Ilustrační foto | FOTO: Freepik
Otázka:
Dobrý den,
Můj patnáctiletý syn nebyl už tři dny ve škole, aniž bych to věděla. Odcházím z domu v půl páté ráno a syna budím po telefonu. Když se ustrojí a nasnídá, odjíždí autobusem do školy. Minulý týden mi volala třídní učitelka, že syn není ve škole a když zjistila že o tom nevím, tak mi hned řekla, že zavolá na Orgán sociálně-právní ochrany dětí a budeme muset na schůzku.
Když jsem se potom syna ptala, proč nebyl ve škole, řekl mi, že dostal výhružnou esemesku, a proto tam nešel. Co mi teď hrozí? Syn má celkem neomluvených 19 hodin. Měla třídní učitelka na takový postup právo? Syn je v pubertě a je to s ním těžké.
Děkuji za odpověď.
Odpověď:
Vážená paní tazatelko,
reaguji na Váš dotaz ohledně situace s neomluvenou absencí Vašeho syna a komunikace s jeho třídní učitelkou.
Doporučuji Vám domluvit si s třídní učitelkou Vašeho syna individuální konzultaci s tím, že chcete řešit celou situaci především ve prospěch Vašeho syna, což by mělo být i zájmem školy.
Píšete o výhružné esemesce, která byla údajně Vašemu synovi doručena. Nevím, od koho byla a k čemu směřovala, jakou výhrůžku obsahovala. Ale pokud se Váš syn obává jít do školy z důvodu jakýchkoliv výhružek, je nutné tuto situaci neprodleně řešit se školou a jejich zodpovědnými pracovníky. Může se totiž jednat o neřešenou nebo vznikající šikanu. Škola má na takové situace nastavené mechanismy, záležitosti kolem prevence nevhodného či nežádoucího chování žáků většinou řeší školní metodik prevence ve spolupráci s třídními učiteli a ostatními pedagogickými pracovníky. Ten je členem tzv. školního poradenského pracoviště, které je součástí každé školy.
Každá škola totiž musí zajišťovat poradenské služby pro žáky i jejich zákonné zástupce, na něž mají ze zákona právo, a to prostřednictvím právě školního poradenského pracoviště, v němž působí výchovný poradce, metodik prevence, popřípadě školní speciální pedagog a školní psycholog. Tito pracovníci by ve škole měli zodpovídat za péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a za žáky, kteří potřebují jakoukoliv individuální podporu při vzdělávání, metodicky vést pedagogy.
Pokud se tedy nedomluvíte s třídní učitelkou, doporučuji se obrátit právě na tyto pracovníky školy nebo domluvit rovnou společné jednání (třídní učitelky, školního metodika prevence a Vás) a stanovit společný postup tak, aby vzdělávání Vašeho syna probíhalo bez zbytečných potíží. Můžete si např. domluvit účinné mechanismy, jak budete docházku syna do školy kontrolovat, jak a kdo na něj bude zvýšeně dohlížet, jakým způsobem si budete předávat s pracovníky školy zprávy a informace.
Jednání s pracovníky Orgánu sociálně-právní ochrany dětí bych se neobávala, proškolení pracovníci Vám mohou být při řešení potíží při výchově syna nápomocni. Mělo by však následovat až po tom, co se škole ve spolupráci s Vámi nepodaří řešit potíže interně.
Postupy při omluvené i neomluvené absenci jsou stanoveny ve školním řádu školy, který je veřejným dokumentem a s nímž musí být všichni zákonní zástupci žáků seznámeni. Doporučuji Vám si tento dokument prostudovat a seznámit se s postupy stanovenými školou.
Na dotaz odpověděla Mgr. Zonna Bařinková, metodička školního poradenství projektu Podpora rovných příležitostí při NPI ČR.
Navzdory běžné absenci sociálních pedagogů na středních školách se tato role může stát oporou jak pro pedagogy, tak i pro žáky. Ve druhé části dvojdílného podcastu Zapojme všechny se ředitel Střední školy řemesel a služeb v Děčíně Tomáš Daněk a sociální pedagožka Veronika Jurišová zabývají tématem, jak může sociální pedagog přispět k monitorování absencí žáků, jak pracuje s problémem záškoláctví a jakými preventivními kroky minimalizuje riziko předčasných odchodů žáků ze školního vzdělávání.
Město Krnov je dlouhodobě úspěšné v podpoře dětí a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. O tom, jak toho dosáhlo, přinášíme rozhovor s Pavlínou Říhovou, bývalou vedoucí školského odboru městského úřadu v Krnově, a s Lenkou Kumarci, vedoucí současnou.
Město Krnov je už od roku 2008 úspěšné jak v podpoře žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, tak v potírání skrytého záškoláctví, i při spolupráci s rodiči. Co stojí za úspěšnou inkluzí a za efektivní spoluprací všech základních škol v Krnově? Klíčový je přístup a podpora zřizovatele. Více v rozhovoru s Jiřinou Zámarskou, dlouholetou zástupkyní ředitele základní školy Smetanův okruh v Krnově.