Můžete si stáhnout ve formátu PDF jednotlivá témata a nebo všechna témata najednou v ZIP archivu.
Vedení škol a další vzdělávání (74.8 MB) | Stáhnout |
Problémové chování (9.77 MB) | Stáhnout |
Asistenti pedagoga (69.59 MB) | Stáhnout |
Speciální vzdělávací potřeby (98.56 MB) | Stáhnout |
Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání (41.17 MB) | Stáhnout |
Práce s heterogenní třídou (143.79 MB) | Stáhnout |
Odlišný mateřský jazyk (45.89 MB) | Stáhnout |
Školní poradenská pracoviště a externí poradenské služby (36.22 MB) | Stáhnout |
Spolupráce rodičů a školy (10.39 MB) | Stáhnout |
Stáhnout vše jako archiv ZIP (518.56 MB) | Stáhnout |
Asistent pedagoga má, co se týče ovlivňování chování žáků ve školní třídě, nezastupitelnou roli. Může pomáhat účinně předcházet problémovému chování u žáků, kterým poskytuje ve výuce individuální podporu. Přinášíme tipy z praxe od zkušených asistentek pedagoga z pražské základní školy.
Ilustrační foto / FOTO: Pixabay
Problémové chování u žáků může pramenit z mnoha příčin. Na chování žáků mohou mít vliv obtíže a neúspěch ve výuce kvůli nedostatečně zohledněným speciálním vzdělávacím potřebám (které vyplývají z vývojové poruchy nebo postižení žáka), dále náročná rodinná situace, obtížná adaptace ve školním kolektivu, nízká míra socio-emočních dovedností (opět může vyplývat z vývojové poruchy nebo postižení), která se projevuje obtížemi při komunikaci či spolupráci se spolužáky a jiné.
Jak může asistent předcházet problémovému chování u žáků?
Je na místě, aby měl asistent nejprve důkladně zmapovány jednak nejčastější projevy, jednak i příčiny konkrétního problémového chování u žáků. Níže uvedený výčet vyplývá z dlouholetých zkušeností dvou asistentek pedagoga pracujících s žáky na prvním stupni běžné základní školy.
Vyrušování v hodině |
|
Sebepoškozování |
|
Psychomotorický neklid |
|
Poškozování věcí |
|
Fyzická agresivita vůči asistentovi nebo spolužákům nebo její naznačování |
|
Nerespektování autorit |
|
Výkyvy nálad |
|
Žák zažívá školní neúspěch / prožívá negativní emoce (např. frustraci) z důvodu nevhodně zvoleného postupu ve výuce u asistenta anebo jeho celkového přístupu k žákovi |
Asistent nezohlední konkrétní situace, které jsou pro žáka ve škole (opakovaně) frustrující a neuzpůsobí na základě toho výukové postupy / obsah výuky či postup o přestávkách:
Asistent nezohlední, do jaké míry a jak rychle je žák schopný se adaptovat na nové a neznámé situace / jak dokáže zvládat zátěž a z ní vyplývající stres / jaké jsou jeho socio-emoční dovednosti. (Asistent na základě těchto poznatků neuzpůsobí obsah výuky, přístup k žákovi i jeho spolužákům.) U žáka se může se jednat například o:
Asistent nedostatečně zohlední aktuální vnější nebo vnitřní faktory (osobnostní faktory v individualitě žáka) coby příčiny rušivého chování. (Asistent na základě těchto poznatků neuzpůsobí obsah výuky, přístup k žákovi i jeho spolužákům.) Může se jednat například o:
|
Podcenění vlastních profesních kompetencí / podcenění aktuálních faktorů a vlivů u asistenta |
|
Nedostatečné nastavení zdravých hranic v komunikaci a spolupráci a společných pravidel s žákem a jeho rodiči |
|
Asistent pedagoga – zájemce o problematiku – si výše uvedené výčty (problémové chování žáka, možné příčiny tohoto chování) může dále dle svých individuálních potřeb doplňovat a rozšiřovat, a to na základě vlastních zkušeností a vlastního pozorování žáků, se kterými pracuje. Důkladné zmapování projevů a příčin problémového chování může asistentovi následně napomoci vytvořit si vlastní přehled účinných preventivních kroků, které předcházejí rozvoji problémového chování u žáků.
Níže najdete výčet preventivních kroků, kterými asistent může předcházet problémovému chování u žáků. (Jedná se opět o shrnutí profesních zkušeností asistentek pedagoga z pražské základní školy.)
Asistent pedagoga a škola |
Výuka, příprava na výuku, hodnocení:
Prevence a řešení problémových situací:
Spolupráce s rodiči žáka:
Domluvit se s rodiči na společných pravidlech. Rodiče by měli:
|
V návazném textu najdete rozepsané konkrétní situace, ve kterých se během výuky může objevit problémové chování u žáků, včetně navržení preventivních kroků, jak těmto situacím předcházet.
Tip:
Zaujalo vás téma? Informace k úspěšnému začlenění žáka se SVP ve školní třídě najdete v textu:
Ve třídě máme dítě s SVP, jak komunikovat s rodiči | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
[1] HARTL, P. (2004). Stručný psychologický slovník. Praha: Portál. s. 216.
Materiály (zejména texty, obrázky a prezentace), které se na těchto stránkách nacházejí, jsou dostupné pod licencí Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní, není-li uvedeno jinak.