Přirozený mentoring představuje nenahraditelný prvek osobního i profesního rozvoje. Jedná se o neformální vztahy, které spontánně vznikají na základě vzájemné důvěry a respektu, kdy zkušenější jedinec (mentor/ka) poskytuje rady, podporu a vedení méně zkušené/mu (mentee, ve školním prostředí žákovi nebo žákyni). Některé studie například prokázaly, že 73 % účastníků výzkumu zažilo ve svém životě vztah s mentorem či mentorkou, což podtrhuje jejich zásadní význam pro rozvoj jednotlivců i společnosti (DuBois, D. L., & Silverthorn, N., 2005). [1]Ve školním prostředí je tento typ přirozené podpory obzvláště důležitý, protože nejen posiluje sebevědomí žáků, ale také přispívá k lepšímu pochopení jejich sociálního prostředí i vzdělávacího procesu. Mentoring pomáhá mladým lidem překonávat překážky a rozvíjet jejich schopnosti, což je přínosné pro všechny zúčastněné strany – mentory, žáky i školní komunitu jako celek.
Přirozený mentor či mentorka je někdo, kdo spontánně navazuje vztah s méně zkušenými jedinci a poskytuje jim podporu, vedení a inspiraci. Tento vztah nevzniká na základě formálního zadání, ale přirozeně, skrze zájem, empatii a ochotu pomoci. Na rozdíl od formálních mentorů, přirození mentoři často ani netuší, že tuto roli zastávají – prostě ji žijí.
Jak poznám, že jsem přirozený mentor či mentorka?
Časová náročnost přirozeného mentoringu
Přirozené mentorství není o systematickém plánování času nebo pravidelných schůzkách, ale probíhá spontánně – nárazově podle potřeb žáků a okolností. Role mentorů tedy není náročná na plánování, ale vyžaduje citlivost k potřebám žáků a ochotu být k dispozici, když je to zapotřebí.
Praktická vodítka, jak se stát přirozenými mentory
Příklad z praxe
Sbormistryně a učitelka na odborné škole jako přirozené mentorky: Osobní příběh Moniky Drahošové z podcastu ukazuje, jak její sbormistryně podporovala své žáky nejen ve zpěvu, ale také v překonávání stresu a osobním rozvoji. Její klidný a podpůrný přístup přispěl k tomu, že žáci cítili jistotu a stabilitu. Také inspirativní vyučující na střední škole, která sdílela příběhy ze svého života, ukazovala žákům, jak zvládat životní situace. Mnozí za ní chodili pro radu i mimo výuku.
Čím začít jako učitel/ka?
Přirozené mentorství není o složitých technikách nebo náročných kurzech. Je to přístup založený na důvěře, respektu a ochotě pomoci. Pokud jako učitel/ka či vychovatel/ka věříte v potenciál svých žáků, už jste možná přirozeným mentorem – stačí si to jen uvědomit.
Abychom lépe pochopili roli přirozených mentorů, pojďme si společně zavzpomínat. Toto jednoduché cvičení vám pomůže identifikovat osoby, které vás v minulosti podporovaly a inspirovaly – vaše přirozené mentory a mentorky. Toto cvičení vás také inspiruje k tomu, abyste si uvědomili vlastní potenciál stát se přirozeným mentorem nebo mentorkou pro ostatní.
1. Zavřete oči a vraťte se zpět v čase
Představte si sami sebe v různých obdobích svého života – dětství, dospívání, nástup do práce nebo jakýkoli důležitý milník. Kdo byl tehdy vaším opěrným bodem? Kdo vám pomáhal, věřil ve vás nebo vás inspiroval?
2. Odpovězte na následující otázky:
Kdo mi nejvíce pomohl, když jsem si nebyl/a jistý/jistá, jak dál?
Kdo mě povzbudil nebo mi ukázal, že mám na víc, než jsem si myslel/a?
Kdo mě inspiroval svým přístupem k životu, svými hodnotami nebo dovednostmi?
Kdo mi byl oporou v těžkých chvílích a ukázal mi cestu?
3. Napište si seznam těchto lidí
Vezměte si papír nebo poznámkový blok a zapište si jejich jména. K tomu přidejte jednu konkrétní větu nebo situaci, která vás s nimi spojuje.
Například:
"Moje babička mi vždy říkala: Zkusit to je lepší, než si později vyčítat, že jsem se o to nepokusil."
"Pan učitel Novák mě podpořil v rozhodnutí jít na uměleckou školu, přestože ostatní pochybovali."
4. Zamyslete se nad vzorci
Co měli vaši mentoři společného?
Jak vás jejich přístup ovlivnil?
