logo
logo
Náplň práce odborného asistenta pedagoga v ZŠ, SŠ a školní družině

Náplň práce odborného asistenta pedagoga v ZŠ, SŠ a školní družině

26.04.2022
Marta Kozdas
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Máte na vaší základní nebo střední škole pracovní pozici asistenta pedagoga podle § 20 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících? Zjednodušeně řečeno se jedná o pedagogy, kteří mají minimálně středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Využijte náš vzorový dokument, který popisuje jeho náplň práce, i s nápovědou, jak ho vyplnit.
Obrázek článku
Strana 1 (1/5)
Strana 1
Strana 2
Strana 3
Strana 4
Stažení formuláře

Doplňte adresu zaměstnavatele a kontakty (telefon, e-mail).

Doplňte jméno zaměstnance včetně titulů.

Doplňte název pracovní pozice, kterou zaměstnanec zastává.

 Doplňte katalogové číslo a konkrétní činnost z katalogu prací podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě.

Doplňte platovou třídu / stupeň zaměstnance.

Doplňte velikost úvazku.

Doplňte datum, od kdy má náplň práce platnost.

  • Je odpovědný vedení školy za veškerou odvedenou práci.
  • Poukazuje na závažnost a četnost výskytu rizikových jevů ve vzdělávání.
  • Účastní se pravidelných schůzek / porad s vedením školy / s… (doplňte).
  • Má aktivní povinnost chránit před zneužitím osobní údaje a informace o zdravotním stavu žáků.
  • Dodržuje spisový a skartační řád školy.
  • Dodržuje etický kodex pedagogického pracovníka / etický kodex pedagogického pracovníka mateřské školy / jiný etický kodex…(doplňte).
  • Má povinnost zachovávat při výkonu profese mlčenlivost a diskrétnost. I po skončení spolupráce chrání osobní a citlivé údaje žáků, aby neohrozil jejich soukromí a důstojnost. Výjimku představuje průlom do povinné mlčenlivosti, viz § 367 a 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku.
  • Vede přehled svojí pracovní činnosti, předává … (doplňte komu).
  • Účastní se podle možností vzdělávacích akcí a programů pro asistenty pedagoga.
  • Jeho nepřímá pedagogická činnost zahrnuje např. samostatné přípravy, konzultace s poradenskými pracovníky, účast na pedagogických radách a samostudium.
  • Poskytuje podporu a je pod vedením jiného pedagogického pracovníka (učitel, vychovatel, speciální pedagog apod.) při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i ostatních žáků.
  • Zajišťuje přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle stanovených postupů a pokynů. Tato činnost (a pomocné práce s ní související) je zaměřená na individuální podporu žáků.
  • Zajišťuje podporu žáků v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku a vede je k nejvyšší možné míře samostatnosti.
  • Zajišťuje výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí u žáků.
  • Pracuje podle přesně stanovených postupů (speciálně-pedagogické metody a formy práce) a pokynů.
  • Asistuje v hodinách naukového a výchovného zaměření.
  • Jednodušší postupy žákům zprostředkovává samostatně, kvalifikovanější činnosti probíhají podle přesných instrukcí.
  • Pomáhá při realizaci výchovné a vzdělávací činnosti.
  • Podává informace o žácích pedagogickým pracovníkům školy.
  • Zapojuje se do tvorby, realizace a revize plánů (PLPP, IVP).
  • Podle instrukcí pracuje s žáky podle jednotlivých bodů PLPP, IVP.
  • Pomáhá učitelům s přípravou a plánováním výuky, s přípravou učebních pomůcek, učebny a organizací práce.
  • Připravuje pomůcky a materiály k výuce, upravuje pracovní listy a texty podle pokynů.
  • Podílí se na výzdobě učeben a dalších prostor podle pokynů a potřeb školy.
  • Připravuje soutěže, výstavky a exkurze spolu s učiteli.
  • Pomáhá při zaškolování práce s pomůckami, které žáci využívají.
  • Ve spolupráci s učiteli přispívá k pohodové atmosféře ve třídě.
  • Pomáhá učitelům se žáky, kteří mají výukové a kázeňské problémy.


