logo

Dítě s náročným chováním: e-learning, který mění pohled na výchovu i sebe sama

Monika Valentová
05.12.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Asistent/ka pedagoga
Jak rozpoznat příčiny náročného chování dětí a žactva a reagovat tak, aby to vedlo k porozumění, ne k dalším konfliktům? E-learning „Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů“ pomáhá vychovatelkám a vychovatelům, ale i dalším pracovníkům a pracovnicím v ústavní a ochranné výchově porozumět dětskému chování, zvládat náročné situace a pečovat o sebe. Kurz nabízí interaktivní simulace, příklady z praxe i odborně podložené informace o vývoji, traumatu a vztazích.
Obrázek článku


Porozumět dítěti znamená porozumět příběhu za jeho chováním

Každé dítě se chová nějakým způsobem z určitého důvodu. Za náročným chováním často stojí neuspokojené potřeby, trauma či narušené vztahy. Právě porozumění těmto skrytým příčinám je základem úspěšné výchovy a podpory.

E-learningový kurz „Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů“, který vytvořil Národní pedagogický institut, je zaměřen na ty, kteří každodenně pracují s dětmi a žactvem v zařízeních ústavní a ochranné výchovy.

Kurz je přínosný pro začínající vychovatele a vychovatelky i jejich zkušenější kolegyně a kolegy, studentky a studenty speciální a sociální pedagogiky, asistentky a asistenty pedagoga, sociální pracovnice a pracovníky a pro všechny, které zajímá téma náročného chování.

 

Autorita z MŠMT potvrzuje přínos kurzu

Štěpán Jílka, zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu MŠMT, o kurzu říká: „Kurz vhodně míří přímo na základní podstatu práce vychovatelek a vychovatelů v dětském domově či jiném typu školského pobytového zařízení, a tou je tzv. trauma-informovaný a respektující přístup. Prostřednictvím interaktivního řešení příkladů z praxe si můžete vyzkoušet různé typy reakcí a posoudit jejich (ne)vhodnost použití pro danou situaci. Můžete zde najít odpověď na otázku, kterou si v praxi každý minimálně jednou položí, a to: Proč mi tohle to dítě dělá? Věřím, že po absolvování kurzu budou mít vychovatelky a vychovatelé jasno v tom, že ve většině případů pracují s projevy něčeho hlubšího, ne s vědomým a záměrným jednáním svěřených dětí.“


Jak kurz probíhá

Účastnice a účastníci kurzu procházejí pěti lekcemi, které kombinují teoretické poznatky s praxí. Každá lekce trvá přibližně 120 minut a končí krátkým testem. Na závěr celého kurzu si projdete jednou simulovanou situací s dětským avatárem a simulovaným rozhovorem s psychiatričkou. Cílem je pomoci pochopit, proč se děti chovají tak, jak se chovají, a nabídnout účinné a respektující strategie pro každodenní práci.


Témata lekcí

  • Dítě s nálepkou problém. Je to jako s ledovcem, vidíme špičku, ale netušíme, co je pod hladinou. Pochopíte, co je attachementová vazba, a seznámíte se s vývojovými stádii podle Erikssona. Zvědomíte si téma traumatu a následků traumatizace pro vývoj dítěte.
  • Já v náročné situaci s dítětem. Ujasníte si, jak zachovat klid, i když to není snadné, a že je v pořádku nebýt vždy v pohodě. Pomocí metafory stromu se zaměříte na péči o sebe, aby Vaše „kořeny“ zůstaly pevné a odolné vůči vyhoření.
  • Proč se tak chová? Zjistíte, jak vzniká psychiatrická diagnóza a kdy je vhodné vyhledat odbornou pomoc. Seznámíte se s typickými diagnózami, jako je ADHD nebo návykové chování, a pochopíte, jakou roli hrají léčba, režimová opatření i vychovatelé samotní. Smyslem je naučit se rozpoznat, že za náročným chováním bývá něco hlubšího než pouhá neposlušnost.
  • Dítě s diagnózou. Prostřednictvím dětských avatarů Violy a Emy nahlédnete do života dětí s úzkostně-depresivní a afektivní poruchou. Naučíte se reagovat v modelových situacích a všímat si signálů, které mohou souviset s léčbou. Zjistíte, jak důležitý je vztah a důvěra mezi dítětem a vychovateli.
  • Vychovatel v systému. V závěrečné lekci si uvědomíte své možnosti i hranice v systému ústavní péče. Uděláte si přehled, co můžete ovlivnit a jaké postupy či zdroje Vám pomůžou, aby Vaše práce dávala smysl a byla udržitelná.


Zkušenosti z praxe: co říkají účastnice a účastníci

Zvažujete přihlášení? Podívejte se, jak kurz hodnotí účastnice a účastníci z různých zařízení.

„Všichni pedagogové v našem dětském domově kurzem prošli. Líbila se nám forma i obsah. Díky nenáročnosti přihlásíme i nepedagogické pracovníky, kteří pracují s dětmi.“
Martina Vainholdová, ředitelka DD Hora Svaté Kateřiny

„Kurz je opravdu přínosný, odnáším si mnoho nových poznatků.“
Jitka Rosenbergová, asistentka pedagoga, VÚ Žulová

„Tento kurz by měli absolvovat všichni začínající zaměstnanci ústavních zařízení. Je velmi dobře zpracovaný a srozumitelný.“
Alena Zouplnová, ministerský rada, MŠMT

 

Proč se do kurzu zapojit

  • Získáte praktické dovednosti pro práci s dětmi a žactvem s náročným chováním.
  • Naučíte se lépe rozumět svým reakcím a emocím.
  • Vyzkoušíte si modelové situace, které vycházejí z reálné praxe.
  • Kurz můžete absolvovat vlastním tempem a odkudkoli.


Proměňte náročné situace v příležitost

E-learning „Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů“ nabízí cestu, jak proměnit náročné situace v příležitost k růstu nejen u dětí, ale i u vychovatelek a vychovatelů samotných. Je to kurz, který kombinuje odbornost, respekt a empatii.

Přihlaste se a porozumějte náročnému chování dětí a žactva: Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů (e-learning)


Na závěr: Kurz také získal prestižní ocenění za kvalitu a inovativní přístup. Toto uznání potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy jak po stránce odborné, tak v oblasti vzdělávacího designu. Ocenění navíc reflektuje rok intenzivní práce a úzké spolupráce expertů z Národního pedagogického institutu – díky čemuž máte jistotu, že vstupujete do skutečně špičkového vzdělávání.

Mohlo by Vás zajímat

Zobrazit další články