logo

Segregace romských žáků v základním vzdělávání v České republice

Zbyněk Němec
14.10.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Segregace romských žáků je jedním z významných problémů ve vzdělávání napříč mnoha státy Evropy. Mezinárodní instituce jasně poukazují také na to, že problém segregace romských žáků a žákyní je problémem i v České republice. V roce 2007 byla Česká republika odsouzena Evropským soudem pro lidská práva za diskriminační zařazování romských žáků do zvláštních škol a dodnes podává Radě Evropy zprávy o přijatých opatřeních k nápravě.
Obrázek článku

Foto zdroj: PROP

Předložená Situační zpráva_Segregace romských žáků v základním vzdělávání v ČR.pdf mapuje stav a příčiny segregace v 76 základních školách s největším počtem romských žáků a žákyní. Sledované školy se nacházejí ve 46 městech a obcích napříč celou Českou republikou.

Pro potřeby zprávy byly sledovány jak základní školy, ve kterých romští žáci tvoří padesát a více procent z celkové žákovské populace školy, tak i školy, ve kterých jsou romští žáci zastoupeni v největších absolutních počtech. Součástí sledovaného vzorku škol byly jak školy hlavního vzdělávacího proudu, tak i školy zřizované podle § 16 odstavce 9 školského zákona pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Mapování bylo realizováno v průběhu školního roku 2024/2025.

Na základě popisu stavu a příčin segregace situační zpráva doporučuje také možnosti budoucího řešení segregace romských žáků v ČR. 

V případě zájmu o bližší informace ohledně situační zprávy nebo stavu desegregace v České republice kontaktujte autora zprávy, doc. PhDr. Zbyňka Němce, Ph.D.: zbynek.nemec@npi.cz nebo Lucii Korbel Macků, vedoucí týmu pro podporu zřizovatelů: lucie.macku@npi.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Schůzka rodičů budoucích prvňáčků v ZŠ Sekaniny: představení konceptu Světa vzdělání

Ve čtvrtek 15. října 2026 se v prostorách Základní školy Ivana Sekaniny v Ostravě-Porubě uskutečnila informativní schůzka pro rodiče dětí, které mají v nadcházejícím školním roce vstoupit do první třídy. Asi třicet z nich přijalo pozvání, aby se dozvěděli o novém konceptu, který by škola ráda nabízela ve spolupráci se spolkem Svět vzdělání.

Metodická podpora k tvorbě PLPP a IVP

S novým školním rokem může vyvstat potřeba nastavit pro některé žáky a žákyně Plán pedagogické podpory (PLPP) nebo Individuální vzdělávací plán (IVP).

27. ročník soutěže Zlatý oříšek

Uzávěrka přihlášek 27. ročníku soutěže Zlatý oříšek - Pomozte nám oslovit a podpořit nadané děti České republiky. Uzávěrka přihlášek již 15.10.2025.