Zdroj: vychovakectnostem.cz/
Mimořádně nadané děti s dvojí výjimečností často čelí na své cestě dospíváním nejrůznějším výzvám. Jejich nadání může být velmi nevyrovnané, což znamená, že v některých oblastech mohou být značně pokročilé, zatímco v jiných mohou výrazně zaostávat. Mohou se cítit izolované od vrstevníků kvůli svým odlišnostem, což může vést k problémům s integrací do kolektivu. Často se potýkají s vysokou mírou stresu a úzkosti, což může být způsobeno vysokým očekáváním od sebe sama nebo od okolí. Některé nadané děti mohou vzdorovat autoritám a mít problémy s disciplínou. Je důležité ve výchovném a vzdělávacím procesu na tyto a další podobné výzvy myslet a zakomponovat do vzdělávacího plánu mimořádně nadaných dětí i podporu socio-emočního rozvoje a zrání.
Významnou inspiraci, jak přistoupit k rozvoji socio-emočních dovedností, přináší Výchova ke ctnostem, pedagogický koncept určený pracovníkům s mládeží a rodičům, který přináší zajímavý pohled na možnosti rozvoje hodnot a ctností v osobnosti dítěte. Základní myšlenka je jednoduchá; na co zaměřujeme pozornost, to sílí. Metoda učí průvodce dětí schopnosti pojmenovávat s dětmi ctnosti ve věcech, činnostech a situacích běžného každodenního života, učí děti všímavosti, rozlišování dobrého a méně dobrého chování, tříbí schopnost sebereflexe, sebepoznání a v neposlední řadě vede k manifestaci ctností v jednání a chování dítěte.
Pracovním nástrojem a pomocníkem v procesu učení se stávají barevné, graficky poutavě zpracované Karty ctností, které představují vždy jednu z kolekce 35 nejdůležitějších lidských ctností, zabývají se abstraktním významem daného pojmu, ale i konkrétním projevem v běžných mezilidských interakcích. Na druhé straně Karty jsou otázky k zamyšlení vedoucí k podnětným rozhovorům s dětmi na téma dané ctnosti. Metodika Výchovy ke ctnostem nabízí postupy, jak práci s kartami integrovat do každodenního školního i rodinného života, jakým způsobem s jejich pomocí rozvíjet emoční a sociální kompetence u dětí a jejich hodnotový žebříček, a to prostřednictvím různých aktivit, jako jsou diskuze, hraní rolí, zážitkové programy a hry, skupinové projekty a zejména dobře soustředěná reflexe vedoucí k upevnění prožitku a poučení. Zde je pro inspiraci několik možností, jak využít Karty ctností v práci s mimořádně nadanými dětmi:
Identifikace silných stránek: Pomocí karet mohou děti postupně lépe identifikovat své silné stránky a ctnosti, což jim pomůže lépe porozumět samy sobě a zvýšit vlastní sebevědomí.
Role-playing a diskuze: Karty mohou být použity při hraní rolí a v diskuzích, kde děti řeší modelové situace, které jim pomohou rozvíjet schopnost empatie a etického rozhodování.
Reflexe a sebereflexe: Po každé aktivitě je důležité, aby děti měli možnost reflektovat své pocity a chování. To jim pomůže lépe porozumět svým emocím a reakcím.
Integrace do výuky: Karty mohou být integrovány do různých předmětů, což umožní dětem aplikovat naučené dovednosti v různých kontextech. Vyučující mohou využívat karty k diskuzím o různých ctnostech, jako je citlivost, odvaha, spravedlnost apod., a jak je aplikovat v každodenním životě.
V roce 2023 identifikovali experti/expertky a koordinátoři/koordinátorky podpory nadání služby Europassu, jako vhodné nástroje pro podporu nadaného žactva na 2. stupni základních škol. V roce 2024 byly služby Europassu postupně představeny vyučujícím, koordinátorům/koordinátorkám podpory nadání a členům/členkám Studentských parlamentů. Výsledky byly jednoznačné – nástroj byl pro nadané žactvo shledán jako velmi přínosný.
Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.
NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.