logo
logo
Individuální vzdělávací plán (IVP) pro dysgrafiky a dyslektiky

Individuální vzdělávací plán (IVP) pro dysgrafiky a dyslektiky

10.05.2022
Autorský tým APIV B
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Nechte se inspirovat naším vzorovým individuálním vzdělávacím plánem pro žáky, kteří se připravují na maturitní zkoušky na gymnáziu. Tento je konkrétně pro žáky s dyslexií a dysortografií. Ilustrační foto / FOTO: Unsplash
Obrázek článku
Strana 1 (1/5)
Strana 1
Strana 2
Strana 3
Strana 4
Stažení formuláře

Pedagogicko-psychologická poradna 

Pedagogicko-psychologická poradna 

Žákyně vynechává a zaměňuje písmena v písemném projevu. Má dyslektické a dysortografické obtíže, aktuálně subjektivně vnímá nárůst obtíží zejména v souvislosti s maturitní zkouškou. Projevuje se u ní zvýšená specifická chybovost (dysortografie), oslabení tempa čtení, pomalé a nepřesné vnímání a zpracování zrakových podnětů, snížená schopnost sluchové analýzy. 


Připravit se na maturitní zkoušky.

Zvládnout učivo 4. ročníku.


Český jazyk

Cizí jazyk – anglický, německý 


  • Přiměřené navýšení času na přečtení zadání, vypracování úkolu a následnou sebekontrolu.
  • U slohových prací klást důraz na obsahovou kvalitu práce, ne způsob zpracování zadaného tématu.
  • Tolerovat specifickou chybovost v písemném projevu.
  • Preferovat doplňující cvičení, pracovní listy, testy s možností výběru správné odpovědi.
  • Ve výuce cizího jazyka klást důraz na praktické využití znalostí, na schopnost konverzace, užití vhodných frází, porozumění kontextu, obezřetně hodnotit případný nepřesný zápis cizojazyčných slov. 


Ne.

Ne.

  • Navýšit časový limit až o 25 % v českém a cizím jazyce.
  • Upřednostnit ústní formu zkoušení.
  • Je vhodná práce na počítači (zpracování slohových prací a jiných domácích úkolů).


  • Poskytnutí delšího časového úseku ke zpracování úkolů.
  • Upřednostnit ústní zkoušení před písemným.


  • Při ověřování vědomostí respektovat pomalejší tempo.
  • V písemném projevu ze specifické chybovosti zohlednit hláskovou asimilaci, chyby v interpunkci a diakritice, občasné vynechávání písmen.
  • Hodnotit i fonetický přepis slova v cizím jazyce.


  • Hodnocení klasifikačním stupněm.
  • Specifické chyby v diktátech a slohových pracích nehodnotit jako chybu.
  • Tolerantně hodnotit nadbytečné nebo chybějící čárky za slovy (hodnotit je jako poloviční počet chyb).
  • V cizím jazyce v písemném zkoušení slovíček hodnotit zcela zvlášť jejich fonetický přepis a pravopis – hodnocení (výsledné známce) z pravopisu slovíček připisovat poloviční váhu.
  • K hodnocení využívat především časově nelimitované zkoušení.


  •  Barevné tabulky s přehledem gramatiky
  • Slovník
  • Vlastní notebook
  • Úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání:
  • Nárok na uzpůsobení podmínek k maturitní zkoušce
  • Specifikace v Doporučení k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky

Ne.

Ne.

Ne.

Průběžně podle domluvy.


Dohoda nebyla uzavřená. 


Vygenerovat editovatelné PDF

Mohlo by Vás zajímat

Individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka se sociálním znevýhodněním

Individuální vzdělávací plán (IVP) může být pro žáka se sociálním znevýhodněním účinným podpůrným opatřením. Jak na pedagogickou diagnostiku a jak následně stanovit a vyhodnotit vzdělávací cíle? (Ilustrační foto. | FOTO: APIV B)