Program TEIP poskytuje dětem migrantů všestrannou podporu a příležitost plně se zapojit do výuky v portugalských školách. | FOTO: Unsplash.
Program TEIP (portugalsky Programa Territórios Educativos de Intervenção Prioritária, v překladu Program Vzdělávací oblasti prioritní intervence), zahájený v Portugalsku roce 1996, je zaměřen na školy v oblastech se zvýšeným rizikem sociálního vyloučení, chudoby a neúspěchu ve vzdělávání. Třetí generace tohoto programu (TEIP3), probíhajících mezi lety 2018 až 2023, zahrnovala 146 školních klastrů, tedy skupin mateřských, základních a středních škol, které působí v lokalitách s vysokou mírou násilí, disciplinárních problémů a výrazným rizikem předčasného ukončování školní docházky žáků. [1]
Cílem programu TEIP je předcházet předčasnému ukončování školní docházky, snižovat absenci a zlepšovat školní úspěch všech žáků. Toho dosahuje podporou specifických pedagogických aktivit a poskytováním odborné pomoci. Program umožňuje školám vytvářet řešení přizpůsobená jedinečným potřebám jejich žáků, přičemž staví na principech pozitivní diskriminace. Snaží se tak zmírnit vliv socioekonomických faktorů na vzdělávání dětí. [2], [3]
Třetí generace Programu TEIP se zaměřila na zlepšení kvality vzdělávání v Portugalsku s důrazem na inkluzi a podporu každého žáka i žákyně.
Klíčové priority programu TEIP3 zahrnovaly:
Hlavní oblasti, na které se program zaměřoval:
Jako součást třetí generace Programu TEIP si školy vytvářely Víceleté plány zlepšování (PPM – portugalsky Planos Plurianuais de Melhoria). Tyto strategické plány, založené na analýze SWOT, pokrývaly tříleté období a pomáhaly školám nastavit konkrétní cíle a opatření zaměřená na podporu inkluze, prevenci školního neúspěchu a zlepšování kvality vzdělávání.
Tyto plány konkrétně zahrnovaly preventivní, intervenční i kompenzační opatření s alokací dodatečných lidských a finančních zdrojů. Mezi podporované oblasti patřilo mimo jiné:
Další specifické projekty v rámci Programu TEIP3 zahrnovaly následující aktivity:
Hlavní cíle programu:
Struktura programu:
Dopad programu:
Od svého zahájení v roce 2020 program oslovil tisíce rodin, přičemž ve třetí edici (2022/2023) se zúčastnilo 173 školních jednotek, bylo vytvořeno 291 tříd a zapojeno 3 084 rodinných příslušníků s podporou 728 mladých dobrovolníků. [7]
Klíčové prvky platformy Ubuntu:
Filozofie Ubuntu, pocházející z africké tradice, klade důraz na lidskost, vzájemnou propojenost a komunitní spolupráci. Cílem programu je podporovat inkluzi, sociální soudržnost a rozvoj pozitivních hodnot mezi žáky.
Ubuntu podporuje harmonické školní prostředí tím, že rozvíjí empatii, respekt a spolupráci mezi žáky, zapojuje je do komunitních projektů a propojuje akademické vzdělávání s jejich emocionálním a sociálním rozvojem.
Tip pro české školy: Využijte iniciativu Ubuntu!
Platforma Ubuntu nabízí školám jednoduchý a zdarma dostupný operační systém (podobně jako Windows nebo macOS), který mohou používat na počítačích ve třídách. Ubuntu je distribuce operačního systému Linux, což znamená, že je postaven na jádře Linuxu a poskytuje kompletní, uživatelsky přívětivý systém pro stolní počítače, notebooky i servery. Je snadno ovladatelný, bezpečný a plně přizpůsobitelný podle potřeb školy. Díky tomu pomáhá školám učit žáky základy práce s počítačem, podporuje digitální vzdělávání a zároveň šetří peníze, protože nevyžaduje placené licence. Ubuntu je také stabilní a bezpečné, což znamená méně problémů s viry a větší spolehlivost při práci.
Platforma Ubuntu nabízí školám přes výše uvedený operační systém přístup k široké škále bezplatných vzdělávacích aplikací a programů, které lze snadno nainstalovat:
Pro více informací navštivte ubuntu.cz
Přinášíme přehled hlavních ukazatelů zachycujících pokrok dosažený ve školách programu TEIP3 podle údajů portugalského Generálního ředitelství pro vzdělávání (Direção-Geral da Educação) [4]:
TEIP3 školy mají zvýšenou autonomii v oblasti správy zdrojů a realizují specifické intervence, které jim umožňují pružně reagovat na potřeby žáků a přispívají k inkluzi a úspěšnému vzdělávání.
Program TEIP vstoupil do čtvrté fáze (TEIP4), která reaguje na aktuální potřeby vzdělávacího prostředí a pokračuje v rozšiřování dosavadních úspěchů.
Nové zákonné nařízení č. 7798/2023 ze dne 28. července (portugalsky Despacho 7798/2023, de 28 de Julho) navazuje na předchozí fáze programu TEIP a usiluje o další zlepšení vzdělávacích výsledků v sociálně znevýhodněných oblastech. [9]
Program se zaměřuje na oblasti s vyšším sociálním rizikem (školy, které se nacházejí v oblastech s vysokým počtem dětí a mladých lidí ohrožených sociální zranitelností) a podporuje školy, které splní kritéria pro zapojení. K výpočtu sociální zranitelnosti škol se používají tyto ukazatele:
Školy v rozvoji a transformaci
Počet školních klastrů v programu TEIP4 vzrostl ze 146 (TEIP3) na 170. V každém regionu byly vytvořeny dvě skupiny škol:
Hlavní cíle Programu TEIP4:
Klíčové prvky Programu TEIP4:
Struktura akčního plánu:
Plán zahrnuje prioritní oblasti jako výuku, leadership a komunitní rozvoj.
