Zdroj: Canva
Tematická zpráva ČŠI zveřejněná 16. července 2025 upozorňuje, že nejčastějším modelem spolupráce na běžných základních školách je tandem učitel + asistent pedagoga, zejména na 1. stupni ZŠ, kde bývá spolupráce stabilnější a asistenti se více zapojují i do příprav a vyhodnocování výuky. Naopak na 2. stupni je zapojení asistentů méně výrazné a jejich přínos bývá vnímán zdrženlivěji – zejména u žáků bez navržených podpůrných opatření.
Z hlediska podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) je dle zprávy ČŠI role asistentů pedagoga nenahraditelná:
pomáhají individualizovat výuku,
podporují soustředění,
usnadňují porozumění látce.
Zajímavým zjištěním je také, že větší přínos pro aktivní učení žáků, rozmanitost metod a spolupráci mezi žáky přináší model výuky dvou učitelů (tzv. tandemová výuka). Tento způsob výuky, který umožňuje hlubší reflexi, skupinovou práci a využívání chyb k učení, je ale zatím méně častý a vázaný na kvalitní strategii školy. Přitom může sloužit nejen jako podpora inkluze, ale i jako přirozený mentoring mezi zkušenými a začínajícími pedagogy.
Co nám z tohoto vyplývá pro školy pracující s heterogenními třídami?
Není důležitá jen přítomnost druhého dospělého ve třídě, ale zejména kvalita spolupráce.
Výrazné efekty přináší tandemová výuka, kde jsou role rozděleny a promyšleně řízeny.
Školy potřebují metodickou i personální podporu k rozvoji tandemové výuky.
📄 Zpráva je dostupná v elektronické verzi zde:
Tematická zpráva ČŠI – Kooperace pedagogů při řízení výuky (2025)
Tato tematická zpráva ČŠI slouží nejen jako podpora práce se žáky se SVP, ale také jako nástroj pro nastavení kvalitního fungování heterogenního kolektivu v běžné základní škole.
Desítky škol po celé republice v posledních třech letech realizovaly pro své žáky snídaňové kluby. Tato aktivita mohla většinou probíhat díky projektu Podpora rovných příležitostí. Protože projekt ale končí, školy nyní hledají cesty, jak snídaňové kluby udržet i do budoucna.
Jak učit dějepis tak, aby žáci skutečně přemýšleli, objevovali a pracovali jako malí historici? V reportáži z chrudimské základní školy se představuje učitel Roman Anýž, který dlouhodobě uplatňuje badatelsky orientovanou výuku. Jeho přístup staví žáky do aktivní role a může být inspirací pro každého, kdo hledá nové cesty ve výuce.
Mezinárodní asociace pro kognitivní pedagogiku a psychologii (IACEP) uspořádala ve dnech 8. až 10. července v Praze mezinárodní konferenci. Hlavními partnery konference byl Národní pedagogický institut ČR, Society for All a nakladatelství Wolters Kluwer. Národní pedagogický institut reprezentovala paní garantka podpory nadání doktorka Zdeňka Chocholoušková a vedoucí krajského pracoviště paní magistra Edita Nevoralová.