Chtěli byste některé jejich kvality aplikovat ve své současné roli (např. jako učitel/ka, rodič, vedoucí týmu)?
5. Uvědomte si svou vlastní roli
Po tomto cvičení si zkuste odpovědět na otázku: "Jsem i já dnes někým, kdo inspiruje druhé?" Pokud ano, co vás k této roli přirozeně vede? Pokud ne, co byste mohli změnit, abyste se stali přirozeným mentorem nebo mentorkou?
Přirození mentoři jsou víc než jen rádci – jsou to lidé, kteří inspirují, povzbuzují a pomáhají druhým najít vlastní cestu. Aby tato role fungovala, vyžaduje několik klíčových kvalit, které přispívají k úspěšnému a podpůrnému vztahu.
1. Empatie a porozumění
Schopnost vcítit se do potřeb a pocitů druhých je základní vlastností každého mentora. Empatičtí mentoři chápou, že každý žák i žákyně má jiné tempo, schopnosti i životní situaci.
2. Respekt k individualitě
Každý je jedinečný a potřebuje jiný přístup. Mentoři by měli podporovat autentickou cestu žáka i žákyně místo prosazování svých vlastních představ.
3. Schopnost aktivně naslouchat
Přirozený mentor či mentorka umí dát žákům prostor, aby se vyjádřili, aniž by je přerušoval/a nebo hodnotil/a. Aktivní naslouchání zahrnuje kladení otázek, které podporují reflexi a rozvoj.
4. Trpělivost a ochota vést dlouhodobě
Mentorství je proces, který vyžaduje čas. Trpěliví mentoři rozumí tomu, že změny a pokroky přicházejí postupně.
5. Schopnost dávat nezraňující zpětnou vazbu
Konstruktivní zpětná vazba je klíčem k rozvoji. Mentoři by měli chválit pokrok a zároveň citlivě poukázat na oblasti ke zlepšení.
6. Autenticita a ochota sdílet
Mentoři, kteří jsou upřímní a otevření, budují důvěru. Sdílení vlastních zkušeností pomáhá žákům pochopit, že selhání a výzvy jsou normální součástí cesty.
7. Stabilita a důvěra
Mentor nebo mentorka je pro žáky bezpečným bodem. Důvěra a předvídatelnost jsou základními kameny zdravého vztahu.
8. Sebereflexe a ochota učit se
Mentor či mentorka by měli pravidelně hodnotit své jednání a přístup, přemýšlet o svých silných stránkách i o tom, co mohou zlepšit. Sebereflexe umožňuje mentorům lépe porozumět nejen sobě, ale i potřebám žáků.
Praktický tip pro pedagogy
Udělejte si seznam svých silných stránek, které můžete v mentorství nabídnout. Zamyslete se, které z výše uvedených kvalit už máte a které byste chtěli rozvíjet. Pak si všímejte situací, kde můžete tyto kvality cíleně aplikovat – například při individuálním rozhovoru se žákem nebo žákyní, na školním výletě nebo během projektu.
Mentorství je hluboce obohacující, ale může být i psychicky náročné. Pokud si mentoři nenastaví zdravé hranice a nenechají si prostor pro vlastní regeneraci, hrozí, že jejich energie a ochota pomáhat budou postupně slábnout.
1. Nastavení hranic
Každý mentor či mentorka by si měli jasně definovat, kde začíná a končí jejich role. Při práci s dětmi, obzvlášť těmi, které hledají důvěrníka, je snadné hranice rozostřit, což však může vést k vyčerpání mentora či mentorky. Rozhodněte se proto, kdy a kde jste ochotni být mentory. Pokud žáci nebo rodiče vyhledávají vaši pomoc mimo školu, je v pořádku si určit, jakým způsobem a v jakém rozsahu chcete reagovat.
Praktický příklad: Hranice v každodenní praxi
Funguje: Asistent/ka pedagoga potká žáka nebo žákyni mimo školu. Přátelsky ho pozdraví, ale vyjasní, že si o školním problému se budou bavit ve škole: "Ahoj, rád/a tě vidím. O tom, co tě trápí, si můžeme promluvit zítra ve škole."
Nezafunguje: Asistent/ka se na ulici nechá zatáhnout do dlouhého rozhovoru a začne řešit složité problémy mimo pracovní dobu, což ho stresuje.
2. Psychohygiena a péče o vlastní duševní zdraví
Pro mentory je klíčové pravidelně dobíjet své "vnitřní baterie". Péče o sebe sama není sobecká – je to nezbytný předpoklad k tomu, aby mohli dál pomáhat druhým. Najděte si čas pro aktivity, které vám přinášejí radost a klid (například sport, čtení, meditace).
