Odpolední část programu pokračovala návštěvou školy, kde se účastníci seznámili s fungováním školského poradenského pracoviště a konkrétními příklady práce s žáky i třídními kolektivy. Představeny byly inovativní formy práce zaměřené na podporu pozitivního klimatu ve třídách, prevenci rizikového chování, hodnotovou výuku a také systematickou podporu nadaných žáků. Diskutovalo se o významu včasné péče, individuálního přístupu a propojení pedagogické a poradenské práce.
Celý den potvrdil, že propojení systémových opatření na úrovni zřizovatele s každodenní praxí ve školách má zásadní význam pro vytváření rovných příležitostí ve vzdělávání.
Děkujeme všem účastníkům za otevřenou a inspirativní diskuzi.
V kongresovém sále knihovny České zemědělské univerzity v Praze se v pondělí 8. prosince 2025 uskutečnilo finále 18. ročníku Logické olympiády, soutěže pořádané Mensou Česko. Do finálového klání postoupilo 195 žáků a studentů, celkem jich letos soutěžilo téměř 112 tisíc. Vítězem v kategorii C se stal Martin Bryja z Gymnázia Kapitána Jaroše, Brno. V kategorii A (3.–5. třída ZŠ) vyhrál Samuel Čief, ZŠ ke Kateřinkám, Praha 4 a kategorii B (2. stupeň ZŠ) Vít Lukavský, ZŠ Montessori Kladno. Generálními partnery soutěže, která staví na logickém myšlení, nikoli na naučených znalostech, jsou škola Open Gate a Nadace The Kellner Family Foundation.
Segregace žáků z etnických a sociálně znevýhodněných minorit představuje problém v řadě zemí napříč evropským kontinentem. Výhodu této jinak smutné situace je to, že při hledání řešení segregace je možné inspirovat se i v jiných evropských zemích.
Dne 24. listopadu se v Chebu uskutečnila odborná konference „Jedna lavice, různé příběhy“, zaměřená na problematiku desegregace ve vzdělávání. Jedním z klíčových témat byla definice anticikanismu jako souboru předsudečného chování, která navazuje na vymezení antisemitismu. Diskuze ukázala, že jde o komplexní problém vyžadující systémová řešení, která mohou přinést výrazně větší efekt než izolované lokální projekty.