  • Pracuje s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • S žáky pracuje podle zadání učitele samostatně.
  • Vykonává přímou práci s žáky zaměřenou na jejich specifické potřeby, a to podle stanovených postupů a pokynů.
  • Poskytuje žákům podporu v dosahování vzdělávacích cílů při výuce.
  • Věnuje se žákům individuálně v průběhu výuky, zejména při zprostředkování učební látky, při výkladu textu, obrazového materiálu a další učební látky, při procvičování učiva.
  • Upravuje pro žáky pracovní listy a učební texty.
  • Poskytuje žákům nezbytnou pomoc při sebeobsluze nejen během vyučování, ale také při akcích pořádaných školou mimo školu.
  • Směřuje žáky k podpoře rozvoje komunikace a vytváření sociálních dovedností.
  • V případě potřeby se podílí na zklidňování žáků.
  • Pokud je žák dlouhodobě nemocný, se souhlasem zákonného zástupce zajišťuje podporu při vzdělávání i v domácím prostředí (nebo využívá online propojení školy a rodiny).
  • Pomáhá při pohybové aktivizaci žáků.
  • Pomáhá s doučováním a přípravou na výuku, např. se zvládáním domácích úkolů (ve školním klubu, družině).
  • Kontroluje a zajišťuje materiální vybavení žáků.
  • Podporuje žáky při zapojování do výuky, zvládání úkolů, přeformulovává nebo zjednodušuje zadání.
  • Pracuje s celou třídou ve chvíli, kdy učitel věnuje pozornost konkrétním žákům, kteří potřebují jeho větší podporu (kontroluje splnění úkolů, zadává úkoly, čte apod.).
  • Sleduje zapojení všech žáků do výuky a v případě potřeby zasahuje.
  • Pracuje se skupinou žáků nebo individuálně ve třídě i mimo třídu (v určených prostorách).
  • Podílí se nebo přímo vede portfolia žáků.
  • Vede si záznamové archy (deník asistenta o průběhu vzdělávání žáků).
  • Vede žáky k sebehodnocení.
  • Užívá formativní zpětnou vazbu.
  • Vykonává individuální podporu žákům při stimulačních a relaxačních činnostech.
  • Doprovází žáky k předání rodičům nebo zákonným zástupcům.
  • Zohledňuje individuální potřeby žáků, připravuje jim vhodné prostředí podle jejich potřeb.
  • Orientuje se v odborné problematice týkající se speciálních metod a forem práce a s jejich pomocí pracuje podle potřeby s žáky individuálně i spolu s učiteli ve skupině nebo v rámci celé třídy.
  • Pomáhá žákům s plněním požadavků učitelů při výuce podle jejich individuálních možností a potřeb.
  • Pomáhá žákům s přípravou pomůcek na vyučování a při práci s nimi.
  • Pomáhá žákům s orientací při přesunech ve škole i v okolí školy, při oblékání a svlékání, obouvání a zouvání.
  • Pomáhá žákům při stravování, osobní hygieně a při nastavování a udržování základních norem chování ve školním prostředí.
  • Pracuje se žáky v době vyučování i mimo vyučování.
  • Zajišťuje dohled nad žáky během vyučování i v době přestávek a odchodů žáků ze školy.
  • Vede a organizuje zájmové aktivity pro žáky.
  • Poskytuje žákům podporu ve výuce i o přestávkách.
  • Poskytuje žákům individuální pomoc při začleňování se a přizpůsobení se školnímu prostředí.
  • Poskytuje pomoc a zprostředkování při vzájemné komunikaci pedagogů se žáky a žáků mezi sebou včetně užití alternativních komunikačních systémů.
  • Pomáhá žákům s orientací v čase a se zvládáním denního režimu ve škole.
  • Podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáků do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávacího procesu včetně školou poskytovaných školských služeb.
  • Pomáhá při výchově žáků, upevňování jejich sociálních, pracovních, hygienických a jiných návyků.
  • Neposkytuje služby, které se netýkají vzdělávání, např. doprovod žáků do školy, k lékaři nebo na kroužky konané mimo školu.
  • Pomáhá při komunikaci s rodinami žáků na základě předchozí domluvy s pedagogem.
  • Pomáhá při zajišťování spolupráce se zákonnými zástupci žáka na základě předchozí domluvy s pedagogem.
  • Podle potřeby provádí návštěvy rodin – po předchozí domluvě s pedagogem a se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců.


  • Spolupracuje s organizacemi a občanskými sdruženími zaměřenými na problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Konzultuje s poradenskými pracovníky v rámci školy (s výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním speciálním pedagogem, školním psychologem).
  • Konzultuje s poradenskými pracovníky školských poradenských zařízení (PPP a SPC).
  • Řídí se pokyny poradenských pracovníků.


  • Pomáhá při komunikaci s komunitami, ze které žáci pochází.
Vygenerovat editovatelné PDF

Mohlo by Vás zajímat

Začlenění žáků s podpůrnými opatřeními do školní družiny

Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé otázky využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a kolegům pedagogům. Dnešní otázka se týká začlenění žáků s podpůrnými opatřeními do školní družiny. Platí i pro školní družinu, podobně jako pro školní třídu, odpočet za žáka s podpůrnými opatřeními? Kolik takových žáků může být do družiny přijato celkem? Více v textu.

Zobrazit další články