Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Dotaz:
Do jaké míry je možné umožnit žákovi docházku do základní školy speciální s ohledem na jeho zdravotní stav? U žáka proběhlo zhoršení jeho zdravotního stavu a jeho stanovená diagnóza je dle sdělení rodičů velice nepříznivá. Onemocnění je smrtelné. Zákonní zástupci se domáhají práva na vzdělání a navštěvovat školu i přes nepříznivý zdravotní stav žáka. Nyní by měl mít žák dle sdělení i morfiovou náplast. Hledáme proto řešení, abychom postupovali správně dle zákona a nebyli jsme vystaveni v budoucnu nějakému problému v případě, že by se něco stalo v době vyučování. Co vše máme evidovat, aby v případě selhání zdraví žáka bylo vše zaevidované, že jsme rodiče o této skutečnosti informovali? K dispozici máme komunikační sešity sloužící k dennímu záznamu z vyučování. V případě potřeby budeme volat zdravotní záchrannou službu, ale chceme mít všechno v pořádku, kdyby se něco stalo. Prosíme o radu, jak správně postupovat, nebo zda je možné navrhnout zákonným zástupcům jiné řešení vzhledem k jejich vymahatelnému nároku na vzdělání než docházku do základní školy speciální, budeme moc rádi. Chceme jednat v zájmu dítěte.
Dále jsem se chtěla zeptat, zda má škola u dítěte s těžkým zdravotním postižením právo na nějaké informace ohledně žákova zdravotního stavu od lékaře a kde to je případně zákonně zakotveno?
Děkuji Vám za odpověď, zaměstnankyně ZŠ speciální
Odpověď:
Diagnostikování závažného onemocnění u dítěte je velmi náročná situace jak pro dítě samotné, tak samozřejmě pro rodiče a blízké osoby. Ovšem i během léčby musí být zajištěno vzdělávání těchto dětí, což pro ně může znamenat značné obtíže.
Vyhláška „O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných“ určuje postup a postoje kmenových škol vzhledem k žákovi dlouhodobě nemocnému. Na základě této vyhlášky může být v průběhu i po ukončení léčby a následném navrácení se do kmenové školy zaveden Individuální vzdělávací plán a využito podpůrných opatření (úpravy organizace výuky, délka trvání výuky apod.), ve kterých by závažné onemocnění mělo být zohledněno.
Problematika však není legislativně dořešena. Platí pouze určitá doporučení, kterými je možné se při vzdělávání a péči o žáka s vážným onemocněním řídit. Vhodné je sepsání smlouvy (dohody) o spolupráci mezi zákonnými zástupci žáka a školou. Tato dohoda může obsahovat doporučení ošetřujícího lékaře, jak postupovat, pokud se u dítěte nečekaně objeví projevy a příznaky onemocnění, možné komplikace, doporučení k postupu školy při volání záchranné služby apod.
Zdravotní stav a závěry vyšetření jsou citlivé informace, které spadají pod lékařské tajemství a ochranu osobních údajů. Lékaři jsou vázáni povinností mlčenlivosti a nemohou předávat konkrétní informace týkající se zdravotního stavu žáka školám nebo jiným organizacím bez souhlasu pacienta nebo jeho zákonných zástupců, v tomto případě obvykle rodičů. Rodiče nebo zákonní zástupci dítěte mají právo rozhodnout, jaké informace o zdravotním stavu dítěte a výsledcích vyšetření poskytnou škole. Toto rozhodnutí by mělo být založeno na zvážení toho, jaké informace jsou nezbytné pro to, aby škola mohla poskytnout adekvátní podporu a přizpůsobení vzdělávacího procesu potřebám dítěte.
V kontextu školního prostředí je důležité, aby byly informace o zdravotním stavu žáka používány citlivě a v souladu s legislativou týkající se ochrany osobních údajů, jako je například Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) v Evropské unii. Pokud škola potřebuje konkrétní informace pro vytvoření individuálního vzdělávacího plánu nebo pro zajištění speciální péče, je třeba, aby rodiče nebo zákonní zástupci poskytli tyto informace dobrovolně a s plným porozuměním důležitosti a důsledků takového sdílení informací.
Jinak samotné onemocnění či vedlejší účinky léčby mohou zapříčinit změnu vzhledu žáka (změny způsobené chirurgickým zákrokem, ztráta vlasů), odlišné fungování mozku a organismu žáka. V některých případech může mít žák i potíže s komunikací. Je zde na místě modifikace vzdělávacího procesu, proto je vhodné, aby byli vyučující žáka informováni o podstatě problému, aby věděli, jaké jsou možnosti a schopnosti žáka.
Pro další informace a konkrétní opatření, kterými se škola může řídit, doporučuji seznámit se s Katalogem podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění.
Děkujeme za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Na dotaz odpověděla Mgr. Hana Vařejková, metodička v rámci agendy Školního poradenství v projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR.
Tip na závěr:
Zaujalo Vás téma? Další informace najdete na webu Zapojmevšechny.cz:
Dítě se závažnou zdravotní diagnózou | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)
Vzdělání je výsadou, které se nikdy nedostávalo všem. Úroveň dosaženého vzdělání byla vždy spjata se sociální situací rodiny dítěte a s celkovým postavením ve společnosti. Osvícenství sice přineslo i do našich zemí povinnou docházku, a tedy povinné vzdělávání, přesto nerovnosti v získané úrovni vzdělání i dnes velmi ovlivňuje motivace rodičů a jiné faktory. Přitom děti z národnostních (etnických), ale také jiných menšin, mají mít zajištěno stejné vzdělání na rovnoprávném základě. V předloženém textu se blíž podíváme na téma spravedlivého vzdělávání, rovného přístupu ke vzdělání a souvisejících právních povinností školy, a také na tak zvané afirmativní akce.