Zdroj: vychovakectnostem.cz/
Mimořádně nadané děti s dvojí výjimečností často čelí na své cestě dospíváním nejrůznějším výzvám. Jejich nadání může být velmi nevyrovnané, což znamená, že v některých oblastech mohou být značně pokročilé, zatímco v jiných mohou výrazně zaostávat. Mohou se cítit izolované od vrstevníků kvůli svým odlišnostem, což může vést k problémům s integrací do kolektivu. Často se potýkají s vysokou mírou stresu a úzkosti, což může být způsobeno vysokým očekáváním od sebe sama nebo od okolí. Některé nadané děti mohou vzdorovat autoritám a mít problémy s disciplínou. Je důležité ve výchovném a vzdělávacím procesu na tyto a další podobné výzvy myslet a zakomponovat do vzdělávacího plánu mimořádně nadaných dětí i podporu socio-emočního rozvoje a zrání.
Významnou inspiraci, jak přistoupit k rozvoji socio-emočních dovedností, přináší Výchova ke ctnostem, pedagogický koncept určený pracovníkům s mládeží a rodičům, který přináší zajímavý pohled na možnosti rozvoje hodnot a ctností v osobnosti dítěte. Základní myšlenka je jednoduchá; na co zaměřujeme pozornost, to sílí. Metoda učí průvodce dětí schopnosti pojmenovávat s dětmi ctnosti ve věcech, činnostech a situacích běžného každodenního života, učí děti všímavosti, rozlišování dobrého a méně dobrého chování, tříbí schopnost sebereflexe, sebepoznání a v neposlední řadě vede k manifestaci ctností v jednání a chování dítěte.
Pracovním nástrojem a pomocníkem v procesu učení se stávají barevné, graficky poutavě zpracované Karty ctností, které představují vždy jednu z kolekce 35 nejdůležitějších lidských ctností, zabývají se abstraktním významem daného pojmu, ale i konkrétním projevem v běžných mezilidských interakcích. Na druhé straně Karty jsou otázky k zamyšlení vedoucí k podnětným rozhovorům s dětmi na téma dané ctnosti. Metodika Výchovy ke ctnostem nabízí postupy, jak práci s kartami integrovat do každodenního školního i rodinného života, jakým způsobem s jejich pomocí rozvíjet emoční a sociální kompetence u dětí a jejich hodnotový žebříček, a to prostřednictvím různých aktivit, jako jsou diskuze, hraní rolí, zážitkové programy a hry, skupinové projekty a zejména dobře soustředěná reflexe vedoucí k upevnění prožitku a poučení. Zde je pro inspiraci několik možností, jak využít Karty ctností v práci s mimořádně nadanými dětmi:
Identifikace silných stránek: Pomocí karet mohou děti postupně lépe identifikovat své silné stránky a ctnosti, což jim pomůže lépe porozumět samy sobě a zvýšit vlastní sebevědomí.
Role-playing a diskuze: Karty mohou být použity při hraní rolí a v diskuzích, kde děti řeší modelové situace, které jim pomohou rozvíjet schopnost empatie a etického rozhodování.
Reflexe a sebereflexe: Po každé aktivitě je důležité, aby děti měli možnost reflektovat své pocity a chování. To jim pomůže lépe porozumět svým emocím a reakcím.
Integrace do výuky: Karty mohou být integrovány do různých předmětů, což umožní dětem aplikovat naučené dovednosti v různých kontextech. Vyučující mohou využívat karty k diskuzím o různých ctnostech, jako je citlivost, odvaha, spravedlnost apod., a jak je aplikovat v každodenním životě.
Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.
NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.
Jaké identifikační a diagnostické nástroje nadání jsou používané mimo školská poradenská zařízení (a soukromé psychologické praxe)? Níže se dozvíte, jaká je jejich dostupnost, cena, kdo je může použít a řada dalších zajímavých informací. Tato data jsou výstupem z první Platformy podpory nadání MŠMT a NPI ČR. Uvedené informace jsou doplněny o konkrétní vyjádření ředitelek MŠ, ZŠ a gymnázia, které jsou členkami platformy.