Digitální podpora, která dává smysl
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) mohou s technologiemi pracovat stejně dobře jako ostatní – pokud mají přizpůsobené podmínky. Někdy postačí drobné úpravy, jako je zadání rozdělené do menších kroků, piktogramy místo textu nebo krátké instruktážní video. Na stránkách digitalizace.rvp.cz najdou vyučující řadu praktických materiálů – například úlohy upravené pro děti s nižší úrovní porozumění, které přitom vedou ke stejnému cíli jako běžná výuka. K dispozici jsou také webináře zaměřené na přizpůsobení výuky dětem s mentálním, smyslovým nebo tělesným postižením, poruchami autistického spektra či specifickými poruchami učení.
Podpora nekončí u seznamu pomůcek. Workshopy a návody ukazují, jak pomůcky skutečně používat – jak nastavit čtecí nástroje, pracovat s webovým textem nebo přizpůsobit výuku v běžné třídě. Vše vychází z praxe škol a je snadno uplatnitelné při každodenním učení.
Nebojme se pracovat s umělou inteligencí
Umělá inteligence (AI) se ve vzdělávání stává užitečným nástrojem – zejména tam, kde je potřeba výuku individualizovat. Vyučujícím pomáhá upravit zadání podle úrovně porozumění dětí, navrhnout další úkoly nebo vytvořit učební materiály na míru.
Pro děti se speciálními potřebami může být AI skutečnou podporou – například prostřednictvím překladačů, čteček obrazovky nebo automatického titulkování. Takové nástroje využívají dětii s odlišným mateřským jazykem, poruchami komunikace, zrakovým či sluchovým postižením.
Umělá inteligence zároveň umožňuje upravovat tempo výuky a poskytovat okamžitou zpětnou vazbu. Všechny tyto možnosti mohou vyučující poznat blíž díky přehledným ukázkám a doporučením na webu digitalizace.rvp.cz. Najdete tam i odpovědi na praktické otázky – od technických nastavení až po právní souvislosti. Nejde o vzdálenou budoucnost, jde o nástroje, které máme k dispozici už teď.
Sdílení zkušeností, které má smysl
Když si vyučující navzájem předávají, co jim ve třídě funguje, má to velkou hodnotu. Nejde o teoretické rady, ale o ověřené postupy z praxe. Ať už formou webináře, živého vysílání nebo neformálního online setkání – každé sdílení může pomoci ostatním najít cestu k podpoře svých žáků a žákyní.
Přesně takové bylo dubnové setkání DigiDay #24 s názvem Když technologie dávají šanci, zaměřené právě na podporu dětí se SVP. Účastníci sdíleli konkrétní příklady využití vestavěných asistenčních funkcí v systémech iOS nebo Windows – například čteček obrazovky, diktování textu nebo automatického titulkování. Představeny byly také aplikace jako Proloquo2Go pro alternativní komunikaci nebo ModMath pro děti s dysgrafií.
Do výměny zkušeností se můžete zapojit i vy – prostřednictvím výzvy DIGIakce. Stačí nápad a chuť sdílet ho s alespoň jednou další školou. NPI vám pomůže s propagací, metodikou i financemi. Formát akce je na vás – může být online i prezenční.
Podpora, která je na dosah
Podpora dětí se speciálními vzdělávacími potřebami není jednorázové řešení – je to každodenní úsilí. A právě proto je dobré vědět, že v tom vyučující nejsou sami. Na portálu digitalizace.rvp.cz najdete vše na jednom místě: inspiraci z praxe, metodické materiály, přehled webinářů i podcast Škola DIGI IN – rozhovory s učiteli a učitelkami o jejich práci a smysluplném využívání digitálních technologií ve výuce.
Chcete si nejprve poslechnout zkušenosti ostatních nebo rovnou sdílet vlastní nápad v rámci DIGIakce? Obojí je možné. Stačí začít. I malá změna může mít pro děti velký dopad – a každý dobrý nápad si zaslouží zaznít.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví (MZ) představilo nový metodický materiál, který slouží jako praktický a srozumitelný průvodce pro školy. Jeho cílem je zajistit bezpečné, kvalitní a plnohodnotné vzdělávání dětí s diabetem a zároveň posílit metodickou podporu školám při práci s dětmi se zdravotním znevýhodněním. Dokument pomáhá školám vytvářet inkluzivní prostředí, které zohledňuje individuální potřeby těchto dětí.
Technologie a žáci/žákyně se speciálními vzdělávacími potřebami bylo téma dalšího online setkání DigiDay, které proběhlo 29. dubna 2025. Níže se dozvíte, jaké jsou k dispozici pomůcky a asistivní nástroje v digitálních zařízeních, jak si je můžete s dětmi nastavit, a hlavně, jak mohou lidem s hendikepem a speciálními vzdělávacími potřebami pomáhat při učení a objevování světa.
Dne 22. dubna 2025 vzala porada vedení MŠMT na vědomí nový praktický návod pro školy, jak zajistit bezpečné, spravedlivé a plnohodnotné vzdělávání dětí s epilepsií. Tento dokument navazuje na dřívější doporučení k podpoře dětí s diabetem a rozšiřuje metodickou podporu školám při práci s žáky a žákyněmi se zdravotním znevýhodněním.