Foto zdroj: Včelka
Jaká je hlavní motivace aplikace Včelka pro spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a podporu dětí se sociálním znevýhodněním a speciálními vzdělávacími potřebami?
Včelka již od svého počátku v roce 2014 vznikala jako nástroj pro efektivní podporu dětí s obtížemi se čtením, psaním a počítáním, tedy dovednostmi, od kterých se odvíjí veškeré další vzdělávání. Tyto obtíže se velmi často projevují právě u dětí se sociálním znevýhodněním a speciálními vzdělávacími potřebami. Naším cílem je vytvářet technické nástroje, které umožní učitelům i rodičům odhalit a následně doplnit skryté mezery v těchto základních gramotnostech. Včelka v sobě proto odráží více než 30 let zkušeností spoluautorky aplikace PaedDr. Renaty Wolfové, která za svou praxi pomohla prostřednictvím individuálních intervencí tisícům studentů.
Technologie umožňuje i lidem bez dlouholetých zkušeností podpořit znevýhodněné děti, a to právě díky zakomponované metodologii. Zároveň díky samostatné práci žáků šetří čas i zkušenějším pedagogům. V těchto ohledech je technologie velkým přínosem.
Ani technologie ale není všemocná. Podpora ze strany učitele i rodiny je a pravděpodobně ještě dlouho bude klíčovým faktorem, který má zásadní vliv na úspěch žáka. Naším cílem není učitele nahradit, ale naopak je pomocí technologie podpořit tak, aby byl dětem schopen pomoci kdokoliv bez ohledu na své pedagogické zkušenosti a časové kapacity. Svým způsobem se tak snažíme během používání aplikace vzdělávat i učitele. A tady právě vidíme velký průnik s NPI ČR.
Naší dlouhodobou motivací je vyzkoušet si spolupráci na co největších projektech se státním sektorem v naší rodné zemi a poté nabyté zkušenosti zúročit v zahraničí. Už teď nám běží pilotní projekty v dalších 15 zemích, kde vystupujeme pod mezinárodní značkou Levebee.
Jakým způsobem Včelka spolupracuje s Národním pedagogickým institutem ČR při implementaci programů a projektů pro podporu těchto dětí?
Nejsilnější spolupráce mezi NPI ČR a Včelkou probíhá v rámci projektu Podpora rovných příležitostí, který se zaměřuje na podporu škol s vysokým podílem žáků se sociálním znevýhodněním. Zapojeným školám poskytujeme licence na školní i domácí použití aplikace Včelka zdarma. Tyto školy nám na oplátku pomáhají testovat nově připravované nástroje – v poslední době především diagnostiku matematických dovedností.
Na začátek školního roku 2024/2025 připravujeme také společně s NPI ČR a MŠMT projekt Matematika bez bariér, který se tentokrát týká všech základních škol v ČR. Jeho cílem je pomoci učitelům odhalit, s jakými skrytými mezerami v matematice žáci do první třídy přichází, a zajistit tak plynulý start pro všechny děti již od počátku školní docházky. Diagnostika matematických dovedností v aplikaci Včelka bude zapojeným školám poskytnuta zdarma. Výsledky pomohou učitelům i žákům prvních tříd předejít budoucím obtížím ve výuce matematiky a MŠMT a NPI umožní lépe porozumět situaci v regionech. Právě probíhá výzva k zapojení škol a budeme moc rádi, když se čtenáři z řad učitelů registrují na stránce www.vcelka.cz/matematika-bez-barier.
Kromě toho také průběžně prostřednictvím webinářů organizovaných NPI ČR nabízíme učitelům zdarma další pedagogické vzdělávání zaměřené na rozvoj čtení, psaní a počítání, i podporu žáků se znevýhodněním.
Jaké jsou největší výzvy při práci s dětmi se sociálním znevýhodněním a speciálními vzdělávacími potřebami a jakým způsobem Včelka na tyto výzvy reaguje?
Jednou z největších výzev je poskytnout znevýhodněným dětem šanci začít ideálně už v první třídě na stejné startovní čáře, jakou mají ostatní.
Mezery mnohdy vznikají už před zahájením školní docházky, a to typicky například ve slovní zásobě, bez jejíž znalosti není možné dobře porozumět zadání úkolů nebo vysvětlení nové látky. Mezery je proto potřeba zachytit a doplnit co nejdříve, aby se zamezilo jejich prohlubování.
Na první pohled se to nemusí zdát jako velký problém a můžeme si myslet, že to časem dítě dožene. Ve většině případů se ale mezery jen zvětšují, až přerostou natolik, že ani mechanické učení postupů bez porozumění už není v silách dítěte. V té chvíli se začne dítě i jeho okolí smiřovat s tím, že zkrátka na matematiku tzv. „nemá buňky”– přitom má jen mezery v základech a není proto schopné na nich dále stavět. To může mít následně nepřímý vliv na jejich další životní kroky – například na výběr střední školy, úspěch u přijímacích zkoušek a potažmo též na budoucí pracovní možnosti.
Těmto dětem pomáhá úkoly rozdělit na velmi malé kroky. Ukáže se tak přesněji, kde se ztrácí, a umožní jim soustředit se vždy jen na jeden nový koncept. Je také potřeba zkombinovat vzdělávací a motivační efekt. Aktivity musí přinášet posun ve vzdělání a zároveň zajistit, aby děti o učení neztratily zájem a posun mohl přicházet dlouhodobě, ne pouze dočasně. Ve chvíli, kdy se podaří tuto úroveň udržet, děti začnou svůj posun vnímat a získávat větší sebevědomí. Zjistí tak, že se jim snaha vyplatí a na jejím základě mohou zažít zasloužený úspěch.
