Záměrem dobrého pedagoga je, aby se jemu samotnému dobře učilo, aby se jeho žákům vedlo během výuky v kolektivu školní třídy co nejlépe, aby si žáci úspěšně osvojovali akademické znalosti a dovednosti, ale aby také rozvíjeli sociálně emoční dovednosti. Předpokladem pro takové efektivní žákovské učení je kvalitní, bezpečná, plynulá výuka bez rušivých momentů, ve které jsou žáci aktivovaní, schopni maximálního soustředění, spolupracující nejen s pedagogem, ale i v rámci vrstevnického kolektivu.
Šeptání, strkání nebo házení papírků – s takovýmto vyrušováním ze strany žáků se během výuky setkal téměř každý z nás. Jak ale situaci řešit? Podle slavného amerického psychologa Thomase Gordona, autora knihy Škola bez poražených, ničemu nepomůže okřikování ani zesměšňování žáků. Efektivnější je naopak tzv. „já-sdělení“ a aktivní naslouchání, což si ukážeme v názorném videu.