logo

Segregace romských žáků v základním vzdělávání v České republice

Zbyněk Němec
14.10.2025
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Školní poradenský pracovník/ce
Zřizovatelé škol
Segregace romských žáků je jedním z významných problémů ve vzdělávání napříč mnoha státy Evropy. Mezinárodní instituce jasně poukazují také na to, že problém segregace romských žáků a žákyní je problémem i v České republice. V roce 2007 byla Česká republika odsouzena Evropským soudem pro lidská práva za diskriminační zařazování romských žáků do zvláštních škol a dodnes podává Radě Evropy zprávy o přijatých opatřeních k nápravě.
Obrázek článku

Foto zdroj: PROP

Předložená Situační zpráva_Segregace romských žáků v základním vzdělávání v ČR.pdf mapuje stav a příčiny segregace v 76 základních školách s největším počtem romských žáků a žákyní. Sledované školy se nacházejí ve 46 městech a obcích napříč celou Českou republikou.

Pro potřeby zprávy byly sledovány jak základní školy, ve kterých romští žáci tvoří padesát a více procent z celkové žákovské populace školy, tak i školy, ve kterých jsou romští žáci zastoupeni v největších absolutních počtech. Součástí sledovaného vzorku škol byly jak školy hlavního vzdělávacího proudu, tak i školy zřizované podle § 16 odstavce 9 školského zákona pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Mapování bylo realizováno v průběhu školního roku 2024/2025.

Na základě popisu stavu a příčin segregace situační zpráva doporučuje také možnosti budoucího řešení segregace romských žáků v ČR. 

V případě zájmu o bližší informace ohledně situační zprávy nebo stavu desegregace v České republice kontaktujte autora zprávy, doc. PhDr. Zbyňka Němce, Ph.D.: zbynek.nemec@npi.cz nebo Lucii Korbel Macků, vedoucí týmu pro podporu zřizovatelů: lucie.macku@npi.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Objevte vesmír skrze soutěže a projekty ESERO ČR

Když se dítě dívá na noční oblohu, vidí tisíce hvězd. Ale co kdyby si mohlo jednu z nich doslova „osahat“? Projekty a soutěže ESERO Česká republika přinášejí do škol něco, co by ještě nedávno znělo jako sci-fi – možnost naprogramovat počítač, který poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici, postavit vlastní mini satelit, navrhnout základnu na Měsíci nebo vyřešit záhadu exoplanety.

Metodická podpora k tvorbě PLPP a IVP

S novým školním rokem může vyvstat potřeba nastavit pro některé žáky Plán pedagogické podpory (PLPP) nebo Individuální vzdělávací plán (IVP).

27. ročník soutěže Zlatý oříšek

Uzávěrka přihlášek 27. ročníku soutěže Zlatý oříšek - Pomozte nám oslovit a podpořit nadané děti České republiky. Uzávěrka přihlášek již 15.10.2025.