Školy budou mít povinnost pravidelně monitorovat a hodnotit výsledky a dopady svých intervencí, čímž budou moci lépe sledovat pokrok a efektivitu jednotlivých opatření.
Schéma akčního plánu:
Diagnostika ➔ Prioritní intervenční oblasti ➔ Cíle ➔ Školy TEIP4 ➔ Opatření ke zlepšení (výuka a učení, leadership, komunita) ➔ Plán monitorování a hodnocení výsledků a dopadů.
Program školám také poskytuje větší autonomii pro implementaci flexibilních a inovativních přístupů přizpůsobených potřebám žáků a jejich rodin.
Tip na závěr:
Předchozí díly tohoto třídílného seriálu najdete na stránkách Zapojmevšechny.cz:
[1] European School Education Platform. (2015). TEIP- Programme for Priority Intervention Educational Areas. [online]. Brussel (BE): European Commission. Dostupné z: https://school-education.ec.europa.eu/en/discover/resources/teip-programme-priority-intervention-educational-areas. [dat. cit. 12. 11. 2024].
[2] Direção-Geral da Educação (DGE). (2024). TEIP. Programa Territórios Educativos de Intervenção Prioritária. [online]. Lisboa (PT): Direção-Geral da Educação. Dostupné z: https://www.dge.mec.pt/teip. [dat. cit. 12. 11. 2024].
[3] Ministério da Educação. (nedatováno). Divulgação do estudo "25 anos do Programa TEIP em Portugal". [online]. Lisboa (PT): Ministério da Educação. Dostupné z: https://escolamais.dge.mec.pt/noticias/divulgacao-do-estudo-25-anos-do-programa-teip-em-portugal. [dat. cit. 12. 11. 2024].
[4] Directorate-General for Education, Portugal. (2024). TEIP (Educational Areas of Priority Intervention Program) - Study Visit. (interní materiál organizace – prezentace v PowerPointu). Lisabon (PT): Direção-Geral da Educação.
[5] Flecha (Ed.), R. (2015). Schools as Learning Communities. In: Successful Educational Actions for Inclusion and Social Cohesion in Europe. SpringerBriefs in Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11176-6_6
[6] E-REDES - Distribuição de Eletricidade, S.A. (2024). Social Investment. Know our Programs. A programme for digital literacy. Digital Academy for Parents. [online]. Dostupné z: https://www.e-redes.pt/en/sustainability-us-communities/social-investment/digital-academy-parents. [dat. cit. 12. 11. 2024].
[7] Portuguese Safer Internet Centre. (2024). New digital academy for parents. [online]. Brussel (BE): European Union. Dostupné z: https://better-internet-for-kids.europa.eu/en/news/new-digital-academy-parents. [dat. cit. 12. 11. 2024].
[8] Ubuntu.cz. (2024). Ubuntu 24.10. [online]. London (UK): Canonical Ltd. Dostupné z: https://www.ubuntu.cz/. [dat. cit. 12. 11. 2024].
[9] Corpo emitente: Educação - Gabinete do Ministro. (2023). Despacho 7798/2023, de 28 de Julho. [online]. Lisboa (PT): Ministério da Educação. Dostupné z: https://dre.tretas.org/dre/5427160/despacho-7798-2023-de-28-de-julho. [dat. cit. 12. 11. 2024].
Snídaňové kluby se staly nedílnou součástí českých škol a jejich přínos je stále zřetelnější. Pomáhají překonávat nerovnosti ve vzdělávání a snižují negativní dopady socioekonomického znevýhodnění na děti. Tyto děti čelí větším výzvám, ať už jde o nedostatek pravidelné a výživově hodnotné stravy nebo nepodnětné domácí prostředí, které ovlivňuje jejich školní výsledky. Kluby jim poskytují kvalitní snídani, i bezpečné a podpůrné prostředí, kde se mohou cítit vítané. To přispívá k jejich začlenění do kolektivu a motivaci k pravidelné docházce. Školy si díky klubům mohou snadněji vytvořit blízké vztahy se žáky, včas reagovat na jejich potřeby a řešit složité situace.
Natálie Jaššová, ředitelka ZŠ Budišov nad Budišovkou, která má vysoký podíl žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, rozšířila díky projektu Podpora rovných příležitostí svůj tým o sociální pedagožku. V tomto druhém díle přinášíme náhled na to, jak sociální pedagožka ve škole zajišťuje kariérové poradenství pro žáky. Dozvíte se, jak pomáhá dětem odhalit jejich potenciál pomocí webové aplikace Regio Advisor a rozvojových karet. Popisujeme také, jak v rámci třídnických hodin a preventivních programů přispívá k budování pozitivního klimatu ve třídách a přinášíme praktické ukázky její spolupráce s rodinami žáků v náročných situacích.
Ředitelka ZŠ Budišov nad Budišovkou Natálie Jaššová vede školu s vysokým podílem žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Díky projektu Podpora rovných příležitostí Národního pedagogického institutu ČR rozšířila tým o sociální pedagožku, což zlepšilo spolupráci mezi pedagogy a rodinami a přispělo k vytvoření bezpečného prostředí pro žáky. V prvním díle miniseriálu se zaměříme na ukotvení této pozice, spolupráci školního poradenského týmu a náplň práce sociální pedagožky.