Mohl byste nám přiblížit konkrétní aktivity, které Včelka realizuje ve prospěch těchto skupin dětí?
Kromě NPI ČR spolupracujeme i s jinými organizacemi, které se zaměřují na podporu dětí se znevýhodněním i mimo školní prostředí. Včelku využívá například Člověk v tísni, organizace META, Armáda spásy nebo Diakonie. Automaticky mají Včelku zdarma také všechny nemocnice, dětské domovy, azylové domy i děti ukrajinských uprchlíků.
Abychom se ujistili, že Včelka dokáže pomoci opravdu všem, důkladně ji testujeme i na školách, které se zaměřují na děti s mentálním postižením.
Jaké příběhy úspěchu nebo pozitivní zkušenosti můžete sdílet z práce s dětmi se sociálním znevýhodněním a speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím spolupráce s Národním pedagogickým institutem ČR?
V posledním roce jsme s učiteli v projektu Podpora rovných příležitostí spolupracovali především na matematické diagnostice. Učitelé se díky ní dozvěděli, které skryté mezery se nejvíce opakovaly na úrovni celé třídy. Typicky měly děti potíže například s orientací v řadě, a to především s porozuměním pojmům, jako jsou první/poslední, mezi, uprostřed, atd.
Překvapivým odhalením bylo, když diagnostika odhalila skryté mezery u žáků, kterým v běžné výuce jde matematika zdánlivě dobře. Někteří z nich měli například naučenou číselnou řadu nazpamět, ale ve skutečnosti nerozuměli hodnotě čísel, což se projevilo až při náročnějších úkolech na porovnávání počtu.
U ukrajinských dětí diagnostika pomohla rozlišit, zda dítě skutečně nezvládá matematiku, nebo jednoduše bojuje s jazykem. Součástí Včelky jsou totiž dvojjazyčné instrukce, které umožňují zobrazit instrukce v jazyce dítěte i učitele zároveň. Některé ukrajinské děti zvládly diagnostiku ve svém jazyce dobře, což znamená, že jejich problémy plynou spíše z českého jazyka než z matematiky. U jiných se naopak potvrdilo, že problémem je samotná matematika.
Ukázalo se, že učitelům velmi pomáhá, když dostanou srozumitelné vysvětlení toho, které oblasti dítě nezvládá a co je pravděpodobně příčinou. Přidali jsme proto do Včelky funkci, která generuje metodická doporučení, jak dítěti pomoci mezery doplnit s pomocí aplikace i bez ní. Učitelé tak díky tomu mohli výsledkům diagnostiky přizpůsobit i běžnou výuku.
Testování na stovkách žáků nám ukázalo, jak upravit aplikaci tak, aby byli schopní pracovat samostatně, dokázali se soustředit na úkoly a aby je diagnostika bavila, ale nebrali ji jako test. Oblast, kterou se nám takto povedlo vylepšit, je srozumitelnost instrukcí a dynamická zpětná vazba na konkrétní typy chyb.
Taktéž jsme vychytali funkčnost aplikace na různých typech zařízení a minimalizovali přípravné úkony, které jsou potřeba pro realizaci diagnostiky. Cílem bylo zajistit, aby učitelé byli schopni diagnostiku s dětmi provést sami bez naší asistence, což otevřelo dveře k plošné diagnostice prvňáčků v rámci projektu Matematika bez bariér.
Postupnými kroky jsme zvýšili adaptivnost diagnostiky, a tím minimalizovali čas, který dítě v průměru potřebuje na její dokončení. Aplikace průběžně vyhodnocuje, které oblasti má smysl dále testovat a které již ne, v závislosti na tom, co dítě v předchozích úkolech nezvládlo. Z původních 45 minut se nám podařilo časový náklad na jednoho žáka snížit na 15 minut. To už je doba, která umožňuje provést diagnostiku s celou třídou bez velkého zásahu do výuky.
Máme radost, že na základě těchto výsledků učitelé ze zapojených škol projevili velký zájem o aplikaci jako takovou a rozhodli se ji zařadit do běžné výuky s cílem pokračovat v podpoře dětí i po úvodní diagnostice.
O aplikaci Včelka
Včelka je aplikace pro získání pevných základů ve čtení, psaní a počítání. Získala si důvěru již více než 500 škol a 400 000 žáků. Prostřednictvím odborné diagnostiky odhalí skryté mezery ve znalostech žáků a na základě toho vybere vhodná interaktivní cvičení pro doplnění nalezených mezer.
Praha, 31. října 2024 - Ministerstvo pro místní rozvoj se připojilo k Memorandu o spolupráci v ukončování etnické segregaci ve školství, které na jaře tohoto roku podepsali zástupci MŠMT, Národního pedagogického institutu a výzkumné organizace PAQ Research. Tato iniciativa je zásadní pro zlepšení podmínek romských žáků v takzvaných segregovaných školách tak, aby se všem dětem dostávalo rovného přístupu ke vzdělávání. Memorandum zahrnuje závazek podporovat zřizovatele a ředitele škol v jejich úsilí zvýšit kvalitu výuky pro všechny děti.