape room“ doučování?
Jde o adaptaci populárního konceptu únikových her pro vzdělávací účely. Dítě musí během doučování vyřešit sérii úkolů souvisejících s probíranou látkou, aby symbolicky „uniklo“ z místnosti nebo dosáhlo stanoveného cíle.
Proč tento přístup funguje?
Aktivuje vnitřní motivaci.
Snižuje stres z učení.
Podporuje kritické myšlení.
Vytváří kontext.
Jak vytvořit jednoduchou „escape room“ pro doučování
Zvolte téma a příběh – například „Jste vědci uvěznění v laboratoři“ pro chemii.
Definujte jasný cíl – například „otevřít trezor s tajným dokumentem“.
Vytvořte sérii propojených úkolů – každý úkol musí vést k dalšímu.
Gamifikace, storytelling a únikové hry přinášejí do doučování prvek zábavy, interaktivity a motivace. Tvorba únikových her, příběhů nebo gamifikovaných aktivit nemusí být jen na vás – může vám v tom pomoct generativní AI.
Infobox:
Chcete vědět, jak na to? Podívejte se na webinář „Generativní AI jako pomocník učitele 2025“ od NPI, kde se dozvíte praktické tipy na využití AI v přípravě materiálů. Webinář navazuje na předchozí úspěšný program „Generativní AI pro učitele“ (2024) a představí mimo jiné, jak efektivně využít AI asistenty ve výuce a ověřené AI nástroje pro pedagogy. Podívejte se na záznam a zjistěte, jak AI může usnadnit vaši práci.
Vzdělání má moc měnit osudy, a to nejen u dětí, ale i v celých rodinách. Podívejte se na reportáže z Brna, Ostravy a Plzně na konkrétní děti a rodiny, kterým místní neziskové organizace pomáhají s doučováním i přípravou na život ve 21. století.
Navštívili jsme brněnskou neziskovou organizaci DROM, romské středisko, která se zaměřuje na podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jak zde doučování probíhá a jaká je spolupráce mezi lektorským týmem, dětmi a školami?
Bratři Maty a Alex pravidelně navštěvují neziskovou organizaci TADY A TEĎ v Plzni, která propojuje doučování s mentoringem a poradenstvím pro celé rodiny. Zde nejen dohánějí školní látku, ale také rozvíjejí své zájmy – například si s dobrovolnicí zajdou na fotbal