Školy dnes čelí široké nabídce preventivních programů, jejichž kvalita se může výrazně lišit. Někdy je složité rozpoznat, které programy jsou pro žáky skutečně přínosné a bezpečné, a které naopak nemusí mít očekávaný efekt. Abychom školám tento výběr usnadnili, připravili jsme v rámci projektu Podpora rovných příležitostí check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v nabídce a vybrat programy dle potřeb školy.
Šikana, násilí a další rizikové chování jsou ve školách závažným problémem, který v současné době postihuje tisíce dětí a mladistvých v celé České republice. Přestože se o tématu stále více hovoří, v mnoha případech zůstává neviditelné a nedostatečně řešené. Například šikana může mít hluboké psychické, emocionální i fyzické následky, které ovlivňují životy dětí nejen během školní docházky, ale i v dospělosti.
Základní škola Kojetín, Svatopluka Čecha 586 je základní školou s devíti ročníky, vyučovanými v osmi třídách a přípravnou třídou. Škola čelí specifické výzvě, jelikož většina žáků pochází ze sociálně znevýhodněného a nepodnětného prostředí. Ředitel Jiří Isakidis se snaží o odstranění předsudků a bariér, s jakými se škola potýká, a otevřeně sdílí své úsilí v rozhovoru se speciální pedagožkou, lektorkou a redaktorkou Martou Kozdas.
Bezpečné klima ve třídě s žáky se sociálním znevýhodněním se vám snáze podaří udržet s pomocí diagnostiky klimatu třídy, společně dohodnutých třídních pravidel a reflektování stereotypů a předsudků. Nechte se inspirovat našimi tipy pro realizaci a vyhodnocování těchto aktivit.
Sociální sítě a všudypřítomná wi-fi zvyšují riziko kyberšikany. Škola by si tak měla nastavit pravidla používání internetu v jejích prostorách a seznámit s nimi i rodiče. Říká to metodička prevence Tereza Skalická z děčínské ZŠ, která se také ve videu podělí o rady, co se jí v primární prevenci kyberšikany osvědčilo.