Šikana je onemocnění skupiny. Odhalením a odstraněním šikany dáváte najevo, že vám záleží na normách, pravidlech skupiny, respektování druhých a společného bytí. Šikanu můžete snadno zaměnit za škádlení nebo ubližování (např. on si začal, tak jsem mu to vrátil, a příště naopak). Má svoji přesnou definici, kterou potřebujete znát, abyste mohli postupovat adekvátně. Pojďme spolu termín šikany i ostatní termíny rozklíčovat.
Ilustrační foto / FOTO: Pixabay
Šikana je ubližování jedinci nebo skupině. Takové ubližování:
Nejdřív dochází k postupnému vyčleňování budoucí oběti z kolektivu (tomu se říká ostrakismus, ostrakizování). Oběťmi bývají často děti sociálně neobratné nebo s atypickým chováním.
Okolo původce šikany se postupně vytváří jádro, které celé dění vnímá jako zábavu. Skupina se chová jako „jeden muž“.
Máte-li podezření na šikanu, urychleně kontaktujte někoho zvenku, nejlépe metodika prevence, pedagogicko-psychologickou poradnu (PPP) nebo certifikovanou neziskovou organizaci.
Vždy vyhledejte osobu, která má pro tuto činnost příslušné vzdělání, např. specializační kurz, zná a pracuje podle metodického pokynu MŠ z roku 2016 a podle krizového plánu.
Chce to sice čas, ale jediným řešením je změnit normy celé skupiny, učinit výchovná opatření a zajistit následnou péči!
Jak na to? Stáhněte si na pomoc naše dva krizové scénáře pro řešení šikany, ať jste připraveni dřív, než to přijde.
Krizový scénář pro řešení šikanování
Česko už dávno není uzavřeným státem izolovaným od zbytku světa, ve třídách se tak můžete setkat i s dětmi cizích národností. Jejich začlenění někdy komplikují předsudky a stereotypy, o kterých je s žáky potřeba hovořit. S rozvíjením tolerance mohou třídám pomoci například speciální aktivity a hry.
Terčem šikany se často stávají mimořádně talentované děti – právě pro svou odlišnost. Přinášíme vám orientační nástroje, které vám pomohou předcházet rozvoji šikany ve školním kolektivu.
Nadaný žák patří do skupiny dětí ohrožených šikanou. Riziko se zvyšuje s počtem odlišností, jako jsou speciální vzdělávací potřeby, mentální postižení nebo etnikum. Jaká je typologie nadaných žáků a jak jim pomoci s adaptací ve škole?