logo
logo
Vybrané právní aspekty podpory žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání

Vybrané právní aspekty podpory žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání

15.07.2024
Lucie Obrovská
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Zřizovatelé škol
Vzdělání je výsadou, které se nikdy nedostávalo všem. Úroveň dosaženého vzdělání byla vždy spjata se sociální situací rodiny dítěte a s celkovým postavením ve společnosti. Osvícenství sice přineslo i do našich zemí povinnou docházku, a tedy povinné vzdělávání, přesto nerovnosti v získané úrovni vzdělání i dnes velmi ovlivňuje motivace rodičů a jiné faktory. Přitom děti z národnostních (etnických), ale také jiných menšin, mají mít zajištěno stejné vzdělání na rovnoprávném základě. V předloženém textu se blíž podíváme na téma spravedlivého vzdělávání, rovného přístupu ke vzdělání a souvisejících právních povinností školy, a také na tak zvané afirmativní akce.
Obrázek článku

Foto zdroj: Freepik


Přečtěte si celý text Lucie Obrovské, která pracuje mj. jako právnička v Kanceláři veřejného ochránce práv. 

Text vznikl v rámci projektu Podpora rovných příležitostí a je součástí vzdělávacího kurzu zaměřeného na podporu žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání.

Mohlo by Vás zajímat

Romský aktivista Jan Dužda: Vzdělání mi dává možnost si vybrat

Jan Dužda je romský aktivista a koordinátor. Vyrůstal v Rokycanech, pochází z velké, rozvětvené rodiny. Jak moc jeho život a studia ovlivnilo, že je Rom? V čem jako absolvent romistiky vidí možnost změny systémové diskriminace Romů? A proč je pro něj důležitá hudba?

Nová platforma pro romské pedagogy a pedagožky: Společně proti segregaci ve školství

V dubnu 2024 v prostorách Národního pedagogického institutu v Praze proběhlo první setkání romských pedagogických pracovníků a pracovnic. Cílem setkání bylo vytvoření základu pro dlouhodobě fungující platformu, která bude prostorem pro diskuzi, vzájemné sdílení, podporu a motivaci ke zlepšení situace romských dětí v českém vzdělávacím systému. Koordinátor Jan Dužda představuje nejen ideje platformy, ale i své osobní zkušenosti s diskriminací. Platforma bude usilovat o zmírnění rasové segregace a nabídne konstruktivní kritiku současné pedagogické praxe.

Zobrazit další články