Řešení šikany

22.12.2019
Učitel/učitelka

Šikana je onemocnění skupiny. Odhalením a odstraněním šikany dáváte najevo, že vám záleží na normách, pravidlech skupiny,  respektování druhých a společného bytí. Šikanu můžete snadno zaměnit za škádlení nebo ubližování (např. on si začal, tak jsem mu to vrátil, a příště naopak). Má svoji přesnou definici, kterou potřebujete znát, abyste mohli postupovat adekvátně. Pojďme spolu termín šikany i ostatní termíny rozklíčovat.

Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Pixabay

Definice šikany


Šikana je ubližování jedinci nebo skupině. Takové ubližování:


  • Je cílené.
  • Je dlouhodobé.
  • Je záměrné.
  • Je opakované.
  • Snižuje důstojnost jedince nebo jedinců.
  • Probíhá jednostranně (nedochází k otevřené protireakci – oběť útok nevrací).
  • Probíhá s potřebou dokázat moc.
  • Probíhá s potřebou obecenstva.



Škádlení


  • Probíhá oboustranně (není jednoznačně určena pozice oběti ani agresora, střídají se).
  • Mezi protivníky existuje rovnováha. 
  • Může být zastaveno oběma stranami.



Agrese, za kterou není záměrné jednání


  • Agresor nejedná s úmyslem ublížit. Jedná se často o děti impulzivní, neklidné a takové, které nemají jasné hranice nebo trpí např. ADHD.




Pravidla:


  1. Šikanu nemůžete určit na základě jednoho sociometrického měření.
  2. Šikanu nemůžete určit na základě jednoho oznámení.
  3. Šikanu někdo musí vyšetřovat.
  4. Šikana je záležitostí celého systému, ne jedinců (všech ve škole), proto nastavte pravidla společná pro všechny.
  5. Šikanu nikdy nevyšetřujete vy nebo vedení školy! Vaše role je pouze oznámit podezření. 
  6. Šikanu vyšetřuje trojčlenný tým – jeden vede výslech (pusa), druhý poslouchá a zapisuje (uši), třetí sleduje (oči).



Etiologie:


Nejdřív dochází k postupnému vyčleňování budoucí oběti z kolektivu (tomu se říká ostrakismus, ostrakizování). Oběťmi bývají často děti sociálně neobratné nebo s atypickým chováním.


Okolo původce šikany se postupně vytváří jádro, které celé dění vnímá jako zábavu. Skupina se chová jako „jeden muž“.


Máte-li podezření na šikanu, urychleně kontaktujte někoho zvenku, nejlépe metodika prevence, pedagogicko-psychologickou poradnu (PPP) nebo certifikovanou neziskovou organizaci.


Vždy vyhledejte osobu, která má pro tuto činnost příslušné vzdělání, např. specializační kurz, zná a pracuje podle metodického pokynu MŠ z roku 2016 a podle krizového plánu.


Chce to sice čas, ale jediným řešením je změnit normy celé skupiny, učinit výchovná opatření a zajistit následnou péči!





Postup:


Jak na to? Stáhněte si na pomoc naše dva krizové scénáře pro řešení šikany, ať jste připraveni dřív, než to přijde. 

Krizový scénář pro řešení šikanování


Mohlo by Vás zajímat

Pravidla ve škole: Jak je sestavit a dodržovat

(Nejen) děti potřebují pravidla. Ale i když jsou pravidla napsaná a vyvěšená, ne v každé škole se podle nich skutečně žije a děti je považují za „svoje“. Jak to chodí na Základní škole Školamyšl v Litomyšli?

PODCAST 28. díl: Jak zvládat vztek u dětí předškolního věku

V 1. dílu podcastu Zapojme všechny.cz si Adéla Pospíchalová povídala s Radkou Schillerovou, lektorkou komunikačních dovedností Školy bez poražených, o komunikaci s předškolními dětmi, o chybách, které dospělí často dělají, a o možnostech, které rodiče a učitelé mají v případě, že nastane emočně vypjatý okamžik. V 2. díle podcastu se Radka Schillerová zaměří na dětský vztek, jeho projevy a zvládání. Co nejlépe funguje a čeho by se měli rodiče a pedagogové za všech okolností vyvarovat?

VIDEO: Jak zlepšit vztahy ve třídě a vybudovat dobrý kolektiv?

Vztahy mezi dětmi ve třídě výrazně ovlivňují nejen jejich postoj ke škole, celkovou spokojenost, ale i výsledky učení. Fungující kolektivy ovšem nejsou samozřejmostí, je potřeba je cíleně budovat a podporovat. Ředitel základní školy v pražském Karlíně Jan Korda radí, jak stmelovat vztahy ve třídách na prvním i druhém stupni. A jak případně řešit problémy.

Zobrazit další články