3. Rozpoznání signálů vyčerpání
Je důležité si včas uvědomit, kdy už je toho na vás příliš. Signály mohou zahrnovat podrážděnost, pocit, že "už nemáte co dát", nebo fyzické projevy stresu (např. nespavost).
Praktický tip:
Věnujte pravidelně čas reflexi svého duševního stavu. Položte si otázky:
Mám energii na to, abych se věnoval/a svým žákům s trpělivostí?
Cítím radost z mentorování nebo spíš únavu?
Kdy naposledy jsem udělal/a něco jen pro sebe?
4. Podpora a sdílení s kolegy
Mentorství nemusí být osamocenou cestou. Sdílení zkušeností a výzev s kolegy může být nejen užitečné, ale i ulevující. Pokud máte tu možnost, využijte školní supervizi nebo kolegiální podporu – strukturované sdílení zkušeností mezi kolegy. Zapojte se také do diskusí s ostatními mentory, pokud ve škole jsou, zde můžete čerpat inspiraci i porozumění.
5. Rovnováha mezi dáváním a přijímáním
Mentoři by neměli zapomínat, že vztah s žákem nebo žákyní je obousměrný. I když pomáháte druhým, mějte na paměti, že je v pořádku přijímat zpětnou vazbu, podporu a uznání. Pravidelně si také připomínejte, co vám mentorování přináší – radost z úspěchů žáků, smysluplnost práce, pocit naplnění.
Konflikty mezi mentory a žáky jsou přirozenou součástí vztahu. Správné zvládnutí takových situací nejen posiluje důvěru, ale také poskytuje cennou lekci pro obě strany. Konflikty by neměly být vnímány jako selhání, ale jako příležitost k rozvoji vztahu i osobností obou aktérů. Důležité je nepodléhat emocím a zachovat klid. Konflikty řešte v soukromí, nikoli před ostatními. Nechte žáka či žákyni vyjádřit svůj pohled na situaci bez přerušování. Pokud je konflikt velmi emotivní, navrhněte krátkou pauzu. Jasně a nezraňujícím způsobem sdělte svůj pohled, aniž byste žáka nebo žákyni hodnotili. Pokud konflikt vznikl z nejasností v očekávání, domluvte se na pravidlech. Po konfliktu je užitečné si situaci v klidu zhodnotit: Co konflikt spustilo? Jaké ponaučení si z něj může vzít mentor/ka i žák či žákyně?
Příklad z praxe
Žák nebo žákyně na poslední chvíli zruší schůzku a mentor/ka se cítí nerespektovaný/á.
Funguje: Mentor/ka říká: „Mrzí mě, že jsi dnes nepřišel/a a neřekl/a mi to dopředu. Chápu, že se někdy něco změní, ale prosím tě, dej mi příště vědět předem."
Nezafunguje: Mentor/ka říká: "Pokud chodíš pozdě a jsi nezodpovědný/á, další sezení zrušíme!"
Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí často čelí stereotypním vzorcům chování, které přejímají od svých rodičů nebo dospělých v jejich okolí. Přirozené mentorství pro ně představuje možnost navázat vztah s někým, kdo věří v jejich schopnosti a pomáhá jim rozvíjet zdravé vzorce chování. Klíčem je vytvoření partnerského vztahu, který dětem ukáže, že jejich chyby nejsou selháním, ale příležitostí k učení. Sdílení vlastních příběhů o tom, jak jsme se vyrovnali s chybami, jim ukazuje, že i přes různé překážky je možné se rozvíjet a vést naplněný život.
Mentorství zároveň pomáhá těmto žákům rozvíjet empatii a dovednosti při řešení konfliktů, ať už se týkají rodinných situací nebo nejrůznějších rizik, například spojených se sociálními sítěmi. Také drobná vítězství, jako je zlepšení komunikace s vrstevníky, mají v těchto případech zásadní význam pro budoucí vývoj dítěte.
Úspěšné mentoringové vztahy přinášejí těmto dětem nejen větší sebevědomí, ale také víru, že na jejich schopnostech a hodnotách záleží. Mnohé děti odcházejí z mentoringu s přáním stát se samy mentory a pomáhat ostatním. Stabilní a důvěryhodná osoba v jejich životě pomáhá snižovat riziko negativního chování a podporuje vytváření zdravé vztahové sítě. Děti se díky mentoringu učí rozlišovat mezi skutečnými přátelstvími a povrchními vztahy, například na sociálních sítích, a vážit si podpory, kterou jim mohou poskytnout blízcí lidé. Mentoring je tak cenným nástrojem nejen pro osobní rozvoj dětí, ale také pro budování zdravých vztahů ve školách mezi žáky a pedagogickými pracovníky.
