Foto zdroj: PROP
Předložená Situační zpráva_Segregace romských žáků v základním vzdělávání v ČR.pdf mapuje stav a příčiny segregace v 76 základních školách s největším počtem romských žáků a žákyní. Sledované školy se nacházejí ve 46 městech a obcích napříč celou Českou republikou.
Pro potřeby zprávy byly sledovány jak základní školy, ve kterých romští žáci tvoří padesát a více procent z celkové žákovské populace školy, tak i školy, ve kterých jsou romští žáci zastoupeni v největších absolutních počtech. Součástí sledovaného vzorku škol byly jak školy hlavního vzdělávacího proudu, tak i školy zřizované podle § 16 odstavce 9 školského zákona pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Mapování bylo realizováno v průběhu školního roku 2024/2025.
Na základě popisu stavu a příčin segregace situační zpráva doporučuje také možnosti budoucího řešení segregace romských žáků v ČR.
V případě zájmu o bližší informace ohledně situační zprávy nebo stavu desegregace v České republice kontaktujte autora zprávy, doc. PhDr. Zbyňka Němce, Ph.D.: zbynek.nemec@npi.cz nebo Lucii Korbel Macků, vedoucí týmu pro podporu zřizovatelů: lucie.macku@npi.cz.
Dne 24. listopadu se v Chebu uskutečnila odborná konference „Jedna lavice, různé příběhy“, zaměřená na problematiku desegregace ve vzdělávání. Jedním z klíčových témat byla definice anticikanismu jako souboru předsudečného chování, která navazuje na vymezení antisemitismu. Diskuze ukázala, že jde o komplexní problém vyžadující systémová řešení, která mohou přinést výrazně větší efekt než izolované lokální projekty.