„Přichází čas, kdy se budeme muset všichni zastavit a zamyslet se nad naším způsobem hodnocení žáků. Jsem si vědoma, že tradice současného způsobu hodnocení je velmi silná a že bude náročné tento proces změnit. Existují však děti a žáci, kteří potřebují více času na osvojení si znalostí a dovedností, zatímco jiní je zvládnou za zlomek času. Hovořím o dětech v běžných třídách, přičemž každý z nich si zaslouží zažívat úspěch. Aby každý zažil úspěch, je potřeba pracovat s formativní zpětnou vazbou. Nemůžeme demotivovat děti nebo je nechávat ve věčném neúspěchu jen proto, že práce s formativním hodnocením je náročná. Připravovaný RVP se neobejde bez formativní zpětné vazby poskytované žákům. Klade se větší důraz na rozvoj dovedností, myšlení a kompetencí, a bez práce s kriteriální zpětnou vazbou nedosáhneme hodnoty nového revidovaného RVP. Připravujeme pro vás metodiky pro formativní zpětnou vazbu i vysvědčení, které jsou v souladu s tímto způsobem hodnocení. Práce s formativní zpětnou vazbou je investice, která se nám v budoucnu vrátí.“
Michaela Spurná, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Seznam článků:
Návrh revidovaných rámcových vzdělávacích programů obsahuje také základní přístupy k hodnocení žáků v základním vzdělávání, včetně specifik hodnocení žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními.
Přečíst návrh (prohlednout.rvp.cz)
Všechny informace k hodnocení žáků s odlišným mateřským jazykem na jednom místě.
Tématu se věnuje i projekt Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty MU Vysvědčení JINAK. Novou kategorií v návrhu vysvědčení je hodnocení projevů chování žáka. Týká se oblasti dodržování pravidel, ale také naplňování a rozvíjení vybraných klíčových kompetencí.
Vyzkoušejte různé způsoby formativního hodnocení v kombinaci se sumativním hodnocením a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat. Prokazatelné pozitivní dopady překvapí nejen vás, ale hlavně žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP).
Hodnocení, které pomáhá žákům růst, poskytuje zpětnou vazbu a neměří jen kvalitu výkonu. Patří sem nejrůznější metody, které s úspěchem využívají na základní škole Školamyšl. Její ředitelka Radoslava Renzová se s námi podělila o své zkušenosti.
Nechte se inspirovat deseti zásadami pro práci učitele v heterogenní třídě s řadou konkrétních tipů do výuky
Školský zákon přináší svobodu volby metody hodnocení žáků na základní škole. Zjistěte, jaké jsou výhody a nevýhody slovního hodnocení a známkování ve škole a co je vhodnější pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Světová rada pro vzdělávání nadaných a talentovaných žáků WCGTC vydala celosvětově uznávané zásady pro odborné vzdělávání v oblasti nadání a talentů.
Tématem měsíce října 2024 je rozvoj digitálních kompetencí v heterogenní, pestré třídě. Přinášíme souhrn materiálů, které vás mohou inspirovat a pomoci vám při práci s žáky.