Přirozený mentoring se přirozeně odehrává všude tam, kde existují vztahy postavené na důvěře, respektu a podpoře. Ve školách nabízí jedinečnou příležitost k posílení vazeb mezi pedagogy a žáky, stejně jako mezi samotnými dětmi. Tento nenápadný, ale zásadní proces pomáhá rozvíjet empatii, odolnost a schopnost překonávat výzvy. Když si dospělí uvědomí svou mentorskou roli a záměrně ji rozvíjejí, mohou měnit životy mladých lidí a přispívat k budování zdravějších a pevnějších komunit. Přirozený mentoring je darem, který obohacuje všechny zúčastněné.
Tip na závěr:
Zaujalo vás toto téma? Více informací najdete v dalších článcích na webu Zapojmevsechny.cz:
Foto: Se souhlasem Moniky Drahošové.
Vystudovala Vyšší odbornou školu pedagogickou a sociální, obor sociální pedagogika. Bakalářským studijním programem stejného zaměření pokračovala na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy. Magisterský titul v oboru řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích získala na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy.
Tématem mentoringu se profesně zabývá od roku 2008, kdy začala působit jako mentorka pro dospívající v organizaci Lata, z. ú. Ve stejné organizaci pokračovala od roku 2014 na pozici vedoucí mentoringového programu. Jako konzultantka a odborná metodická supervizorka spolupracuje i s dalšími subjekty, mezi které v minulosti patřily Open Society Foundation, Liga otevřených mužů nebo InBáze, v současnosti pak TCC s. r. o. a Sdružení D, z. ú.
Věnuje se i přednáškové a publikační činnosti. Je spoluautorkou kapitoly Řízení lidských zdrojů v praxi sociální práce v knize Strategie a postupy v sociální práci, na Filosofické fakultě a Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy vedla přednášky zaměřené na mentoring jako nástroj při práci s jednotlivcem, konkrétně pak s rizikovou mládeží, a představovala tuzemské programy v kontextu zahraničních trendů.
Možnostem využití interního mentoringu ve firemním prostředí se věnovala v článku pro portál HR News. V něm zmiňuje i některé principy, které jsou mentoringu společné a lze je aplikovat i v prostředí školy: „Kvalita vztahu mezi mentorem a menteem má přímý vliv na míru rozvoje menteeho a zároveň ovlivňuje motivaci obou účastníků. Partnerský přístup, důvěra, pocit bezpečí, že se mohu druhému svěřit, když si s něčím nevím rady, a dobrovolnost zapojení jsou základní kameny vztahu.”
Zdroje:
[1] DuBois, D. L., & Silverthorn, N. (2005). Natural mentoring relationships and adolescent health: Evidence from a national study. American journal of public health, 95(3), 518–524.
Úspěšná adaptace na školní prostředí a jeho nároky je jedním z důležitých předpokladů školní úspěšnosti žactva. Míra připravenosti dětí na školní vzdělávání je u nás velmi rozdílná. Školní zralost a připravenost je do velké míry ovlivněna předpoklady dítěte, jeho aktivitami, podporou rodiny, způsobem vzdělávání v předškolním období, ale také odlišným kulturním a jazykovým prostředím, ve kterém dítě vyrůstá. O to více je potřeba soustředit se na identifikaci případných problémů a nastavení takových intervencí, které by nedostatečně připraveným dětem umožnily rozdíly vyrovnávat.
Třetí díl seriálu o portugalském programu TEIP přináší přehled klíčových aktivit a výsledků tohoto dlouhodobého projektu, který úspěšně podporuje školy v sociálně znevýhodněných oblastech. Dozvíte se, jak TEIP pomáhá zapojit děti migrantů, zlepšovat školní úspěšnost a posilovat spolupráci s komunitami a rodinami. Nezapomeňte se podívat i na první dva díly, které seriál zasazují do širšího kontextu – odkazy najdete na konci textu.
Natálie Jaššová, ředitelka ZŠ Budišov nad Budišovkou, která má vysoký podíl žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, rozšířila díky projektu Podpora rovných příležitostí svůj tým o sociální pedagožku. V tomto druhém díle přinášíme náhled na to, jak sociální pedagožka ve škole zajišťuje kariérové poradenství pro žáky. Dozvíte se, jak pomáhá dětem odhalit jejich potenciál pomocí webové aplikace Regio Advisor a rozvojových karet. Popisujeme také, jak v rámci třídnických hodin a preventivních programů přispívá k budování pozitivního klimatu ve třídách a přinášíme praktické ukázky její spolupráce s rodinami žáků v náročných situacích.