Foto zdroj: NPI
Tématem setkání byla podpora nadání a péče o nadané. V úvodních vyzvaných příspěvcích zazněla potřeba propsat podporu nadání a péči o nadané jako celospolečenského tématu, implementace ve školách do každodenní praxe, např. i v souvislosti s revizemi RVP, a to jak z vedení NPI, tak od pracovníků MŠMT. Dále byla přednesena zpráva o nastavení podpory nadání v NPI a činnostech a aktivitách realizovaných krajskými koordinátory podpory nadání v jednotlivých krajích České republiky a zpráva o činnosti obnovené skupiny koordinátorů z pedagogicko-psychologických poraden.
V dopolední části setkání proběhlo několik přednášek:
● Příležitosti revidovaného RVP ZV pro personalizaci vzdělávání
● Systémová podpora nadání v rámci modelu Kvalitní školy? A proč bychom se tím vůbec měli zabývat?
● Podpora nadání v příbězích a Kurz pro školního koordinátora podpory nadání
● Jak vybudovat komunitu nadaných středoškoláků směřujících k VaVaI
● Diagnostika nadání v ŠPZ
● Profesní rozvoj učitele pro práci s heterogenním kolektivem
V odpolední části byla v šesti sekcích diskutována klíčová témata:
● Dvojí výjimečnost a možnost její diagnostiky
● Spolupráce ŠPP a ŠPZ – pomůcky (doporučování a výběr pomůcek pro nadané a mimořádně nadané)
● Smysluplné hodnocení – Formativní přístup k výuce
● Go Higher a Zvaž vědu
● Podpora třídního klimatu při začleňování nadaného žáka v běžné ZŠ
● Matematika v revidovaném RVP ZV pro nadaného žáka
Setkání bylo zakončeno v odpoledních hodinách diskusním panelem, ve kterém byly moderátory a moderátorkami jednotlivých sekcí představeny hlavní priority, témata a výsledky jednání, doprovázené bohatou diskusí.
Děkujeme všem za aktivní účast a srdečně Vás zveme na další ročník 2026, který se bude konat 18. září 2026.
Tip: Podívejte se na videozáznam z dopolední, plenární části programu.
Podcast představuje praxi podpory nadání na ZŠ nám. Curieových. Ředitelka školy Tereza Martínková a garantka podpory nadání z NPI Zdeňka Chocholoušková v něm společně hovoří o tom, jak nastavit funkční systém práce s nadanými žáky a žákyněmi, jak organizovat skupiny nadaných a jaké přístupy se osvědčují v každodenní výuce. Dozvíte se také, proč je nezbytné úzce spolupracovat s rodinami i pedagogickým sborem a jaké konkrétní postupy ve zdejší škole dlouhodobě fungují.
V roce 2023 identifikovali experti/expertky a koordinátoři/koordinátorky podpory nadání služby Europassu, jako vhodné nástroje pro podporu nadaného žactva na 2. stupni základních škol. V roce 2024 byly služby Europassu postupně představeny vyučujícím, koordinátorům/koordinátorkám podpory nadání a členům/členkám Studentských parlamentů. Výsledky byly jednoznačné – nástroj byl pro nadané žactvo shledán jako velmi přínosný.
Mimořádně nadané děti, zejména ty s dvojí výjimečností (tedy nadané děti s nějakým přidruženým omezením, například s určitým typem specifické poruchy učení), potřebují v rámci rozvíjení svého potenciálu specifický přístup, který zahrnuje nejen akademický růst, ale i zaměření se na socio-emoční kompetence a etické hodnoty. Koncept Výchovy ke ctnostem, jehož aplikovaným nástrojem jsou Karty ctností, přináší užitečné, tvůrčí a efektivní možnosti, jak s nadanými dětmi pracovat ve škole i doma.