Foto zdroj: PROP
Předložená Situační zpráva_Segregace romských žáků v základním vzdělávání v ČR.pdf mapuje stav a příčiny segregace v 76 základních školách s největším počtem romských žáků a žákyní. Sledované školy se nacházejí ve 46 městech a obcích napříč celou Českou republikou.
Pro potřeby zprávy byly sledovány jak základní školy, ve kterých romští žáci tvoří padesát a více procent z celkové žákovské populace školy, tak i školy, ve kterých jsou romští žáci zastoupeni v největších absolutních počtech. Součástí sledovaného vzorku škol byly jak školy hlavního vzdělávacího proudu, tak i školy zřizované podle § 16 odstavce 9 školského zákona pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Mapování bylo realizováno v průběhu školního roku 2024/2025.
Na základě popisu stavu a příčin segregace situační zpráva doporučuje také možnosti budoucího řešení segregace romských žáků v ČR.
V případě zájmu o bližší informace ohledně situační zprávy nebo stavu desegregace v České republice kontaktujte autora zprávy, doc. PhDr. Zbyňka Němce, Ph.D.: zbynek.nemec@npi.cz nebo Lucii Korbel Macků, vedoucí týmu pro podporu zřizovatelů: lucie.macku@npi.cz.
Když se dítě dívá na noční oblohu, vidí tisíce hvězd. Ale co kdyby si mohlo jednu z nich doslova „osahat“? Projekty a soutěže ESERO Česká republika přinášejí do škol něco, co by ještě nedávno znělo jako sci-fi – možnost naprogramovat počítač, který poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici, postavit vlastní mini satelit, navrhnout základnu na Měsíci nebo vyřešit záhadu exoplanety.
S novým školním rokem může vyvstat potřeba nastavit pro některé žáky Plán pedagogické podpory (PLPP) nebo Individuální vzdělávací plán (IVP).
Uzávěrka přihlášek 27. ročníku soutěže Zlatý oříšek - Pomozte nám oslovit a podpořit nadané děti České republiky. Uzávěrka přihlášek již 15.10.2025.